نحوه دفاع در دادسرا و نحوه نگارش لایحه کیفری در دادسرا چگونه است ؟

چگونه در دادسرا لایحه بنویسیم و از خود دفاع بکنیم ؟

بعنوان وکیل پایه یک دادگستری بارها از اشتباهات مراجعینم رنج برده ام ودر مشاوره حقوقی بعنوان وکیل دادگستری سعی کرده ام در پاسخ به سوالات حقوقی نکات لازم را جهت دفاع مناسب موکل گوشزد نمایم اکثر مردم دفاع مناسب در دادگاه و دادسرا را بلد نیستند واساسا فرق دادگاه با داسرا را نمی دانند یعنی اطلاع ندارند فرق پرونده کیفری با پرونده حقوقی چیست لذا نحوه دفاع در دادسرا و نحوه نگارش لایحه کیفری در دادسرا را بعنوان وکیل و مشاور حقوقی توضیح خواهم داد ! مشاوره قضایی و پاسخ به سوالات حقوقی قبل از هر اقدامی لازم است .

نقش وکیل در دادسرا 

دفاع در دادسرا اصولی دارد که در سایت وکیل به آن اشاره می کنم اصول دفاع در دادسرا کدامند و دقیقا در دادسرا چه باید کرد ! اولا دادسرا بخشی از قوه قضاییه است اشتباه هی که اکثر مردم می کنند این است که دادیار و بازپرس و دادستان را قاضی نمی دانند در صورتیکه هر ۳ این بزرگواران قاضی دادسرا بوده و اتفاقا اساسا دفاع در پرونده های کیفری در دادسرا بیشتر تحقق پیدا می کند تا دادگاه کیفری بجهت انکه طبق تجربه بنده بعنوان وکیل پایه یک دادگستری دفاع در مرحله دادسرا و شروع پرونده چه در مقام شاکی و یا در مقام متهم باشند نوع دفاع و نحوه دفاع بسیار مهم است چه بسا اتفاق افتاده با یک شکایت غلط شاکی که متاسفانه از حضور وکیل هم بی بهره بوده پرونده کیفری در دادسرا وقبل از تعقیب متهم و رسیدن حق به شاکی بسته شده است ویا بالعکس برای متهمی که در دادسرا گرفتار امده و اساسا بدلیل نداشتن وکیل از موقعیت های دفاع مناسب بی بهره است حالا سوال اساسی اینجاست اگر متهم ویا شاکی نحوه دفاع را بلد نبودند ویا نمی توانستند وکیل بگیرند چه باید بکنند !؟ 

انواع دادسرا 

خیلی ا وقات اتفاق می افتد که شما درگیر دادسرا می شوید ولی توانایی گرفتن وکیل را ندارید بهترین کار در این موقعیت چیست ؟ آیا باید ایستاد تا حقوق شما در دادسرا پایمال شود یا باید دفاع مناسب را در دادسرا تدارک دید برای دفاع مناسب در دادسرا اگر وکیل نداشتیم چه باید بکنیم ! بهترین کار در این موارد تنظیم لایحه و انجام مشاوره حقوقی مناسب و بموقع است این کار شما را در دفاع مناسب یاری خواهد کرد یک مشاوره حقوقی مناسب با وکیل پایه یک متبحر و با تجربه تا حدودی شما را از دفاع بهمراه وکیل دادگستری بی بهره می کند اما یادتان باشد بصورت کامل نه چراکه حضور وکیل نه تنها برای شما موجب دلگرمی است بلکه در بعضی مواقع پیش می اید که طرف مقابل شما از حضور وکیل دادگستری برخوردار است ویا  قاضی یک سوال غیر قابل پیش بینی از شما می پرسد که در ۲ صورت اگر وکیل داشته باشید قطعا بهترین جواب و بهترین حرکت را از خود نشان می دهید دقت کنید حضور وکیل پایه یک دادگستری در مقام دادسرا بسیار مهم است . 

