وکیل خانواده ونک

وکیل خانواده ونک

در صورتی که من بخوام به ایران بیایم، مشکلی قانونی دارم؟

سلام من ۶ سال قبل در خواست ویزای تفریحی به افریقا جنوبی کردم به مدت ۲ ماه و بعد از رفت به افریقا با شخصی اشنا شدم اون منو با یک مدرک جعلی به فرانسه فرستاد و در حال حاظر من بناهنده هستم و کارت اقامت ۱۰ ساله فرانسه دارم میخواستم بدونم در صورتی که من بخوام به ایران برم در ایران مشکلی قانونی دارم و جرم دارد یا نه ممنون

وکیل خانواده ونک

این که با همسر زیر یک سقف هستیم از لحاظ شرعی و قانونی مشکل دارد؟

من مهر ۹۰ طلاق گرفتم و تابستان ۹۲ با عقد نامه محلی با مردی ازدواج کردم و صیغه نامه ۲ ساله خواندم که بعد از طلاق همسر اول منو عقد دایم کند ولی تا کنون اقدام نکرده مراحل قانونی رو انجام دادم و رای از دادگاه گرفتم همسر اولش هم سال ۹۴ طلاق گرفتم و رفت من الان هیچ عقد دائم و موقت ندارم فقط برگه دادگاه خواستم بدونم این که با همسر زیر یک سقف هستیم از لحاظ شرعی مشکل دارد من معلم هستم و حقوقم در خانه خرج میشه و مقداری خودم بدون اجازه شوهرم و پنهانی خرج میکنم چون مشکلات مالی دارد و ماهیانه ربع سکه به دادگاه برای زن اول میدهد با من بد رفتار هست و من هم دیگه بچه نمیخوام و گفتم برو زن بگیر و میخواهم منزل جدا کرایه کنم خودم و دخترم در آن زندگی کنیم من الان یک ماهی هست که تمکین جنسی نمیکنم آیا این حق با من است

وکیل خانواده ونک

 

آیا برای اثبات ناشزه بودن زن و گرفتن حکم عدم تمکین ایشان باید چندین اظهار نامه به زن برای بازگشت به منزل فرستاده شود یا یک بار کافی ست؟

با سلام. همسرم دو سال قبل منزل مشترک رو ترک کردند. بنابه به حکم دادگاه الزام به تمکین شدند. اجراییه هم صادر شد ولی اعتنایی نکردند. در حال حاضر ناشزه محسوب میشون و در منزل پدرشون زندگی میکنند. دادخواستهای طلاق ایشان مبنی بر عسر و هرج رد شده است. بنده قبل از تشکیل جلسه دادگاه الزام به تمکین، ادرس منزلی را در شهرستان دیگربصورت اظهارنامه فرستاده بودم که حاضر به رجوع نشدند و در نهایت ناشزه شدند. ایا بنده برای جلوگیری از بهانه جویی های بعدی باید هر چند وقت یکبار برای ایشان اظهارنامه های جدید ی بفرستم یا همون اظهارنامه قبلی و عدم رجوع ایشان که در نهایت منجر به صدور حکم مبنی بر الزام تمکین. کافیست. ؟!طوری نشه که بعد از مدتی درنبودمن به دادگاه مراجعه و ادعای غیبت من و گرفتن طلاق را به دادگاه اعلام کنند. هر چند که من برای دادن اقساط سکه ماهی یکبار به شهر محل سکونت ایشان مراجعه میکنم. با سپاس فراوان.

 

وکیل خانواده ونک

چگونه زن را ممنوع الخروج کنیم؟

سلام
من الان ۹ ماهه که ازدواج کردم و رفتیم سر خونه زندگی
اما ماه گذشته خانومم بدون اجازه من به ترکیه سفر کرده بعد از یک هفته برگشته
ایشون قبل ازدواج با من گذرنامه گرفته و تونسته براحتی هرچه تمام تر بدون هیچ اجازه ایی سفر کنه به ترکیه
حالا من میخوام جلوی سفر های بعدیشو بگیرم و ممنوع الخروج کنم وگرنه تا ۳ ساله دگ بخواد گذرنامش باطل بشه ۱۰۰ تا سفر دیگه هم میره
خواهش میکنم کمکم کنید چیکار کنم

