وکیل خانواده در نازی آباد +دفتر وکالت نازی آباد

دفتر وکالت نازی آباد + آدرس وکیل در نازی آباد +دفتر وکالت نازی آباد 

 

دفتر وکالت نازی اباد نازی‌آباد از محله‌های جنوب شهر تهران است. در شمال شرقی محله خزانه در شمال غربی محله جوادیه و در غرب محله خانی‌آباد، در شرق فرودگاه قلعه مرغی و جنوب راه آهن تهران قرار دارد.
موقعیت جغرافیایی
دفتر وکالت نازی اباد در جنوب نازی‌آباد چهارصد دستگاه قرار دارد. غرب آن به خانی آباد نازی‌آباد در دهه سی خورشیدی بنا شده و دارای طرح شهرسازی است.[۱] بیش از ۷۰ میدان در این محل وجود دارد که از این نظر نسبت به محله‌های جنوب تهران ظاهر بهتری دارد. در حقیقت می‌توان این محله تهران را یکی از مرفه‌ترین محله‌های جنوب تهران دانست. این محله بافت‌های شهری امروزی و جدید دارد. در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی به واسطه ایجاد پارک بهمن و فرهنگسرای بهمن بجای کشتارگاه تهران این محله به لحاظ شهری رشد چشم‌گیری داشت. این محله دارای دو بازار در منطقه جنوب تهران می‌باشد که به نام «بازار اول» و «بازار دوم» معروفند اند که این بازارها در خیابان پارس(اکبر مشهدی فعلی) و مدائن قرار دارد.

وکیل خانواده در نازی اباد + آدرس وکیل در نازی آباد 

 

دفتر وکالت نازی آباد 
در گذشته در این محل از تهران، دهی به اسم نازآباد واقع بوده است. گفته می‌شود این محله را ناصرالدین‌شاه برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرده بود. ناصرالدین‌شاه برای نازخاتون در این محل قصری ساخت که بعدها تبدیل به پارک شد. با اضافه شدن این محله به جنوب تهران در ۱۳۳۴، نام محله‌ی نازخاتون تبدیل به «نازآباد» و سپس تبدیل به «نازی آباد» شد.

روایت دیگری نیز وجود دارد که نام این محله را به نازی‌ها و هواداران هیتلر ربط می‌دهد که این روایت اعتبار ندارد.

وکیل خانواده در نازی اباد + آدرس وکیل در نازی آباد 

 

دفتر وکالت نازی اباد 

شخصیت‌های برجسته
اکبر عبدی، هنرپیشه توانا و نام آشنای سینما و تلویزیون
حمید استیلی، بازیکن فوتبال
سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات و از اعضای اصلاح طلبان
امیر قلعه‌نویی، بازیکن سابق فوتبال و از موفق‌ترین مربیان لیگ برتر
فرشاد پیوس، بازیکن سابق پرسپولیس و مربی فوتبال
حاج داود کریمی، از سرداران سپاه پاسداران
حاج منصور ارضی، از مداحان اهل بیت
شادی پریدر، استاد بزرگ شطرنج
علیرضا توکل شعار، فعال سیاسی ضد رژیم پهلوی
ساعد باقری، شاعر معاصر و مجری سابق تلویزیون و سراینده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران
مهدی فنونی‌زاده، بازیکن سابق فوتبال و مربی فوتبال
مرتضی فنونی‌زاده، بازیکن سابق فوتبال
ابراهیم آشتیانی، بازیکن سابق فوتبال و مربی فوتبال
حسن آبشناسان، فرمانده نیرو زمینی ارتش در زمان جنگ ایران و عراق
فرشته کریمی برترین فوتسالیست زن در قهرمانی تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا در سال ۲۰۱۵
ورزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها
در این محله دو ورزشگاه مرغوبکار و ورزشگاه اداره کل تربیت بدنی دخانیات تهران قرار دارد که ورزشگاه مرغوبکار متعلق به آکادمی فرهنگی و ورزشی استقلال می‌باشد و محل تمرین تیم‌های پایه استقلال است.

