تهدید به مرگ

 تهدید به مرگ 

چند سال پیش پرونده ایی داشتم که خانمی از ترس تهدید به مرگ اقدام به خودکشی کرده بود و از ترس از دست ندادن زندگی و فرزندان خود دیگر حاضر نبود اقرار به خودکشی و  تهدید به مرگ شوهر بکند برای همین هم مرتکب یک جرم روانی شده بود و هم از دست شوهری که نمی توانست ثابت کند اورا  تهدید به مرگ کرده می توانست فرار کند و در مقابل قانون از خود دفاع حقوقی و دفاع کیفری داشته باشد . در خصوص مجازات تهدید به مرگ کافی این که این جرم یک جرم کیفری است و قابل بخشش نیست و اگر شاکی رضایت بدهد فقط می توان از آن حکم تخفیف قانونی گرفت .  تهدید به مرگ یک جرم جزایی و کیفری است که بهتر است یک وکیل کیفری به وکالت آن بپردازد .  تهدید به مرگ برابر قانون مجازات اسلامی حدود یک ماه تا یکسال زندان دارد و مجازات شلاق طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی 

 تهدید به مرگ 

نمونه شکواییه تهدید به مرگ 

ریاست محترم دادسرا

درمورخ …/…/۱۳۹۶ شوهرم  با آمدن به منزل پدری‌ام ضمن عربده‌کشی اینجانبه را تهدید به مرگ نموده است. بناء علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی استدعا دارم . می‌باشد.۱۷ آبان ۱۴۰۱ 

با تجدید احترام

امضاء شاکیه

 تهدید به مرگ 

اثبات تهدید بدون شاهد – تهدید به مرگ 

با سلام.ممنون ازوقتی که برای پاسخگویی میگذارید.
ببخشید اگر زوج شفاهی و لفظی، زوجه را تهدید به مرگ و تهدید به افشای سر و نشر برخی چیزها در محل کار و بین مردم شهر بکند و با استفاده از این تهدید، اقدام به اخذ سند و پول و… بکند و زوجه هم هیچ مدرکی نداشته باشد، چکار باید بکند؟ آیا زوجه با قسم خوردن میتواند ثابت کند که زوج، سند را با تهدید به افشای سر و آبروریزی از وی اخذ کرده است؟ تکلیف سندی که با تهدید به افشای سر و آبروریزی گرفته شده است، چه میشود؟
زوج و زوجه از اول عقد باهم مشکل و جر و بحث و درگیری داشتن و این درگیری ها رو میشه با پیامک و شهادت شهود و… ثابت کرد اما در زمان اخذ سند هیچ شاهدی وجود نداشته. 

تهدید به مرگ و تهدید جزء جرایم کیفری است و اثبات آن باید از طریق اثبات جرم کیفری صورت گیرد. حال در این بخش قصد داریم ادله اثبات جرم تهدید را بشماریم.

اقرار: اگر فرد خودش اعتراف کند که شخص دیگری را تهدید به مرگ و تهدید کرده است، از او پذیرفته می‌شود. اقرار یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات جرم تهدید است، اما کمتر پیش می‌آید که خود فرد اعتراف کند که شخص دیگری را تهدید کرده است.

شهادت شهود: یکی دیگر از ادله اثبات جرم تهدید، شهادت دو شاهد عاقل و بالغ و البته مرد است. افرادی که شاهد تهدید فردی توسط فرد دیگر بوده اند باید در دادگاه حاضر شده و شهادت دهند. دادگاه شهادت آن‌ها را پذیرفته و جرم تهدید اثبات می‌شود.

علم قاضی: گاهی اوقات قاضی با تکیه بر علم و دانش خود و با توجه به مدارک، شواهد و ادله‌ای که به او ارائه می‌دهند به این نتیجه می رسد که جرم تهدید اتفاق افتاده است و برای آن حکم مجازات صادر می کند. اثبات تهدید به مرگ معمولا مشکل است چراکه اثیات مسایل کیفری اگر در حدود مسایل زبانی باشد اثبات آن مشکل است و نمی توان ان را براحتی مورد اثبات قرار داد لذا 

تهدید به مرگ یک امر زبانی است که باید آن را در دادگاه ثابت کرد .