وکیل خانواده ونک

آیا ادامه تحصیل زوجه نیاز به اجازه زوج دارد؟

به نظر می رسد قانون در مواردی یا شرع اسلام مطابقت ندارد.
مثلا این که در شرع خروج زوجه بدون اجازه زوج از منزل منع شده است هرچند که در قانون گفته شده است زن باید از شوهر خود تمیکن نماید.
حال باتوجه به مطالب مشابه که در سایت شما خواندم به این نتیجه رسیدم که اگر زوجه یصد ادامه تحصیل داشته باشد مثلا قصد گرفتن مدرک ارشد را داشته باشد زوج نمی تواند ممانعت کند.
آیا این تناقض بین قانون و شرع نیست؟

وکیل خانواده ونک

 

نفقه چیست؟

نفقه در لغت به معنی جیره، هزینه و خرجی است؛
و در اصطلاح، عبارت است از مالی که برای ادامه زندگی، صرف مخارج ضروری همسر و فرزندان، خویشاوندان، حیوانات و… می ‏شود.

نفقه همسر
طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه زوجه عبارت است از “همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن ‌از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت ‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.”

نفقه اولاد
مطابق ماده ۱۱۹۹ ق.م: نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق به عهده اجداد پدری است، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب؛ در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است.

نفقه ابوین
مطابق ماده ۱۲۰۰ ق.م، نفقه پدر و مادر با رعایت “الاقرب‌ فالاقرب” به عهده فرزندان و فرزندانِ فرزندان است.

نفقه خویشاوندان
طبق ماده ۱۲۰۴ ق.م “نفقه اقارب عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث‌البیت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت مُنفِق.”

نفقه بهائم
اگر حیوانی در ملکیت شخصی باشد، نفقه حیوان و فرزندانش بر عهده آن شخص است.

نفقه دهنده را مُنفِق و نفقه گیرنده را مُنفَق علیه گویند.

وکیل خانواده ونک

نکات مهم درباره الزام به تمکین زوجه از زوج

یکی از وظایف زوجه (زن) پس از انعقاد عقد نکاح، الزام به تمکین از زوج (شوهر) است. الزام به تمکین زوجه از زوج، نتیجه ریاست مرد بر خانواده است (ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی) زیرا لازمه ریاست مرد بر خانواده، تمکین زن از شوهر می‌باشد.در این مقاله میخواهیم به طور مفصل به شرایط و ضوابط تمکین زن از شوهر و همچنین دعوی الزام به تمکین و در نهایت شرایط عدم تمکین زوجه از زوج بپردازیم.

الزام به تمکین زوجه از زوج در دو معنی به کار می‌رود:
۱- تمکین خاص که اشاره به فراهم نمودن استمتاع جنسی و روابط زناشویی دارد.
۲- تمکین عام که اشاره به تبعیت در کلیه امور و حسن معاشرت با شوهر دارد (ماده ۱۱۰۳ ق. م.).
در خصوص دعوی الزام به تمکین زوجه باید به ماده ۱۱۱۴ ق. م. نیز اشاره نمود که مقرر می‌دارد زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی گزیند. مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. همچنین مرد می‌تواند مانع تحصیل یا اشتغال همسر خود شود (ماده ۱۱۱۷ ق. م.) و رعایت نکردن این خواسته عدم تمکین زوجه از زوج تلقی می‌شود.

شرایط قانونی لازم برای عدم تمکین زوجه
زوجه در مواقعی می‌تواند از الزام به تمکین شانه خالی نماید. هنگامی که تعهدی به صورت شروط ضمن عقد برای زوج ایجاد شده باشد. مانند حق تعیین محل سکونت، حق تحصیل، یا حق اشتغال و … در چنین مواردی دیگر زوجه الزام به تمکین نخواهد داشت. همچنین اگر حضور زن و شوهر در یک منزل متضمن ضرر بدنی، مالی، یا شرافتی باشد، زن الزام به تمکین و حضور در منزل شوهر نخواهد داشت (ماده ۱۱۱۵). در ابتدای ازدواج و تا هنگامی که زن به اختیار خود از مرد تمکین نکرده است، می‌تواند تمکین را مشروط به پرداخت مهریه نماید، و تا مهریه پرداخت نشده است از ایفای وظایفی که در قبال شوهر دارد امتناع نماید. در چنین حالتی که به آن حق حبس گفته می‌شود، زن دیگر الزام به تمکین ندارد (ماده ۱۰۸۵).