وکیل خانواده در نازی اباد + آدرس وکیل در نازی آباد 

 

دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد شهرری در مجاورت بیمارستان امیرالمؤمنین در این محله قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی نازی ابا

عرض جغرافیایی محله نازی اباد : ۳۵٫۶۵۳۵ / ۳۵° ۳۹′ ۱۲٫۶″

طول جغرافیایی محله نازی اباد: ۵۱٫۳۸۵۷ / ۵۱° ۲۳′ ۸٫۵۱۹۴″

نازی آباد از سمت شمال به اتوبان بعثت و از سمت غرب به اتوبان شهید مخمد جواد تندگویان و از جنوب به خیابان شهیدان خالقی پور و شهید تولایی و از سمت شرق به خیابان شهید رجایی محدود گردیده است. نازی اباد از سمت شمال با محله جوادیه و از سمت غرب با محله خانی اباد نو و سمت جنوب با محله یاغچی آباد و سمت شرق با محله های خزانه و علی آباد شمالی همسایه است

نقشه تهران و اطراف، که در سال ۱۳۲۸ ه.ق. برابر با سال ۱۲۸۹ ه.ش و سال ۱۹۱۰ میلادی ، توسط مرحوم مهندس بغایری ترسیم گردیده است، موقعیت ناز آباد را در زمان سلطنت احمدشاه قاجار نشان می دهد که از شمال به تهران آن زمان، از شرق به فرح آباد ، از جنوب به علی آباد و از غرب به یاخچی آباد ( یخچی آباد ) و خانی آباد محدود بوده است. ( جغرافیای تاریخی تهران ، محسن معتمدی )

دفتر وکالت نازی اباد 

محله نازی آباد کنونی یکی از محدود محلات شهر تهران است که از زمان شکل گیری تا به امروز تغییر نام نداده است و این را می توان از مشخصات منحصر به فرد این محله دانست. ( تاریخ فرهنگی تهران ، جعفر شهری )

محله نازی آباد یکی از محلات منطقه ۱۶ شهرداری شهر تهران است که می توان آن را جزء قدیمی ترین محلات تهران دانست. 

طلاق توافقی چگونه است؟ صفر تا ۱۰۰ مراحل، مدارک، زمان و هزینه ها در دفتر وکالت نازی آباد 

طلاق توافقی بدون حضور زوجین در دفتر وکالت نازی آباد 

تذکر مهم: از تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱، شرایط درخواست طلاق توافقی در استان تهران تغییر کرده است و نکاتی که در این نوشته در مورد طلاق توافقی مطالعه می فرمایید با توجه به این تغییر مهم نوشته شده است.

مطالبی که در این مقاله در مورد طلاق توافقی و اطلاعات مورد نیاز آن مشاهده می فرمائید توسط وکیل پایه یک دادگستری با تجربه و مجرب که سالهاست در انواع دعاوی خانوادگی و علی الخصوص طلاق توافقی به امر وکالت پرداخته و پرونده های موفق متعددی را در رزومه کاری خود دارد و دارای تجارب ارزشمندی است، نوشته شده و از همین رو می توانید از صحت اطلاعات و مطالبی که مطالعه می نمایید و همچنین به روز بودن و عملی بودن آن مطمئن باشید و بسیار بعید است با مطالعه کامل این نوشته، سوال بدون پاسخی در مورد طلاق توافقی در ذهنتان باقی بماند.

به همین دلایل توصیه می نماییم چنانچه در مورد طلاق توافقی نیاز به اطلاعات صحیح و به روز دارید، حتما این مقاله را تا انتها و با دقت مطالعه نمایید.

