تعدیل مهریه چه تفاوتی با تقسیط مهریه دارد گفتگوی تخصصی با وکیل خانواده

تعدیل مهریه چه تفاوتی با تقسیط مهریه دارد گفتگوی تخصصی با وکیل خانواده !

یکی از سوالات اکثر مراجعه کنندگان به وکیل خانواده و یا وکیل طلاق که بعنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت می کند اینست که نظر وکیل خانواده را در خصوص تفاوت تقسیط مهریه یا تعدیل مهریه را بدانند . اصولا باید دانست که تقسیط مهریه چه زمانی  اتفاق می افتد و تعدیل مهریه چه زمانی !وآیا این دو موضوع مربوط به دادگاه خانواده تاثیری در حقوق مالی زن و مرد دارند یاخیر ؟ یک وکیل خانواده ویا وکیل طلاق ماهر وبا تجربه باید از نکات دعوای مهریه اطلاعات کافی داشته و دقیقا بداند دادخواست تقسیط ویا دادخواست تعدیل مهریه را چه زمانی به دادگاه خانواده بدهد . تا از مشکلات بعدی در دعوای مهریه و جلب شوهر ویا مرد جلوگیری لازم را بعمل اورد .در این مقاله که به نگارش وکیل اکبر فتح اللهی و کیل معروف خانواده به رشته تحریر درامده ابتدا در خصوص دعوای اعسار صحبت می کنیم و این که چه زمانی باید دادخواست آن مطرح شود و سپس در خصوص دادخواست تعدیل مهریه مباحث تخصصی را مطرح می کنیم .

حتما بخوانید :چگونه مهریه قسطی می شود و حدود پیش قسط آن چقدر است؟

دادخواست تقسیط و دادخواست تعدیل مهریه هر ۲ پس از قطعی شدن مهریه و صدوررای ان به جریان می افتند منتها زمان ارایه دادخواست مابین صدور رای مهریه تا قطعی شدن ان پس از ابلاغ رای دادگاه خانواده است !

یکی از مسایل مهم در خصوص دادخواست تقسیط مهریه و دادخواست تعدیل تقسیط در دادگاه خانواده اینست که اکثر اقایان تا قبل از رسیدن جلسه دادگاه مهریه و رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه از روند دادگاه خانواده هراس دارند و فکر می کنند ارایه دادخواست تقسیط و تعدیل مهریه باید قبل از جلسه دادگاه خانواده که به مهریه رسیدگی می کند یا در میان دعوای مهریه دادخواست تقسیط و یا تعدیل را ارایه دهند که البته بعنوان وکیل خانواده عرض می کنم این تصور کاملا اشتباه است اول باید ایستاد تا دادگاه خانواده که با حضور وکیل خانواده ویا وکیل طلاق تشکیل می شود به بحث مهریه و دادخواست مطالبه مهریه رسیدگی کند انگاه بحث تقسیط را پیش کشید یعنی زمانی که رای دادگاه مهریه ابلاغ شد بهترین فرصت برای مشاوره حقوقی با وکیل خانواده در خصوص تنظیم دادخواست تقسیط و جمع اوری دلایل لازم است تا حق به حق دار برسد . در این زمان لازم است مرد خود یا از طریق وکیل خانواده خود اقدام به تنظیم دادخواست تقسیط مهریه کرده وآن را در دفتر خدمات الکتورنیک قضایی ثبت کرده و رسید آن را بگیرد مدارک لازم نیز شامل رای دادگاه مهریه و مدارک شناسایی شما از جمله کارت ملی و عقدنامه و شناسنامه زوجین بعلاوه دلایل اعسار و رای دادگاه مهریه در خصوص مطالبه مهریه می باشد .

دادخواست تقسیط اولین دادخواست بعد از صدور رای مهریه که بهتر است توسط وکیل خانواده تنظیم شود .

گاهی کسی که حکم در دعوای مالی از جمله دعوای مهریه بر علیه او صادر شده توانایی پرداخت موضوع دین و حکم را ندارد و بدین منظور قانون گذار تاسیس حقوقی اعسار و تقسیط از از محکوم به را برای چنین روزی پیش بینی کرده است بهمین خاطر لازم است مرد ظرف ۳۰ روز پس از ابلاغ حکم ویا اجراییه ضمن ارایه کلیه صورت دارایی خود دعوای اعسار خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی مطرح کرده و رسید بگیرد البته دقت شود در طرح این دادخواست حتما مشاوره حقوقی با وکیل خانواده ویا وکیل پایه یک دادگستری قطعا راهگشا خواهد بود . پس لازم برای جلوگیری از صدور حکم جلب و حبس ظرف ۳۰ روز اقدام به طرح دادخواست اعسار در همان دادگاه خانواده فبلی شود که به دعوا رسیدگی می کرده در همین راستا لازم است در هنگام نوشتن و طرح دادخواست اعسار فرم مخصوص شهود از دفتر خدمات الکتورنیک قضایی گرفته شده و پر شود که این شهود باید حداقل ۲ نفر باشند .پس ارایه مدارک مثبته کافی به دادگاه باید مراقب بود همسر لیست اموال ویا اسناد قطعی اموال به دادگاه خانواده ارایه ندهد که در این صورت دادگاه با اعسار موافقت نخواهد کرد پس از این که کلیه دلایل به دادگاه ارایه شد دادگاه خانواده تشکیل جلسه داده و ضمن شنیدن دفاعیات زن و شوهر احتمالا اقدام به صدور رای اعسار از پرداخت مهریه می کند و البته این موضوع نباید خانمها را نگران کند چراکه اولا سکه در بازار طلا گران شده و ثانیا شوهر باید در ابتدا پیش قسط پرداخت مهریه را باید بدهد والا جلب شده و قسط بندی شروع نخواهد شد .در اکثر اوقات قسط بندی مهریه باتوجه به مناطق شهرداری و شغل شوهر و منش همسر تغییر پیدا می کند ولی پرداخت پیش قسط مهریه در دادگاه خانواده قطعی است . البته زن هم می تواند تا زمان صدور رای دادگاه اعسار دلایل کافی بر ثروت شوهر اقامه کند و جلوی اعسار و صدور حکم تقسیط را بگیرد . خانمها توجه داشته باشند مدارک ارایه شده به دادگاه خانواده باید کافی و اسناد دقیقی باشند که جلوی اثبات اعسار را بگیرند والا دادگاه خانواده به ادعای همسر ویا خانم ترتیب اثر نخواهد داد .

اگر مرد هستید ودر دادگاه تقسیط موفق نشدید ۲ راه دارید مراجعه به دادگاه تجدید نظر ویا دادگاه خانواده صادر کننده رای اولیه برای تعدیل تقسیط مهریه حال توضیح بیشتر از زبان وکیل خانواده :

گاهی اوقات برای مراجعه کنندگان مشاوره حقوقی با وکیل خانواده این سوال مطرح می شود که اگر در دادگاه قسط بندی مهریه موفق نشدم تا قسظ بندی مناسبی برای مهریه محکوم شده در دادگاه خانواده انجام دهم چه باید بکنم ؟ پاسخ اینست که قبل از هر اقدامی مشاوره حقوقی بکنید و بعد اقدام کنید اما راه حل اینست که مرد باید ببیند کلا محکوم شده ویا فقط به پیش قسط اعتراض دارد چراکه این ۲ راهی ۲ راهی مرگ و زندگی است . و یک اشتباه ناشی از مشاوره حقوقی غلط همه کارها را خراب می کند پس دقت کنید اگر رای خوبی در دادگاه خانواده اول گرفتید و رای مهریه شما تقسیط مناسبی دارد لازم نیست از ان رای د ردادگاه تجدید نظر تجدید نظر خواهی کنید این که رای تقسیط شما رای مناسبی است یا خیر تشخیص آن با وکیل خانواده ماهر وبا سابقه است . که البته این تشخیص راه شما را باز خواهد کرد ولی اگر دیدید رای دادگاه خانواده رای مناسبی در خصوص تقسیط مهریه نیست باید رای دادگاه خانواده را وانهاده و برای تعدیل اقدام کنید اینجاست که باید دادخواست تعدیل از تقسیط مهریه فورا توسط وکیل خانواده تنظیم وبه جریان انداخته شود !

تعدیل مهریه چه تفاوتی با تقسیط مهریه دارد ! وکیل خانواده پاسخ می دهد !

۱- دادخواست تقسیط مهریه و تعدیل مهریه هر ۲ در دادگاه خانواده رسیدگی می شوند همان دادگاه خانواده که به رای اول مهریه رسیدگی کرده 

۲ – دادخواست تقسیط قبل از دادخواست تعدیل مهریه به دادگاه خانواده داده می شود و موضوع ان قسط بندی مهریه است . و اساسا بلافاصله بعد از دادگاه خانواده بجریان می افتد و جلوی جلب مرد را می گیرد .

۳- دادخواست تعدیل بعد از دادخواست تقسیط در دادگاه مهریه بجریان می افتد و ان زمانی است که قسط بندی مهریه مناسب نبوده و بالا بریده شده است فلذا تشخیص دادن دادخواست تجدی نظر ویا تعدیل مهریه با شما نیست و حتما برای آن با وکیل خانواده مشاوره حقوقی کنید در دادخواست تعدیل مهریه شما خواستار تعدیل تقسیط هستید و این تقسیط باید برای شما مناسب شود تا راحتر از پس آن بر بیایید .

۴ -دادخواست تعدیل باید در دادگاه خانواده اول داده شود و حتما رونوشت رای اول دادگاه خانواده و رونوشت قسط بندی مهریه را لازم دارد البته تشخیص قبول آن با قاضی دادگاه بوده و دلایل شما می تواند اثر گذار باشد .

مطالب مرتبط :

مهریه عندالاستطاعه و شرایط آن 

قانون جدید ۱۱۰ سکه مهریه در دادگاه خانواده به چه صورت است ؟ 

هنگام طلاق از طرف مرد قسط بندی مهریه به چه صورت است ؟

وکیل پایه یک دادگستری 

اکبر فتح اللهی