وکیل خانواده ونک

طرح دعوی الزام به تمکین
دعوی الزام به تمکین زوجه، به درخواست شوهر و با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده انجام می‌شود. گاهی نیز دادخواست الزام به تمکین به صورت دعوی تقابل و برای دفاع در برابر دادخواست مطالبه نفقه مطرح می‌شود. دعوی تقابل الزام به تمکین، برای ثابت کردن عدم تمکین زوجه و در نتیجه عدم استحقاق او برای نفقه است. در حقیقت یک تیر و دو نشان است. هم الزام به تمکین زوجه درخواست می‌شود، و هم در برابر مطالبه نفقه او دفاع می‌شود.

ارکان دعوی الزام به تمکین
وجود رابطه زوجیت: ناشی از عقد نکاح و بقای آن که معمولاً با ملاحظه سند نکاحیه یا حکم قطعی دادگاه مبنی بر اثبات زوجیت، احراز می‌گردد.
اثبات عدم تمکین زوجه از زوج : در دعوی الزام به تمکین نباید زوج را از اقامه دلیل اثبات عدم تمکین به اتکای اصل عدم معاف نمود. مگر اینکه عدم تمکین یا امتناع زن از اوضاع و احوال موجود نیز حاصل گردد. مثل اینکه زوجه در خارج از منزل مشترک که شوهر تعیین نموده سکنی گزیده باشد. با تحمیل بار اثبات عدم تمکین به عهده زوج، او به راحتی نمی‌تواند با ادعای عدم تمکین زوجه از آثار و نتایج حکم الزام به تمکین بهره‌مند شود.
مراحل دادرسی دعوی الزام به تمکین
دادگاه بعد از تشکیل اولین جلسه دادرسی به جهت احراز تمکین یا عدم تمکین زن از شوهر به بررسی دلائل استنادی و بررسی اوضاع و احوال موجود می‌پردازد. در صورت لزوم اقدام به صدور قرار تحقیق محلی می‌نماید و با تعیین وقت دیگری ضمن ابلاغ به طرفین جهت حضور، به خواهان تذکر می‌دهد تا وسیله اجرای قرار را فراهم کند.
در وقت مقرر چنانچه وسیله اجرای قرار مهیا نشود و بدون اجرای قرار نیز امکان انشای رأی ممکن نباشد، قرار ابطال دادخواست الزام به تمکین صادر خواهد شد؛ و الا با تهیه وسیله اجرای قرار و تعیین عضو مجری، موضوع قرار صادره به طرفین و عضو مجری تفهیم و قرار صادره اجرا می‌شود.
به محض وصول صورتجلسه اجرای قرار به نحو صحیح و دقیق، دادگاه مبادرت به انشای رأی الزام به تمکین زوجه می‌نماید.
مدارک لازم برای پیوست به دادخواست الزام به تمکین:
کپی مصدق شناسنامه زوجین.
کپی مصدق عقدنامه.
اجاره‌نامه و یا سند مالکیت که محیا بودن منزل مناسب سکونت زوجین را اثبات نماید.
استشهادیه دائر بر ترک منزل مشترک از طرف زوجه و عدم تمکین او.

وکیل خانواده ونک
اجرای رأی دعوی تمکین زن از شوهر
حکم الزام به تمکین جنبه اعلامی نداشته و طبق ماده ۴ قانون اجرای احکام مدنی اجرای آن مستلزم صدور اجرائیه است. لیکن نظر بر اینکه بسیاری از تقاضاهای الزام به تمکین زوجه از زوج به منظور اسقاط حق و حقوق زوجه صورت می‌گیرد، از طریق اجرای احکام خواسته می‌شود که زوج مقدمات تمکین را تهیه و مسکن مستقل معرفی نماید، و سپس از زوجه دعوت می‌شود تا به منزل زوج برود و مراتب با حضور یکی از مددکاران یا ضابطین صورت جلسه می‌شود.