 

شرایط جدید طلاق توافقی از ابتدای آذر ماه سال ۹۷ در تهران

تا قبل از آذرماه سال نود و هفت، زوجین یا وکلای ایشان برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت می نمودند، اما از ابتدای آذرماه سال نود و هفت و با توجه به بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۱۳۱۰۴/۵۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ (که در ذیل مشاهده می نمایید) خطاب به مدیران دفاتر خدمات الکرونیک قضایی استان تهران، دفاتر مذکور مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحا به آن «گواهی عدم انصراف از طلاق» گفته می شود، نیستند.
دستورالعمل جدید طلاق توافقی در استان تهران

دفتر وکالت نازی آباد طلاق توافقی چگونه است؟

بنابراین فعلا فقط در استان تهران شرایط تغییر کرده و از ابتدای آذر ماه سال نود و هفت، متقاضیان طلاق توافقی در استان تهران باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه تصمیم) به نشانی http://www.zaman.behzisti.net مراجعه نمایند و اطلاعات خود را در این سامانه وارد نمایند تا در وقت تعیین شده به مراکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده (که در لینک فوق الذکر نشانی آن ها موجود است)، مراجعه نمایند و پس از انجام مشاوره های لازم، گواهی عدم انصراف از طلاق را مراکز مذکور اخذ و در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی ، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل نمایند تا دادخواست آن ها ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع شود.

نکته مهم ۱: شرایط جدید فوق الذکر فعلاً فقط در مورد طلاق توافقی است و در مورد طلاق های یک طرفه (طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن)، شیوه کار همچنان طبق روال گذشته انجام می گیرد و چنانچه هرگونه تغییری ایجاد گردد، با بروز رسانی این نوشته به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

نکته مهم ۲: چنانچه بنا به هر دلیلی تمایل به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری دارید و همچنین تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و حضور در دادگاه را را ندارید، به اطلاعتان می رسانیم که تمامی مراحل طلاق توافقی بصورت کامل از جلسات مشاوره تا اخذ سند طلاق توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور بدون نیاز به حضور زوجین انجام می پذیرد.
⚖️مطلب مرتبط: طلاق از طرف زن چگونه است؟ بررسی کامل نحوه و شرایط طلاق از طرف زن
روش کار مراکز غربالگری و مشاوره خانواده چگونه است؟

پس از ثبت نام زوجین در سامانه نوبت دهی طلاق و انتخاب نزدیکترین مرکز مشاوره به ایشان، وقت فوری همراه با کد رهگیری برای زوجین صادر می شود.

با مراجعه به مرکز غربالگری و اصرار زوجین به جدایی، چند سوال از زن و شوهر در خصوص علل جدایی پرسیده می شود و سپس زوجین توسط کارشناس مربوطه، به مشاوره خانواده معرفی می شوند.

هزینه مشاوره چقدر است؟

هزینه مشاوره برای هر جلسه در حدود ۵۲ هزار تومان است.

چند جلسه مشاوره لازم است؟

انجام حدود ۴ جلسه مشاوره در یک ماه لازم است، اما به تشخیص مشاور خانواده و با توجه به شرایط خاص زوجین، اجام مشاوره ها در یک جلسه هم امکانپذیر خواهد بود.

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیلی به این نتیجه می رسند که دیگر امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند و برای این منظور، در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک و دیون و تکالیف آن مانند: حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، نفقه زوجه و فرزندان، جهیزیه، اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود) و همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه، با یکدیگر به تفاهم و توافق می رسند.

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول خواهد بود و در گواهی عدم امکان سازش که از سوی دادگاه صادر می شود، موارد توافق شده زوجین قید می شود.

طلاق توافقی چگونه است؟

توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی

یکی از تعهدات و دیون بسیار مهمی که عقد نکاح برای مرد ایجاد می کند، مهریه است که از دیون ممتاز محسوب می شود و زن در مورد طلب از شوهر خود از بابت مهریه بر طلبکاران دیگر ارجحیت دارد و اگر زوجین در مورد مهریه و شرایط پرداخت آن به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد نمود و در نتیجه عملا امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، «به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید»

بنابراین همانطور که مشاهده می نمایید، به محض اینکه صیغه عقد نکاح جاری می شود، مالکیت زن بر مهریه مستقر می گردد و این حق به قدری محترم مورد حمایت قانونگذار است که در مورد آن برای زن، تحت شرایط خاصی حق حبس (حق حبس اصطلاحی حقوقی است و به معنای زندان نیست) در نظر گرفته است.

در همین رابطه در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است: «زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود».