 تهدید به مرگ 

حکم تهدید به مرگ تلفنی 

 

مجازات تهدید تلفنی براساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی اینست که اگر عنوان تهدید به مرگ بر آن صدق شود قابلیت پی گیری و مجازات زندان و شلاق داشته باشد . پس اگر تهدید به مرگ بصورت تلفنی باشد و مرتکب طرف مقابل را به هر صورتی به قتل و یا ضرر نفسانی یا مالی ویا شرفی یا به افشای اسرار تهدید کند اعم از این که از این طریق مال ویا جه ویا ترک فعل ویا انجام کاری را از او بخواهد ویا نخواهد به مجازات ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ محکوم می شود . و طرف نمی تواند از جرم کیفری تهدید به مرگ فرار کرده و آن را شوخی تلقی کند . واما مدارک لازم برای تهدید به مرگ تلفنی چیست ؟ ویا اثبات تهدید تلفنی ویا تهدید تلفنی و ضبط صدا که می تواند بعنوان تهدید به مرگ تلقی شود . تهدید تلفنی و ضبط صدا چه حکمی دارد؟ و آیا تهدید تلفنی به قتل   تهدید به مرگ تلقی می شود ویا خیر ! و اگر  تهدید به مرگ شامل تهدید تلفنی است مجازات آن چیست
در این صورت ضبط صدا و تهدید به عنوان دو جرم مجزا شناخته شده و فرد به هر دو کیفر مجازات خواهد شد. اما اگر فرد یک شخص عادی در جامعه باشد تنها به جرم تهدید مجازات خواهد شد. بنابراین در این خصوص ضبط صدا تنها یک ابزار برای تهدید محسوب می شود و نمی توان آن را به صورت مجزا جرم تلقی کرد. 

 تهدید به مرگ 

حکم تهدید باچاقو چیست ؟ 

حکم فرد خاطی طبق قانون ماده ۶۱۷ تعزیرات، شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق است. 

قانون استفاده ازهرنوع سلاح سرد ازجمله:چاقو، شمشیر، قمه ،که باعث آسیب هایی مانند، زخمی کردن فرد ویا خونریزی ویا موجب قطع عضویی شود ودرشرایط وخیم تربه مرگ فرد منتهی گردد مجازات هایی در نظر گرفته است.

اگرتهدید ازمصادیق محارب نباشد جرم اواز نوع درجه ۶ شناخته شده وبرابرماده ۶۱۷تعزیرات قانون مجازات اسلامی تهدید با چاقو بین شش ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکومیت دارد و چنانچه طبق ماده ۶۱۸ قانون اگر این تهدید موجب اختلال در نظم عمومی شود تهدید کننده محکوم به سه ماه تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد واگر فرد با چاقو اقدام به تهدید نماید با توجه به میزان آسیبی که رسانده است، قانون مقدار دیه آن را مشخص میکند. دقت کنید تهدید با چاقو هم تهدید به مرگ را در خود مستتر دارد و نمی توان آن را تهدید خالی دانست ! 

لایحه تهدید به مرگ یکی از انواع لایحه تهدید است که فرد برای حفظ جان خود و خانواده‌اش، به دادگاه تقدیم می‌کند. تهدید به مرگ، معمولا اکراه شخص مورد تهدید را به همراه دارد. اکراه به معنی آن است که فردی به انگیزه کسب مال یا انجام عملی غیرقانونی، دیگری را وادار به انجام کاری ‌کند. البته قبل از نوشتن لایحه برای دادگاه بایستی دقت کنید که تهدید به مرگ  ومسایل آن قبل از هر کاری نیازمند شکایت کیفری در دادگاه کیفری است .

مطالب مرتبط 

تهدید چیست و چگونه می توان از آن در دادگاه شکایت کرد

رابطه نامشروع و تهدید و توهین

مجازات تهدید همسر به بیان وکیل خانواده