اظهارنامه عدم تمکین همسر

اظهارنامه زوجه برای زوج 

یکی از مشکلات خانمها مسایل مربوط به دادگاه خانواده و پیچیدگی های مربوط به شورای حل اختلاف خانواده و دادگاه خانواده است در دادگاه خانواده نوعا مسایلی وجود دارد که یکی از آنها اظهارنامه زوجه برای زوج است در خصوص این اظهارنامه چند نکته ضروری است اول این که صرف ارسال اظهارنامه بدون دلیل چه برای شوهر و چه برای زن و چه برای شخص ثالث مثلا در مورد تصرف عدوانی ویا مزاحمت از حق و یا ممانعت از حق کار درستی نیست مگر آنکه یا قانون شما رو مجبور کرده باشد ویا وکیل پایه یک دادگستری ضرورت آن را تجویز کند پس برای ارسال  اظهارنامه زوجه برای زوج حتما باوکیل خانواده باتجربه ویا وکیل طلاق ویا مشاور حقوقی خانواده صحبت لازم را انجام دهید . بعد از احساس ضرورت ارسال اظهارنامه دادگستری برای شوهر از طرف زن توسط وکیل خانواده و تجویز آن حتما دقت کنید متن  اظهارنامه زوجه برای زوج باید بدرستی نوشته و تنظیم شود مثلا اگر در مورد نفقه و مطالبه نفقه و حق مسکن این اظهارنامه ارسال می شود باید مقدار نفقه معوقه طبق نظر کارشناسی و محاسبه و تقاضا شود و همه مطالبات شما قانونی و درست باشد نکته دیگر آنکه در ارسال  اظهارنامه زوجه برای زوج از نوشتن موراد موهوم و تهمت زدن قبل از اثبات در دادگاه پرهیز کنید و از نوشتن مواردی که هرگز ثابت نشده مثل کلاهبرداری و خیانت در امانت و فروش مال غیر جدا حودداری کنید بگذارید مثالی بزنم مثلا خانمی اقدام به ارسال  اظهارنامه زوجه برای زوج می کند و در آن پیرامون استرداد جهیزیه صحبت می کند و چون تصور می کند جهیزیه رو شوهر با خود و بدون اجازه برده شروع می کند به فحاشی و استعمال الفاظ رکیک و توهین به شوهر در  اظهارنامه زوجه برای زوج و بجای این که کار را درست کند یک پرونده کیفری برای خود در دادسرای کیفری باز می کند و ازطرفی جهیزیه را ازدست داده و از طرفی بعنوان متهم افتراء و مجرم باید پاسخگو باشد . بطور مثال یکی از دوستان بعنوان بهترین وکیل خانواده مشهد تعریف می کرد که روزی بعنوان وکیل در دادگستری مشهد حضور یافتم متاسفانه خانم نه تنها در پرونده خانواده و پرونده مهریه توسط وکیل مهریه شوهر آچمز شده بود حالا بعنوان متهم و مجرم در دادسرا بخاطر افتراء و نسبت دادن جرم در اظهارنامه دادگستری باید در مقابل قاضی دادسرای مشهد و ووکیل کیفری شوهر پاسخ می داد. ضمننا از ارسال اظهارنامه در موراد غیر دادگاه خانواده و کاملا حقوقی بدون مشورت با وکیل حقوقی ویا وکیل ملکی جدا خودداری کنید . ضمننا مهیا کردن شرایط ارسال اظهارنامه نیز بسیار مهم است . 

فواید اظهارنامه تمکین 

نفقه از جمله مسائل مهمی است که از جایگاه رفیعی در حقوق خانواده برخوردار میباشد زیرا طرح دعاوی نفقه در محاکم دادگستری دادگاههای خانواده از سوی زنان و تراکم و تعدد دعاوی مربوطه دلالت بر این مدعاست و چه بسا در بعضی از پروندههای مطروحه در مراجع ذی صلاح قضایی منجر به صدور حکم طلاق شده است که پایه و اساس ابتدایی آن دعاوی است که از عدم پرداخت نفقه توسط آقایان آغاز شده است. به همین دلایل بوده است که قانون مدنی در کتاب نهم – بخش خانواده موادی از قانون را به مسئله نفقه اختصاص داده که مؤید اهمیت موضوع برای تصویب قوانین خاص ،پیرامونی توسط قانونگذار محترم میباشد حال در این مقوله ابتدا سعی خواهیم کرد مسائل اصلی مربوط به نفقه در قانون مدنی را تشریح و سپس قواعد شکلی و ماهوی در سایر قوانین را به تفکیک موضوع بیان نماییم و درقانون مدنی در ماده ۱۱۰۶ تصریح نموده است در عقد نکاح دائم نفقه زن به عهده شوهر است زیرا پرداخت نفقه از سوی زوج یکی از آثار نکاح دائم و از تکالیف اصلی شوهر در برابر همسر (زوجه) می باشد و به همین علت بوده که قانونگذار محترم ضمانتهای اجرایی در قوانین مدون اعم از حمایتهای حقوقی و کیفری در نظر گرفته است که در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی زوج نسبت به زوجه اعمال خواهد شد. اما در ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی آمده است که در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده «باشد که با کمی دقت در مفاد ماده مذکور متوجه این موضوع میشویم که در عقد نکاح منقطع زن حق نفقه ندارد و بجز زمانی که در عقد نکاح شرط شده یا تراضی قبلی طرفین دلالت بر این امر داشته باشد و یا عقد براساس آن منعقد شده باشد. حال باید پرسید که شرط پرداخت نفقه در عقد موقت و ضمانتهای عدم پرداخت آن چگونه و به چه نحو میباشد؟ که این سؤال در نشست قضایی دادگستری اهر در بهمن ماه ۱۳۷۹ مورد بررسی قرار گرفت

نحوه نوشتن اظهارنامه تمکین 

 

۱.همسر منزل مشترک را ترک گفته باشد و ترک منزل از سوی او بدون دلیل باشد .

۲.ترک منزل قانونی نبوده باشد ویا این که بنابر نظر دادگاه خانواده نباشد .

۳.همسر امنیت جانی و اخلاقی داشته باشد . منظور امنیت اخلاقی و جانی در منزلی است که شوهر بعنوان 

منزل مشترک معین نموده است .

۴.اظهارنامه  عدم تمکین ترجیحا توسط یک وکیل تنظیم شود چراکه اشتباه در تنظیم ان می تواند برای شما 

دردسر ساز باشد .ودعاوی دیگر خانواده شما وهمسر را تحت شعاع قرار دهد .

۵. در صورت ارسال اظهارنامه تمکین حتما نسخه ایی از ان را نزد خود تا پایان اختلاف خانوادگی نگه دارید .

۶.در اظهارنامه مواردی را اعلام کنید که در اینده قابل اثبات در دادگاه خانواده ویا شورای حل اختلاف باشد .

مدارک لازم جهت اظهارنامه  عدم تمکین 

بر اساس قانون ، زن موظف شده است تا از همسر خود تمکین نموده و بدون اطلاع و رضایت ایشان و یا در موارد مجاز عدم تمکین ، محل سکونت را ترک نکند . با این وجود ، ممکن است که خانم علی رغم اطلاع همسر به هر دلیل از محل سکونت خود خارج گردد . در این صورت ، شوهر می تواند با ارسال اظهارنامه عدم تمکین وی را به زندگی مشترک دعوت کند . در حال حاضر ، ارسال اظهارنامه از جمله اظهارنامه عدم تمکین به صورت الکترونیکی انجام می شود . در این مقاله قصد داریم به توضیح چگونگی ارسال اظهارنامه عدم تمکین یا نحوه فرستادن و اظهارنامه عدم تمکین بپردازیم . بنابراین ، اظهارنامه عدم تمکین ، ارسال اظهارنامه عدم تمکین و نمونه اظهارنامه عدم تمکین را ارائه می نماییم .

اظهارنامه عدم تمکین
به محض اینکه عقد نکاح به طور صحیح زن و مرد را به زوجیت یکدیگر درآورد ، آنها را مکلف می کند که به وظایفی در قبال یکدیگر پای بند باشند . به عنوان مثال ، مرد موظف است به همسر خود نفقه بپردازد و در مقابل آن ، زن نیز موظف شده است تا از همسر خود تمکین کند . بنابراین ، در شرایطی که زن بدون مجوز قانونی یا بدون اطلاع و رضایت شوهر از تمکین خودداری کند ، مرد می تواند با ارسال یک اظهارنامه قضایی وی را دعوت کند که در مهلت مقرر به منزل بازگردد ؛ در غیر این صورت ، از جهت اینکه زن با عدم تمکین ، ناشزه شده است ، دیگر حق دریافت نفقه نخواهد داشت . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عدم تمکین و انواع تمکین کلیک کنید . البته ، گفتنی است که در صورتی که زن به دلیل مسائلی همچون سوء رفتار یا خطر جسمی و روانی از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند ، دیگر عنوان ناشزه نخواهد داشت و همچنان حق نفقه دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موارد مجاز عدم تمکین کلیک کنید .

ارسال اظهارنامه عدم تمکین
سابقا ، اظهارنامه بر روی فرمی چاپی نوشته و به مخاطب آن ابلاغ می گردید . اما در حال حاضر ، ارسال اظهارنامه در تهران و مراکز استان ها تنها به شیوه الکترونیک صورت می پذیرد . به این منظور ، برای ارسال اظهارنامه عدم تمکین ، باید به شیوه الکترونیکی اقدام نمود . برای ارسال اظهارنامه عدم تمکین ، نخست بایستی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کرد . انجام مراحل اولیه ثبت نام را خودتان در منزل هم می توانید انجام دهید . پس از آن ، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، اظهارنامه را به ثبت برسانید . برای دریافت اطلاعات دقیق مربوط به مراحل ارسال اظهارنامه عدم تمکین ، به مقاله ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی مراجعه نمایید .

نحوه نوشتن اظهارنامه عدم تمکین 

سرکار خانم …………..
احتراما به استحضار می رساند ؛
همانگونه که مطلع هستید ، جنابعالی در تاریخ ……………. به موجب عقدنامه ………….. تنظیم شده در دفتر ازدواج ……….. به عقد دائم اینجانب درآمده اید ؛ اما از تاریخ ……………….. تا ………………. بدون داشتن دلیل موجه قانونی و یا کسب رضایت از اینجانب اقدام به خروج از منزل مشترک نموده و تاکنون بازنگشته اید . به همین دلیل ، از شما تقاضا دارم که به دور از هرگونه کشمکش و اختلافی به زندگی مشترک بازگشته و به وظایف زناشویی خود عمل نمایید . در ضمن ، در صورتی که بعد از گذشت پنج روز از ابلاغ این اظهارنامه به انجام وظایف زناشویی خود اقدام نکنید ، به موجب مقررات قانونی ناشزه محسوب شده و الزامی جهت پرداخت نفقه به شما وجود ندارد .
با تقدیم احترام؛
نام و نام خانوادگی
امضاء

مطالب مرتبط : 

وظایف وکیل خانواده چیست ؟

وظایف وکیل کیفری چیست ؟