در طلاق توافقی ، توافق زوجین در مورد مهریه می تواند شامل موارد ذیل باشد:

۱- زوجین توافق بنمایند که مرد چه میزان از مهریه ای که قبلا توافق شده و در سند نکاحیه (اصطلاحه قباله ازدواج) قید شده است را بپردازد

مثلا زن می تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل کند (ببخشد)، یا قید کند که هیچ بخشی از آن را بذل نمی کند و تمام آن را می خواهد اما برای پرداخت آن به مرد مهلت می دهد (دقت کنید که این مهلت باید حتما مشخص و معین باشد و اگر زمان یا زمان های پرداخت آن مشخص نشود، چنین شرطی به علت غرری بودن باطل است)

۲- در صورتی که زن کل مهریه را بذل نکند و فقط بخشی از آن را در مقابل بدست آوردن برخی امتیازات مانند حضانت فرزند، ملاقات فرزند و غیره به مرد ببخشد و بخش دیگری از مهریه خود را مطالبه نماید، باید شرایط و مهلت پرداخت این بخش از مهریه نیز مانند مورد قبلی بصورت کاملا روشن و بدون ابهام در توافق نامه مشخص باشد.

نکته: چنانچه نیاز به وکیل مهریه مجرب و خبره دارید با ما در تماس باشید.

توافق در مورد نفقه در طلاق توافقی

نفقه نیز مانند مهریه یکی از حقوق مالی مهم زن است، اما یکی از تفاوت های مهمی که با مهریه دارد این است که جنس و مقدار مهریه در سند نکاحیه بصورت کاملا روشن ذکر می شود ولی در مورد نفقه چنین چیزی و جود ندارد و معمولا (تقریبا در ۱۰۰ درصد ازدواج ها) زوج در مقابل زوجه عدد و رقم مشخصی را بصورت کتبی تعهد نمی نماید.

همچنین همانطور که گفتیم، به مجرد وقوع عقد، زن مالک مهریه می شود و حتی بر روی آن حق حبس نیز دارد، اما چنین چیزی در مورد نفقه وجود ندارد، بلکه زن بصورت مستمر و در طول دوران زندگی مشترک و همچنین در صورت ناشزه نبودن، مستحق دریافت نفقه می شود.

در توافق نامه مربوط به طلاق توافقی ، باید روشن شود که آیا نفقه ای بر ذمه شوهر باقی مانده است یا خیر و اگر باقی مانده، مقدار، شرایط پرداخت و زمان پرداخت آن باید تعیین شده باشد.

چنانچه زوجین در رابطه با نفقه به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد نمود و در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی هم میسر نخواهد بود.

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل ایام زوجیت نیز یکی از حقوق مالی زوجه است که در قیاس با مهریه و نفقه در درجه پایین تری قرار دارد و بار اثبات این که زن مستحق دریافت اجرت المثل هست یا خیر با خودش است و اگر در مورد آن ادعایی داشته باشد و نتواند مطابق با قانون، استحقاق خود بر اجرت المثل را اثبات نماید، ادعای وی مسموع نخواهد بود.

شرایط قانونی که بر اساس آن زن استحقاق دریافت اجرت المثل ایام زوجیت را دارد در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی ذکر شده است و باید جمع تمام آن شرایط وجود داشته باشد.

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بر عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.

توافق در مورد حضانت، نفقه و ملاقات فرزند یا فرزندان در طلاق توافقی

حضانت و نفقه فرزند و یا فرزندان نیز یکی دیگر از مواردی است که زوجین باید قبل از اقدام به طلاق توافقی در مورد آن به توافق برسند.

الف) حضانت و نگهداری فرزندان

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندانی که پدر و مادرشان جدای از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن ۷ سالگی اولویت دارد و پس از ۷ سالگی اولویت حضانت و نگهداری از فرزند یا فرزندان با پدر است.

همچنین طبق تبصره همین ماه، بعد از سن ۷ سالگی، در صورتی که بین زوجین در حضانت و نگهداری فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می نماید.

