ازدواج یا زنا با زنی که در عده است و تاثیر آن در حرمت ابدی از دیدگاه وکیل خانواده ـ وکیل پایه یک دادگستری

ازدواج با زنی که در عده است

نکاح با زنی که در عده ی دیگری است در حکم نکاح با زن شوهر دار است . بنابراین نکاح مزبور باطل و احیانا موجب حرمت ابدی است. 

حرمت ابدی چیست ؟

‌در فقه اسلام، از نقطه نظر وکیل خانواده ‌حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند. در فقه شیعه، زنای محصنه، لعان، خواندن صیغه عقد در زمان عده و احرام، لواط با پسر، پدر و برادر زن و طلاق همسر پس از مرتبه نهم از جمله مسائلی است که موجب حرام شدن ازدواج زن و مرد برای همیشه می‌شود؛ شیر دادن مادر به فرزند دختر خود (نوه دختری) نیز از جمله همین امور است

طبق مواد ۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی و وکیل خانواده  اگر کسی با زنی که در عده ی طلاق یا عده ی وفات است ، با علم به عده و حرمت نکاح ،  ازدواج کند عقد باطل و این زن مطلقا بر آن مرد حرام موبد می شود .همین طور است اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آنها  واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . اما در صورت جهل ( به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو)وعدم وقوع نزدیکی عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .قواعد مذکور مبتنی بر فقه امامیه است . در فقه این مساله مطرح شده که اگر زوجین عالم و دیگری جاهل باشد و نزدیکی هم واقع نشده باشد گروهی گفته اند نسبت به هریک حکم او جاری می شود عالم را مقتضای علم او و جاهل را مقتضای جهلش لازم می اید . مثلا اگر زن عالم به  عده و حرمت نکاح و مرد جاهل به آن بوده است .،حرمت ابدی فقط برای زن پدید می اید و اگر دوباره این زن با آن مرد ازدواج کند ، ازدواج از جانب مرد صحیح است و عقوبتی نخواهد داشت .لیکن این نظر خالی از اشکال نیست ، زیرا نکاح یک رابطه حقوقی است  ، نمی تواند از یک از یک طرف صحیح و از طرف دیگر باطل باشد . به تعبیر دیگر حرمت ابدی از یک سو مستلزم حرمت از سوی دیگر است  ، زیرا عقد در واقع و نفس الامر قابل تبعیض و تجزیه نیست . بنابراین اگر یکی از زن و مرد عالم و دیگری جاهل باشد باز هم حرمت ابدی حاصل خواهد شد در تایید این نظر میتوان به اطلاق مواد۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی نیز استناد کرد.

زنا با زنی که در عده رجعیه است

برابر ماده ۱۰۵۴ قانون مدنی زنا با زنی که در عده رجعیه است نیز موجب حرمت ابدی است چه زنی که در عده ی رجعیه است در حکم زوجه و زنا با چنین زنی در حکم زنا با زن شوهر دار است و همان مجازات کیفری را دارد لیکن زنا با زنی که در عده ی وفات یا عده ی طلاق باین یا عده ی دیگری به جز عده ی رجعیه باشد موجب حرمت ابدی نخواهد بود ، همان طور که زنا با زن آزاد ایجاد حرمت نمی کند ، یعنی زانی می تواند با زانیه ازدواج نماید.