وظایف دادسرا | ابلاغیه دادسرا : 

سوال اول 

باعرض سلام و خسته نباشید. چندباری درهنگام دعوا با همسرم دچار زد و خورد شده اییم درحدی دست و بازویش کمی دچار کبودی شد .از کسی شنیده ام باید دیه پرداخت کنم . برای پرداخت دیه باید چه کنم؟چگونه تقریبی محاسبه کنم ؟

پاسخ از وکیل دادسرا 
با سلام پرداخت دیه منوط به درخواست مضروب می باشد اگر از شما طلب دیه کرده اند باید پرداخت نمایید . اگر مطالبه دیه از طریق مراجعه به پزشکی قانونی و دادسرا و دادگاه باشد که مبلغ آن توسط مراجع ذی صلاح تعیین می گردد . اما اگر خودتان بدون مراجعه به دادگستری قصد پرداخت دیه ی کبودی را دارید می توانید برای دو کبودی به طور حدودی از ٥٠٠هزارتومان تا ٧٠٠ بپردازید . موفق باشید .

سوال دوم در مورد پرونده دادسرا :

نحوه شکایت و مراحل رسیدگی به جرم توهین و تهمت در دادسرا چگونه است جناب وکیل :

پاسخ از جناب وکیل 

برای مراجعه و پیگیری شکایت شاید با مشکلات متعددی مواجه شده باشید و ندانید که ابتدا باید به کدام دادسرا و دادگاه مراجعه نمایید. نگران نباشید… سایت مهداد در این زمینه نیز آموزش‌های مورد نیاز را ارائه خواهد داد.
در همین ابتدا به مخاطبان عزیز عرض می‌کنیم که اگر هم ابهام و یا سوالی پیش آمد می‌توانید در قسمت پایین صفحه سوالات خود را ثبت نمایید و اگر پیشنهادی راجع به این قسمت از سایت دارید در خدمت هستیم و با گوش جان شنوای پیشنهادات و انتقادات بزرگواران هستیم.
اگر خدای­ ناکرده به کسی توهین و تهمت شد و خواست علیه شخص دیگری شکایت کند، باید نکات زیر را بداند.

توهین و تهمت در هر جایی اتفاق بیفتد، دادسرای آنجا صلاحیت دارد و باید پرونده به آنجا فرستاده شود. همچنین باید تحقیقات در آنجا صورت­ بگیرد. ممکن است ابتدا شما به کلانتری خبر بدهید که در محل حضور پیدا می‌کند و صورتجلسه تنظیم می‌نماید و یا ممکن است به کلانتری مراجعه نموده و همانجا هم شکایت کنید. در مرحله بعد، کلانتری پرونده را به دادسرای صلاحیت‌دار ارسال می‌کند و سرپرست ارجاع هم پرونده را به شعبه مربوطه ارجاع می‌دهد. دادیار و یا بازپرس محترم به پرونده شما رسیدگی می‌کند و از شما درباره شکایت‌تان می‌­پرسد. اگر شاهد و یا دلایل دیگری هم دارید باید به ایشان ارائه دهید و دادیار یا بازپرس محترم هم به محتویات پرونده و دلایل شما رسیدگی می‌کند و اگر وقوع جرم و انتساب آن به متهم محرز شد، متهم به دادسرا احضار می‌شود. در صورت حضور متهم هویت او احراز شده و اتهام به او تفهیم می‌شود. همچنین سوالاتی که نیاز است دادیار یا بازپرس محترم از او می‌پرسد. درصورتی‌که در پی تحقیقات وقوع جرم احراز شود، قرار تامین مناسب طبق ماده ۲۱۷ آیین دادرسی کیفری صادر می­‌شود و آخرین دفاع هم طبق ماده ۲۶۲ قانون فوق از متهم گرفته می‌گردد.
اگر جرم بودن عمل و وجود دلایل کافی برای منتسب­ بودن جرم به متهم کافی بود، قرار­ جلب­ به­ دادرسی صادر می­‌شود و سپس در صورت نبودن اختلاف­ نظر کیفرخواست هم صادر می­ شود. در مرحله بعد پرونده به دادگاه کیفری ۲ برای صدور حکم ارسال می‌شود. پس از صدور حکم امکان تجدیدنظرخواهی هم برای دو طرف وجود دارد.
در نهایت برای اجرای حکم دوباره پرونده به دادسرای مربوطه برمی‌گردد. اما این دفعه پرونده نزد دادیار اجرای احکام فرستاده می‌شود.

 

 

وظایف بازپرس در دادسرا چیست

 دعوای ترک انفاق چیست و چگونه در دادسرا پیگیری می شود؟

کفالت متهم چیست چه کسی می تواند کفالت متهم را در دادسرا قبول کند؟