ب) نفقه فرزندان

بر اساس ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، نفقه فرزندان در اصل بر عهده پدر است و وظیفه اوست که نفقه فرزندان را حتی اگر حضانت و نگهداری آن ها با مادر باشد، بپردازد.

اما گاهی ممکن است مادر برای بدست آوردن حق حضانت و نگهداری فرزند، پرداخت نفقه را نیز بر عهده بگیرد و در مورد طلاق توافقی اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، باید بصورت کتبی باشد و به امضاء زوجین برسد.

پ) ملاقات فرزندان

مطابق با ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به هر علتی از جمله طلاق توافقی یا هر علت دیگری، پدر و مادر اطفال در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت و نگهداری او نیست، حق ملاقات طفل خود را خواهد داشت. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، طبق توافق زوجین است و اگر زوجین در این رابطه با هم اختلاف دشته باشند، دادگاه تعیین تکلیف خواهد نمود.

هر سه مورد فوق الذکر از مواردی است که زوجین باید در مورد آن توافق داشته باشند و این موضوعات در توافق نامه آنان قید شده باشد، وگرنه دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری خواهد نمود که در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی میسر نخواهد بود.

طلاق توافقی چگونه است؟
طلاق توافقی چگونه است؟

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی

مالک جهیزیه ای که زوجه با خود به منزل مشترک می آورد در هر صورت خود وی است، مشروط بر اینکه به نحوی بتواند ثابت کند وسایل مورد نظر را خود او یا خانواده وی خریداری نموده اند.

برای اثبات این موضوع، در بسیاری از خانواده ها مرسوم است که از جهیزیه خریداری شده توسط خانواده دختر، لیستی که به سیاهه جهیزیه معروف است تهیه می نمایند و این لیست به امضاء افرادی از هر دو خانواده عروس و داماد و همچنین خود داماد می رسد و بوسیله آن می توان اثبات نمود که مالکیت وسایل مندرج در سیاهه جهیزیه با زوجه است و وی در هر زمانی می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن ها داشته باشد.

یکی دیگر از راههای مرسوم اثبات مالکیت زوجه بر جهیزیه، فاکتور خرید اجناس است، یعنی چنانچه سیاهه ای در کار نباشد و یا برخی از اقلام بعدا خریداری شود و در نتیجه در سیاهه جهیزیه موجود نباشد و یا به هر علتی از قلم افتاده باشد، فاکتور خریدی که در آن نام زوجه یا خانواده وی به عنوان خریدار ذکر شده است، دلیل بر مالکیت زوجه بر اجناس مذکور است.

در هر صورت جهیزیه یکی از اموال و حقوق زوجه محسوب می شود و تعیین تکلیف در مورد آن برای صدور گواهی عدم امکان سازش و انجام طلاق توافقی لازم است.

⚖️مطلب مفید: مشاوره با وکیل طلاق خبره + دانستنی های مهم طلاق
مراحل طلاق توافقی

۱- با توجه به آخرین تغییرات موجود (که در ابتدای همین نوشته به آن اشاره نمودیم) در استان تهران، اولین اقدام طلاق توافقی مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه و پس از آن مراجعه به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده، انجام مشاوره های لازم و دریافت “گواهی عدم انصراف از طلاق” است

۲- دومین گام برای انجام طلاق توافقی تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند و پس از آنکه مدارک لازم اسکن گردید و در سامانه بارگذاری شد، زوجین یا وکلای ایشان اقدام به بازخوانی و تایید دادخواست می نمایند و پس از امضاء الکترونیکی رسید مربوطه و پرداخت هزینه دادرسی، دادخواست طلاق توافقی بوسیله دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده صالح ارجاع می شود

۳- پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی ، باید منتظر تعیین وقت حضور در دادگاه خانواده جهت رسیدگی به موضوع باشید که تعیین وقت رسیدگی، بوسیله ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا به اطلاع زوجین خواهد رسید و همچنین صدور ابلاغیه بوسیله ارسال پیامک هایی به اطلاع زوجین می رسد

۴- اقدام بعدی، حضور زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه خانواده در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم است که در این زمان پس از پرداخت هزینه مشاوره، با راهنمایی مدیر دفتر دادگاه، زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می نمایند

