طلاق توافقی چقدر زمان می برد ؟

روز گذشته مراجعه کننده ایی داشتم که بعنوان مشاوره حقوقی در خصوص طلاق توافقی به اینجانب که وکیل خانواده هستم از بابت تعیین تکلیف زندگی زناشویی مراجعه کرده بودند بنده بعنوان وکیل دادگستری ویا بعبارت بهتر وکیل پایه یک دادگستری از سردرگمی مراجعه کننده بسیار ناراحت شدم واینکه با هدایت غیر کارشناس راه را اشتباه رفته بودند متاسقانه مشاورخانواده بعنوان وکیل حقوقی ویا دادگاه خانواده بجای راه کارهای روانشناسی در کار وکیل دخالت کرده ومسیر طلاق توافقی را طولانی کرده بودند .

دقت کنید به بیان وکیل معروف خانواده جناب اکبر فتح اللهی کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ تلویزیون  مشاورخانواده حق مشاوره حقوقی ندارد واگر به شما مشاوره حقوقی داد احتمال خطا وجود دارد 

متاسفانه اخیرا مشاهده می کنم روانشناسان عزیز با دخالت بدون سواد حقوقی در کار های حقوقی اقدام به مشاوره حقوقی غلط به مراجعین کرده اند که همین امر باعث به خطا رفتن مراجعه کننده شده است مشاوره با وکیل یک امر تخصصی بوده و در صلاحیت وکیل پایه یک دادگستری است نه روانشناس که متاسفانه دیروز شاهد بودم یک روانشناس متخلف چگونه یک دختر خانم را از مسیر اصلی پرونده خود منحرف کرده بودند دفتر وکالت تعریف خود را دارد ودفتر مشاوره خانواده تعریف خود لذا مراقب باشید با قبول مشاوره خانواده غلط از سوی غیر کارشناسان مواجه نشوید .لذا مشاوره یک وکیل امری کاملا تخصصی است حتی اگر یک پرونده طلاق توافقی باشد .

طلاق توافقی به بیان وکیل معروف خانواده جناب اکبر فتح اللهی دعوت شده به شبکه ۲ سیما 

مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین و توسط وکیل پایه یک مجرب انجام می شود.
مدت زمان اخذ رای طلاق توافقی توسط وکلای هوداد در تهران حدود یک هفته تا ده روز است.
در صورت عدم تمایل زن و شوهر برای مشاوره اجباری دادگاه و انجام مراحل طلاق توسط وکیل با ما تماس بگیرید.
در صورت تمایل هر کدام از زوجین مرحله ثبت طلاق در دفترخانه نیز بدون حضور زوجین و توسط وکیل انجام می شود.
طلاق با وکالت در طلاق (حق طلاق) که در میان مردم موسوم به وکالت حق طلاق است نیز از طریق طلاق توافقی و توسط وکیل در مدت زمان مذکور انجام می شود.
ایرانیان مقیم خارج از کشور هم می توانند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت وکالت در طلاق تنظیم کرده و همراه مدارک برای ما یا یکی از اقوام و آشنایان خود ارسال کنند. در این مورد نیز رای طلاقی که اخذ میشود توافقی است.
از لحاظ قانون داشتن وکیل برای طلاق توافقی اجباری نیست و فقط در موارد وکالت طلاق بودن وکیل با واسطه برای زوج (شوهر) اجباری است.
مشاوره های خارج از دادگاه که در اکثر شهرهای ایران اجباری است. از اول آذر ماه ۹۷ در تهران نیز زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی بایستی قبل از ثبت دادخواست در سامانه تصمیم طلاق توافقی ثبت دادخواست کرده و چند جلسه مشاوره اجباری ظرف یک ماه الی ۴۵ روز سپری می کنند و در صورت عدم انصراف، گواهی عدم انصراف از طلاق را از واحد مشاوره (غربالگری) اخذ نمایند، این مشاوره اجباری طلاق مشمول طلاق توافقی با وکالت در طلاق هم می شود و همانطور که توضیح داده شد…
در صورت عدم تمایل هر کدام از زوجین بدون حضور ایشان و توسط وکیل نیز اخذ رای طلاق فعلاً امکان پذیر است.
شایان ذکر است که به طور کلی عملکرد این مراکز مشاوره با توجه به طولانی کردن مراحل آن مثبت است و موجب انصراف بعضی از زوجین از طلاق شده است.
از شرایط طلاق توافقی رضایت پدر زوجه نیست حتی اگر باکره باشد، اگرچه عرف و اخلاق رضایت و اطلاع ایشان را ایجاب می کند.
رایی که دادگاه خانواده برای طلاق توافقی صادر می کند گواهی عدم امکان سازش نام دارد و مدت این گواهی ۳ ماه از زمان قطعیت است بدین معنی که در فرصت ۳ ماهه اگر زوجین یا وکلای آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه نکنند گواهی مذکور باطل می شود.
یکی از مهمترین شرایط طلاق توافقی , توافق زوجین است با این توضیح که توافقات آنها در مورد مهریه، نفقه، حضانت ،اجرت المثل توسط وکلا صورتجلسه و به امضا آنها می رسد و عینا توافق های مشروع و معقول توسط قاضی رسیدگی کننده در حکم دادگاه نوشته می شود . بدیهی است که در صورت ثبت طلاق ضمانت اجرای قانونی خواهد داشت.طلاق توافقی , شرایط طلاق توافقی , مراحل طلاق توافقی
تکلیف مهریه و حضانت فرزندان را خود زوجین با توافق مشخص می کنند بدیهی است که مهمترین شرایط طلاق توافقی , توافق می باشد که اگر در این مورد زوجین به مشکلی بر بخورند طلاق از مراحل طلاق توافقی خارج می شود و منتفی است.
هزینه طلاق توافقی یعنی هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی حدود ۱۶۰ هزار تومان است، هزینه مشاوره دادگاه در هر مجتمع قضایی متغیر است. در حال حاضر هزینه مشاوره برای هر یک از زوجین ۴۰ هزار تومان است.
هزینه ثبت طلاق در محضر با توجه به اینکه هر دفترخانه قیمتی مخصوص به خود ر دارد از ۳۰۰ هزار تومان برای هر دو نفر تا ۵۰۰ هزار تومان است و اکثرا ۳۵۰ هزار تومان دریافت می شود.
در دادگاه های خانواده تهران اگر زوجه به دادگاه یا وکیل اعلام کند که باکره است لزوما معرفی به پزشکی قانونی شود تا گواهی مربوطه را پس از معاینه اخذ نماید.
در صورت باکره بودن زوجه، اولا مهریه نصف ثانیا بعد از طلاق شناسنامه زوجین توسط اداره ثبت احوال و به درخواست زوجین پاک می شود.
اگر تمام یا قسمتی از مهریه در طلاق توافقی توسط زوجه بذل گردد فقط در ایام عده ( ۳ ماه) زوجه می تواند با مراجعه به دفتر خانه ای که طلاق را ثبت رسمی کرده رجوع نماید. یعنی رجوع به آنچه از مهریه بذل کرده است. در اینجا دفترخانه زوج ر از رجوع زوجه مطلع می کند و در صورت تمایل، زوج نیز رجوع می کند وعملا طلاق منتفی میشود. به تعبیر حقوقی طلاق از بائن به رجعی تبدیل میشود.
یکی دیگر از شرایط طلاق توافقی این است که بعد از پایان ۳ ماه عده رجوع مطلقا امکان پذیر نیست. توجه داشته با شید که زن یائسه یا باکره فاقد عده طلاق و امکان رجوع وجود ندارد.
طلاق توافقی و شرایط طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای انجام مراحل طلاق توافقی به بیان وکیل ومشاور حقوقی 

عقدنامه یا رونوشت اخذ شده از دفتر خانه ای که ازدواج را ثبت کرده است
شناسنامه زن و شوهر
کارت ملی زوجین بهتر است که باشد در غیر این صورت، صرف دانستن شماره ملی کفایت میکند . شناسنامه فرزندان مورد نیاز نیست. بعضی از شعب دادگاه خانواده خاصه زمانی که وکالت محضری طلاق قدیمی باشد تایید اصالت آنرا از دفترخانه مربوطه استعلام می کنند.
داوری و تعیین داور از مراحل طلاق توافقی در دادگاه حذف شده است.
اگر زوجه دوشیزه (باکره) یا یائسه (۵۰سال) نباشد میبایستی آزمایش بارداری به دادگاه و محضر طلاق ارایه نماید. وجود حمل (فرزند) از لحاظ شرع و قانون مانع طلاق نیست. اتمام عده پایان وضع حمل است.
امکان پشیمانی هر کدام از زوجین تا قبل از ثبت طلاق در محضر حتی بعد از صدور رای قطعی هم وجود دارد . در صورت پشیمانی هر کدام از زوجین، آنچه در راستای توافقات امضا شده است بر طبق قانون حمایت خانواده باطل و بلااثراست.
گام اول شرایط طلاق توافقی برای ثبت درخواست مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی است. دادخواست طلاق توافقی توسط زوجین یا وکلای ایشان امضا میشود. نوشتن متن توافقات طلاق توافقی در دادخواست اهمیتی ندارد و بهتر است دادخواست ساده و مجمل باشد. شرح کامل توافق ها در واحد مشاوره صورتجلسه میشود. پس در ابتدا مراجعه مستقیم به دادگاه خانواده در تهران بدون ثبت دادخواست اشتباه است.
وکیل محرم اسرار موکل است اطلاعات شخصی موکلین برای همیشه نزد ما امانت است.

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل دعوت شده به تلویزیون شبکه ۲ سیما