تمکین زن ـ تمکین خاص و عام ـ ضمانت اجرای تمکین

تمکین خاص و عام

تمکین دارای معنی خاص و عام است تمکین به معنی خاص آن است که زن نزدیکی جنسی با شوهر را به طور متعارف بپذیرد و جز در مواردی که مانع موجهی داشته باشد از برقراری رابطه جنسی با او سر باز نزند البته این وظیفه ویژه ی زن نیست شوهر نیز موکلف است در حدود متعارف رابطه جنسی با زن داشته باشد و در غیر این صورت بر خلاف وظیفه حسن معاشرت رفتار کرده است بنابراین وظیفه برقراری رابطه جنسی از تکالیف مشترک به شمار می آید . اما تمکین به معنای عام آن است که زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود عرف و قانون اطاعت کند و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. پس اگر شوهر توقعات نامشروع یا نامتعارفی از زن داشته باشد زن مکلف به اطاعت از اونیست . مثلا اگر شوهر زن را از ادای فرایض مذهبی بازدارد یا از زن بخواهد که اموالش را به او انتقال دهد ، زن می تواند از اطاعت شوهر سرباز زند . مرد می تواند مکاتبات و رفت وامد زن را کنترل کند لیکن  این کنترل نباید از حدود متعارف خارج باشد . هرگاه مرد بر خلاف متعارف از خروج زن از خانه و بازدید خویشان و دوستانش جلوگیری کند ، رفتار او سو معاشرت به شمار می آید.

مقام ریاست خانواده برای مرد و وظیفه ی تمکین برای زن ایجاب می کند که هرگاه در امور خانواده و تربیت اولاد و معاشرتها و اعمال زن اختلاف نظری بین زن و مرد وجود داشته باشد ، زن از نظر شوهر پیروی کند مگر این که مجوز قانونی  برای عدم اطاعت از شوهر وجود داشته باشد.

عدم تمکین در اصطلاح حقوقی نشوز و زنی که از شوهر اطاعت نمی کند ناشزه نامیده می شود . نشوز در لغت به معنای ارتفاع و بلند شدن و در اصطلاح حقوقی  نافرمانی یکی از زوجین است .نافرمانی زوج و عدم ایفا وظایف زناشویی از ناحیه او نیز در فقه اسلامی نشوز نامیده می شود هرگاه نافرمانی و وظیفه نشناسی از هر دو طرف باشد آن را شقاق نامیده اند ولی در حقوق امروز نشوز را معمولا برای نافرمانی زن به کار می برند.

 

ضمانت اجرای تمکین 

هرگاه زن تمکین نکند و ناشزه باشد شوهر می تواند به دادگاه مراجعه کرده ،الزام زن را به تمکین بخواهد ،به علاوه او نمی تواند از شوهر مطالبه نفقه کند . ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی در این زمینه مقرر میدارد هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود بنابراین اگر زن مانع مشروع و عذر موجهی در عدم تمکین داشته باشد ،حق وی نسبت به نفقه ساقط نخواهد شد. مثلا اگر زن به علت خطری که از جانب شوهر متوجه اوست از ماندن در خانه شوهر خودداری کند ،یا به علت ابتلا شوهر به امراض مقاربتی از نزدیکی با او امتناع نماید ،این امتناع مانع حق نفقه نخواهد بود .

نشوز شوهر یا عدم ایفا وظایف زناشویی از جانب وی نیز دارای ضمانت اجرای حقوقی است و زن می تواند با مراجعه به دادگاه الزام شوهر را به انجام وظیفه در خواست نماید . به علاوه نشوز شوهر سو معاشرت به حساب می اید و اگر از مصادیق عسر و حرج باشد ، زن می تواند از دادگاه در خواست طلاق کند.