مشاور خانواده با طرفین مذاکره و دلایل عدم تفاهم را پرس و جو و بررسی نموده و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می نمایند و در صورت موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی های مشاور خانواده و اصرار زوجین یا وکلای آن ها به وقوع طلاق، مشاورین خانواده با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می نمایند و فرم توافقنامه که شامل توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند، نحوه و میزان ملاقات با فرزند، هزینه حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن و سایر حقوق مالی و غیر مالی طرفین است، توسط واحد مربوطه تکمیل و به امضاء مشاور خانواده و طرفین می رسد و سپس با اخذ رسید، به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند

نکته ۱: در حال حاضر و مطابق با آخرین تغییرات صورت گرفته، در استان تهران انجام مشاوره های لازم، قبل از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه نوبت دهی طلاق و انجام مشاوره در مراکز غربالگری و مشاوره خانواده و اخذ “گواهی عدم انصراف از طلاق” انجام می شود و دیگر طبق روال سابق نیست

نکته ۲: برای آنکه طلاق از نوع رجعی نباشد، زوجه باید بخشی (هرچند بسیار کوچک) از مهریه خود را بذل نماید و زوج نیز قبول ما بذل نماید

۴- احراز بارداری یا عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور ۳ راه زیر وجود دارد:

الف) اقرار زوجه یا وکیل وی مبنی بر عدم بارداری زوجه که در این مواقع دادگاه با این اقرار اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید اما اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق، منوط به آن است که زوجه قبلا به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری صادره از آزمایشگاه فوق را به دفاتر طلاق ارائه نماید

ب) قبل از مراجعه به دادگاه خانواده، زوجه به آزمایشگاه پزشکی مراجعه نموده باشد و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را از آزمایشگاه فوق اخذ و به دادگاه ارائه نماید که در اینصورت پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه خانواده، با مراجعه زوجین به دفاتر طلاق، دفاتر فوق اقدام به اجرای صیغه طلاق می نمایند

نکته ۱: در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به اقرار زوجه یا وکیل وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست اما بجای آن زوجه باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی (فقط پزشکی قانونی و نه آزمایشگاه پزشکی و یا پزشکان دیگر) مراجعه نماید و پس از انجام آزمایشات و معاینات مربوطه، گواهی بکارت مبنی بر تایید دوشیزه و غیر مدخوله بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید

نکته ۲: در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار زوجه و یا وکیل وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست

پ) زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند، که در این مورد موضوع وجود جنین در گواهی عدم امکان سازش منعکس می شود

۵- پس از اقدامات پیش گفته، زوجین یا وکلای آن ها به دادگاه خانواده مراجعه می نمایند و دادگاه با احراز علقه زوجیت و با توجه به مواردی همچون نظریه مشاور، محتویات پرونده و توافقات زوجین، اقدام به صدور رای که همان گواهی عدم امکان سازش است، می نماید

۶- پس از صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، زوجین یا وکلای آن ها ۳ ماه فرصت دارند تا با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش و مدارک لازم دیگر، به دفتر طلاق مراجعه نمایند تا با جاری شدن صیغه طلاق، طلاق توافقی به سر انجام نهایی برسد

طلاق توافقی چگونه است؟
طلاق توافقی چگونه است؟

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست طلاق توافقی ، صدور گواهی عدم امکان سازش و در نهایت اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق به شرح زیر است:

۱- سند نکاحیه (عقد نامه)

نکته: اگر سند نکاحیه را بنا به هر علتی در اختیار ندارید، باید به دفترخانه ای که در آن عقد نکاح شما ثبت شده است مراجعه کنید و از سردفتر درخواست نمایید تا رونوشت تایید شده از عقد نامه تان را به شما تحویل نماید

۲- شناسنامه و کارت ملی زوجین

۳- در صورتی که امر طلاق توافقی توسط وکیل دادگستری انجام می گیرد، وکالتنامه وکیل نیز باید ضمیمه دادخواست شود

۴- گواهی عدم بارداری و یا گواهی پزشکی قانونی (گواهی بکارت) مبنی بر تایید دوشیزگی و غیر مدخوله بودن زوجه (حسب مورد)

۵- توافقنامه کتبی مبنی بر توافق در مورد میزان حقوق و تکالیف زوجین مانند حضانت و ملاقات فرزندان، شرایط پرداخت مهریه و مقدار بذل مهریه، نفقه دوران زوجیت و غیره

۶- نظریه کتبی واحد مشاوره خانواده

۷- ارائه گواهی عدم امکان سازش ظرف حداکثر ۳ ماه از تاریخ ابلاغ و یا از تاریخ قطعی شدن رای به دفتر رسمی ازدواج و طلاق

برای رسیدگی به طلاق توافقی کدام دادگاه صالح است؟

مطابق با بند ۹ از ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۰۱، رسیدگی به طلاق از جمله طلاق توافقی در صلاحیت دادگاه خانواده است.

نکته: موضوع صلاحیت دادگاه خانواده در رسیدگی به طلاق از جمله طلاق توافقی که ذکر گردید، صلاحیت ذاتی دادگاه خانواده است و ما در این مقاله برای جلوگیری از طولانی شدن این متن، به موضوع صلاحیت محلی نپرداخته ایم اما توصیه می کنیم چنانچه تصمیم به طلاق توافقی دارید، برای اطلاع از صلاحیت محلی دادگاه صالح به رسیدگی به طلاق توافقی مورد نظرتان، ضمن تماس با موسسه حقوقی مشهور با وکلای موسسه مشاوره نمایید.

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی به تفکیک شامل موارد ذیل است:

الف) هزینه ۵ جلسه مشاوره و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق

هزینه مربوط به مشاوره در مراکز مشاور خانواده جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق که ۵ جلسه به طول می انجامد و هزینه هر جلسه هم در حدود ۵۲/۰۰۰ تومان است.

چنانچه در استان دیگری بغیر از استان تهران امور مربوط به طلاق توافقی را انجام می دهید، باید هزینه ای در حدود ۶۰/۰۰۰ الی ۸۰/۰۰۰ تومان به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده بپردازید

ب) هزینه دادرسی

یکی دیگر از موارد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه دادرسی است که در هنگام تقدیم دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا در نقاطی که هنوز این دفاتر راه اندازی نشده اند قبل از تقدیم دادخواست باید به حساب بانکی قوه قضاییه واریز گردد

با توجه به اینکه طلاق توافقی خواسته ای غیرمالی محسوب می شود، هزینه دادرسی آن در حدود ۱۶۰/۰۰۰ تومان است

پ) حق الوکاله وکیل طلاق توافقی

چنانچه امور مربوط به طلاق توافقی را توسط وکیل دادگستری به انجام می رسانید، حق الوکاله وکیل را هم باید به هزینه طلاق توافقی اضافه نمایید، برای اطلاع دقیق از حق الوکاله وکیل برای طلاق توافقی با کارشناسان ما تماس بگیرید

ت) هزینه دفترخانه طلاق

آخرین مورد مربوط به هزینه طلاق توافقی هزینه مربوط به اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق است که این هزینه بستگی به محل و انصاف دفترخانه مربوطه دارد و در حال حاضر دفاتر طلاق چیزی در حدود ۳۰۰/۰۰۰ تا ۶۵۰/۰۰۰ تومان برای این امر مطالبه می نمایند.

پروسه طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟

تمام پروسه طلاق توافقی از زمانی که طرفین یا وکلای آن ها در دادگاه خانواده حاضر می شوند تا زمانی که صیغه طلاق توسط دفتر رسمی طلاق جاری می شود، در تهران معمولا کمتر از ۱۰ روز انجام می شود.

وکلای با تجربه موسسه حقوقی مشهور با توجه به تجارب و سوابق درخشانی که در زمینه انواع دعاوی خانواده از جمله طلاق توافقی دارند، صفر تا ۱۰۰ پروسه طلاق توافقی را در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور زوجین به انجام می رسانند.