مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟

مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ 

یکی از مسایل مهم در قراردادهای نگارش یافته بین مردم ویا قولنامه ها ویا مبایعه نامه ها این است که شرطی بنام شرط داوری را در قرارداد می گنجانند و برای حل اختلاف از شرط داوری صحبت می کنند حالا میخواهیم ببینیم شرط داوری اساسا شرط خوبی است ویا خیر و مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری امکان پذیر است ! ویا شرط داوری در قرارداد خوب است ویا نه ! در مقابل اگر این شرط در قراردادنباشد چه اتفاقی خواهد افتاد . و قراردادهای مثل مبایعه نامه و قولنامه و قراردادمشارکت در ساخت باوجود شرط داوری به سرانجام بهتری می رسند ویا خیر ؟ واینکه مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری امکان پذیر است ! ویا شرط داوری در قرارداد خوب است ویا نه ! حال برای آشنایی بهتر شما با شرط داوری و موضوعات آن در ابتدا شرط داوری را تعریف می کنیم ببینم شرط داوری چیست و چرا در قرارداد ذکر می شود . 

مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ 

تعریف شرط داوری 

شرط داوری یک روش حل اختلاف است که اخیرا باب شده است . به این صورت که طرفین معامله و یا طرفین قرارداد مشارکت در ساخت ویا طرفین اختلاف موضوع اختلاف خود را به یک یا چند داور برای حل اختلاف می سپارند تا حل اختلاف طی یک قرارداد خصوصی تنظیمی از قبل توسط داور ویا داورها و سرداورها حل و فصل شود . البته حل اختلاف راههای دیگری هم دارد که داوری در قرارداد یکی از آنها است که قانون آیین دادرسی مدنی ایران به تفصیل به آن پرداخته است ! پس مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ باوجود این تعریف کمی فهم آن ساده تر می شود . البته ارجاع به داوری مستلزم توافق طرفین است و قرارداد داوری یک سازش طرفینی برای حل اختلاف است که در قانون پیش بینی شده است . 

مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ 

نحوه نگارش شرط داوری

برای نگارش شرط داوری ابتدا با یک قرارداد روبه رو هستیم که البته بهتر است نام ونام خانوادگی داور حتما در بند شرط داوری گنجانده شود و هویت داور مشخص باشد تا در صورت بروز هرگونه اختلاف فی مابین طرفین موضوع داوری براحتی از طریق داور حل و فصل شود . نه این که بامجهول بودن هویت داور تازه یک اختلاف جدید پیدا شود . فلذا بهتر است اسامی داور ویا داوران حتما در صورتجلسه داوری ویا در انتهای قولنامه بند داوری ویا در قسمت شرط داوری گنجانده شود تا در آینده در صورت بروز حل اختلاف داور حل اختلاف حتما اسم و هویت مشخص داشته باشد تا هم کار داوری سریع تر پیش برود و هم افراد بدانند به چه کسی بعنوان داو حل اختلاف مراجعه کنند جناب آقای اکبر فتح اللهی نوشهر ( Akbar Fatholahi-N ) وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز دارای شماره پروانه 14009

 

مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ 

آیا داور حق فسخ قرارداد را دارد . 

عده ایی به اشتباه فکر می کنند که اگر شرط داوری در قرارداد وجود داشته باشد الزاما سیستم قضایی و دادگاه مکلف به رسیدگی است و نمی تواند قرار عدم استماع دعوا صادر کند فلذا به اشتباه فکر می کنند قرارداد داوری اهمیتی نداشته و قاضی از داوری عدول می کند و به داوری اهمیتی نمی دهد که اساسا این فکر فکر غلطی است  مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری امکان پذیر است ! ویا شرط داوری در قرارداد خوب است ویا نه ! در هر صورت برای نگاه درست به امر داوری باید موضوع داوری در قرارداد را بدرستی شناخت ! یکی دیگر از سوالات مهم افراد در خصوص قراردادهای مبایعه نامه و مشارکت در ساخت وساز و قراردادهای بیع ویا قراردادهای پیمان ویا قراردادهای مدرن اینست که حدود اختیارات داوری وداور پیش بینی شده قرارداد چقدر است . عده ایی در پاسخ به این سوال اینطور اعلام کرده اند که چون داور قرارداد جزو ویکی از طرفین قرارداد نیست پس نمی تواند اختیاری در مورد فسخ قرارداد داشته باشد . وحق اظهارنظر در مورد فسخ قرارداد را به عنوان داور ویا سرداور تعیین شده قرارداد ندارد . زیرا فسخ قرارداد جزو حقوق ذاتی طرفیین بوده و از اختیارات داور قرارداد قلمداد نمی شود . پس تایید فسخ قرارداد توسط داور مهمی است و مقاله ایی است که هم اکنون بعنوان وکیل پایه یک دادگستری به آن می پردازم . به نظر می رسد عدم صلاحیت داور واختیار داور در رسیدگی به تایید دعوای فسخ و انفساخ قرارداد امری است مهم و قطعی اما علت این که داور حق اظهارنظر در مورد فسخ قرارداد را ندارد چیست ! چراکه شرط داوری با فسخ قرارداد نیز بعنوان شرط ضمن العقد قرارداد باطل می شود مگر ذکر شود شرط داوری مستقل از اعتبار قرارداد تنظیمی فی مابین طرفین است . پس وقتی می خواهیم بدانیم مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری امکان پذیر است ! ویا شرط داوری در قرارداد خوب است ویا نه ! باید بدانیم داور چه تخلفاتی را در رسیدگی داوری خود در قرارداد مورد استناد قرارداده است . نکته بعدی این که اختیارات داور کاملا اختیارات استثنایی هستند و و در موراد شگ و تردید اصل بر صلاحیت عام دادگستری است . ضمننا دادگستری استان تهران و دادگاه تجدیدنظر استان تهران به کرات عدم اعتبار اختیار داور در فسخ قرارداد را مورد استناد و اشاره قرارداده اند مگر آنکه شرط داوری مستقل از قرارداد مثلا مبایعه نامه و مشارکت در ساخت ذکر شود . 

مراجعه به دادگاه باوجود شرط داوری ونمونه شرط داوری در قرارداد خوب است یا بد ؟ 

فسخ قرارداد بدون مراجعه به داور

 

در ادامه بخوانید : 

کلاهبرداری در قرارداد و اثبات کلاهبرداری در معامله چگونه است ؟

موارد رد درخواست شما در دادگاه به بیان وکیل پایه یک دادگستری

آیا گرفتن رضایت متهم از شاکی در کلانتری مورد قبول دادگاه است

رد شدن دعوا در دادگاه بدویباعث چه مسایلی می شود؟

وکیل تضمینی کیفری تهران برای وکالت در دادگاه می خوام