دادخواست الزام به تمکین

یکی از سوالات حقوقی در مورد دعاوی خانواده دادخواست الزام به تمکین است چراکه وقتی اختلاف بین زن و شوهر آغاز می شود موضوع دادخواست الزام به تمکین بعنوان اولین مرحله آغازین دعوا پیش می آید چراکه مرد بعنوان مهم ترین خواست حقوقی خود بدنبال تمکین و مسایل مورد مناقشه چون الزام به تمکین هستند دادخواست الزام به تمکین چندین نکته اساسی دارد که باید زوج ویا زوجه در دفاعیات خود به آن استناد کنند تا بتوانند عدم تمکین زوجه را بگیرند گرفتن عدم تمکین زوجه با دادن دادخواست الزام به تمکین درست و خوب امکان پذیر است و بدون داشتن اطلاعات کافی فقط کار خراب می شود و تمکین مورد نظر زوج در دادخواست به نتیجه نمی رسد داشتن وکیل برای عدم تمکین بسیار مهم است ویا لااقل در تنظیم نگارش دادخواست ویا متن دادخواست دادخواست الزام به تمکین باید از وکیل پایه یک یاری و کمک گرفت و تا نتیجه لازم برای دادگاه خانواده مشخص و بدون ابهام باشد یادتان باشد دادخواست الزام به تمکین مقدمه دعوای طلاق و طرح دادخواست طلاق زوج ویا دادخواست طلاق زوجه است پس اشتباه در طرح دادخواست الزام به تمکین می تواند بسیار خطرساز باشد . و کار را خراب نماید . دادخواست الزام به تمکین یک دادخواست یکطرفه نیست بلکه اثبات آن به قاضی و دفاع طرف مقابل آن بستگی دارد . وتا دفاعیات شما و رفتار شما قانع کننده نیاشد قطعا قاضی دادگاه خانواده نمی تواند اقدامات لازم را برای صدور رای تمکین انجام دهد .

معنی تمکین زن 

یکی از سوالات حقوقی مردم در دفتر وکالت و مشاوره حقوقی بنده عدم اطلاع کافی از معنی کلمه تمکین است تمکین چیست و چه معنایی دارد و چگونه می توان از معنای آن بهره برد و اساسا دادگاه خانواده به چه چیز نمکین می گوید . تمکین رکن اساسی خانواده است اینکه معنی تمکین زن از شوهر ویا تمکین معنی آن را بدانیم بسیار مهم است حالا باید دید معنی تمکین زن چه فوایدی دارد و مشکلاتی را ازمرد ویا زن در دادگاه خانواده حل می کند برای این که اول در تشریح معنی تمکین زن باید بفهمیم تمکین چیست وشامل چه مواردی میشود ! ویا این که درخواست تمکین چیست ! عدم تمکین زن و مهریه خود نیز از موراد دیگر معنای معنی تمکین زن میباشد . ویا اینکه بدانیم تمکین و نفقه چیست ! یادمان باشد معنی تمکین زن ارکانی دارد و آثاری یعنی برای تحقق معنی تمکین زن اول ارکانی باید شکل بگیرد و سپس آثار آن مثلا در طلاق و مهریه و ازاین دست موارد که البته بسیار مهم هستند . معنی تمکین زن اولا شامل هم خوابگی یعنی تمکین خاص در حالت سلامت جسمی و جنسی زن است و تمکین عام شامل گوش دادن به حرفهای شوهر که بسادگی بیان می کنم یعنی زن در همه حال باید مطیع شوهر باشد تا معنای تمکین عام شکل بگیرد واین که زن سرخود مسافرت برود ویا منزل دیگران باشد عملا عدم تمکین کرده است . و او معنی تمکین زن را یا نفهمیده و یا نمی خواهد بفهمد که اینگونه ازدواج مجدد برای مرد راحت تر می شود . 

یکبار ضرب و جرح در تمکین 

یکی از سوالات حقوقی در دفتر وکالت بنده اینست که آیا یکبارضرب و جرح در تمکین می تواند موجب طلاق شود ویا خیر ؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت که باید دید ۲ رکن اساسی یعنی تحقق تمکین و ضرب وجرح صورت گرفته ویا خیر بعد به پاسخ این سوال برسیم که یکبارضرب و جرح در تمکین می تواند اثری در طلاق داشته باشد ویا خیر ! یکبارضرب و جرح در تمکین باید در نکته معنی شود یک ضرب وجرح صورت گرفته و تمکین انجام شده ویا خیر ! فلذا عده ایی بدنبال رای وحدت رویه درخصوص یکبار ضرب و جرح در تمکین هستند ویا اینکه انکار ضرب وشتم همسر را چگونه بتوان ویا می توان با یکبارضرب و جرح در تمکین مرتبط دانست و بعنوان وکیل خانواده ویا وکیل طلاق برای دادگاه خانواده ثابت کرد فلذا در این موارد با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید یکبارضرب و جرح در تمکین را مورد بررسی قرار دهیم . خیلی اوقات همه سوال حقوقی دارند که تمکین نکردن زن با نامه پزشکی قانونی چه صورتی دارد و آیا مصداق عدم تمکین می شود ویا خیر؟ واینکه آیا زن بخاطر ضرب وشتم ب بار اول می تواند حق طلاق بگیرد . وعدم تمکین به خاطر ضرب و شتم همسر وجه قانونی دارد و زن می تواند از تمکین عام و خاص پرهیز کند . واین که طلاق با یکبار محکومیت کیفری وجه قانونی دارد ویا خیر ! 

 

حتما بخوانید : رزومه وسوابق اکبر فتح اللهی نوشهر وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه