چک سفید امضاء یعنی چی ؟

چک سفید امضاء در توضیحات وکیل پایه یک دادگستری جناب اکبر فتح اللهی 

بعنوان وکیل پایه یک دادگستری گاهی اوقات مطلع می شوم بعضی از مراجعه کنندگان دفترم قبل دادن چک سفید امضاء واطلاع از شرایط آن ویا انجام مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری اقدام به دادن چک سغید امضاء به طرف مقابل خود کرده اند در صورتیکه مبلغ مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری ماهر و باتجریه در ابتدای کار چندان نبوده و می توانستند چک سفید امضاء را با او کامل کرده واز مشاوره حقوقی مناسب با وکیل پایه یک دادگستری بهرهمند شود .در ذیل بعنوان وکیل پایه یک دادگستری شرایط کامل چک سفید امضاء بطور مختصر ارایه می شود .

۱.منظور از چک سفید امضاء امضاء نداشتن چک نیست زیرا در چنین صورتی سند مزبور چک نمی باشد بلکه حالتی را بیان می کند که چک امضاء دارد اما از جهت محتوا وسایر موارد سفید است .

۲.درصورت درج شرط در چک چک قابلیت تعقیب کیفری خود را از دست می دهد اما از طریق اجرای ثبت هم می توان نسبت به آن اقدام کرد .بنابراین در این حالت مطالب و ادعا های مربوط به شرط در اداره ثبت قابل رسیدگی نمی باشد و فقط وجه مرقوم در چک قابل صدور اجراییه در اداره ثبت می باشد .

۳.چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است به طور مثال چکی را که مستاجر بابت تخلیه ملک در سر وعده به موجر می دهد .

۴ . بنابرین در صورتیکه مستاجر با انقضای مدت اجاره ملک را تخلیه نکند موجر نمی تواند علیه مستاجر به واسطه داشتن چک تخلیه ُ شکایت کیفری مطرح کند .این در حالی است که صاحب خانه ویا موجر این اختیار را خواهد داشت تا از طریق محاکم حقوقی و جه چک را مطالبه کند .

 

حتما ببینید : برنامه های جناب وکیل اکبر فتح اللهی در شبکه ۲ سیما ایران کلیک کنید