تصادف جرحی یعنی چه و مسایل قانونی ان چیست ؟

تصادف جرحی اتفاقی است که شاید در طول عمر برای راننده ویا راکب موتور ویا شما بیافتد یک وکیل خانواده ویا وکیل پایه یک دادگستری ویا یک وکیل دادسرا همه روزه با این نوع پرونده ها سروکار دارد اما تعریف تصادف جرحی چیست ؟ووظایف ما نسبت ان چگونه می باشد .اینجانب در سایت وکالت انلاین خود بعنوان وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در پاسخ به سوالات حقوقی شما عزیزان توضیحات بیشتری در خصوص تصادف جرحی را درذیل  می اورم .

 

جریمه تصادف جرحی غیر عمد در دادسرا چقدر است (تحلیل یک دعوا توسط وکیل )

بر اساس اعلام مكز پيام پلیس مبنی بر وقوع تصادف جرحی، ماموران كلانتري برای بازجويي و بررسي اوضاع به بيمارستان آراد اعزام و از مصدوم به نام «رزا» كه در خیابان شريعتي روبه‌روي كوچه گروسي با اتومبيل پيكان به رانندگي حسين تصادف کرده بود، بازجويي به عمل آوردند. البته خودرو و راكب نيز به كلانتري تحويل داده شدند.

شاكي در شكايت خود عنوان مي‌كند كه در خیابان شريعتي روبه‌روي كوچه گروسي منتظر تاكسي بوده كه يك اتومبيل پيكان با وی تصادف می‌کند. به گفته شاکی، وی روی زمین می‌افتد و از ناحيه لگن و زانوي سمت چپ احساس درد مي‌كند و از راننده به این دلیل شکایت دارد.

متهم نيز در تحقيقات عنوان مي‌كند كه در تاريخ ۴/۱۲/۹۲ ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه از خيابان شريعتي در حال دور زدن به كوچه گروسي بوده است كه آينه سمت چپ ماشين به عابر پياده گير می‌کند و عابر روي پاي سمت چپ می‌افتد. وی‌ می‌گوید: من به خانواده عابر خبر دادم و وی را اول به بيمارستان ايرانشهر و بعد از گرفتن عكس از پا و لگن به خاطر اطمينان كامل با توافق خانواده ايشان مصدوم را به بيمارستان آراد انتقال دادم و مصدوم در حال معالجه است.

گواهينامه، بيمه‌نامه دارم و ماشين متعلق به دوستانم است. در این پرونده شخصي به نام محسن كه كارمند است با سپردن كارت شناسايي خود ضمانت متهم را قبول مي‌کند و متهم به ضمانت ايشان آزاد می‌شود. مصدوم به پزشكي قانوني معرفي و پرونده برای بررسي به كارشناسي ارجاع داده مي‌شود.

نظريه كارشناسي

کارشناس بعد از بررسی‌ جوانب پرونده، مواردزیر را در نظریه خود ذکر کرد:

۱- سواري پيكان به رانندگي آقاي حسين از شمال به جنوب خیابان شريعتي در حال حركت بوده كه قبل از سه راه طالقاني زماني كه قصد گردش به راست جهت ورود به فرعی را داشته، با عابر پياده به نام خانم رزا كه در قسمت غربي خيابان منتظر سوار شدن به وسيله‌اي بوده است، از سمت در و آینه بغل راست برخورد مي‌کند. در اثر اين تصادف عابر مصدوم و توسط راننده پيكان به بيمارستان اعزام شده است.

۲- به علت مرور زمان آثاري در محل مشاهده نشده است. در هر حال علت تصادف به شرح زیر اعلام مي‌شود. علت تامه تصادف جرحی : بي‌احتياطي از جانب راننده سواري پيكان به علت عدم توجه به جلو و جوانب تشخيص داده شد. نظريه افسر كاردان فني به متهم تفهيم و قرائت مي‌شود و ايشان نيز ضمن قبول عنوان مي‌كند كه مقصر است و هيچ‌گونه اعتراضی نداشته كه اين امر صورت‌جلسه شده و به امضای حاضران مي‌رسد.

نظريه پزشكي قانوني در خصوص تصادف جرحی 

در این پرونده نظر پزشکی قانونی نیز مورد استفاده قرار گرفت که در آن آمده است: «از خانم رزا معاينه به عمل آمد و نامبرده به علت شكستگي استخوان ران سمت چپ تحت عمل جراحي قرار گرفته و اين ضايعه بر اثر اصابت جسم سخت حادث شده است. طول درمان از زمان حدوث و پذيرش بيمارستاني به مدت چهار ماه با معاينه مجدد تعيين مي‌شود.»

رسیدگی دادسرا در خصوص تصادف جرحی 

پرونده پس از تكميل به شعبه ۱۰ دادياري دادسرا فرستاده مي‌شود و در بازجويي كه انجام مي‌گيرد، قرار كفالت متهم به مبلغ هفتصد ميليون ريال صادر مي‌شود و متعاقب آن شخصي به نام داوود با تسليم برگ كفالت‌نامه و فيش حقوقي و حكم كارگزيني كفالت متهم را قبول و قرار قبول كفالت در اين خصوص صادر مي‌شود. براساس دستور دادياري، شاكي به پزشكي قانوني معرفي مي‌شود تا معاينه مجدد از نامبرده انجام پذيرد و اگر مصدوم داراي نقص عضوي بوده باشد، ميزان و نوع نقص عضو حادث شده توسط این مرجع اعلام شده است و در صورتي كه صدمه از نوع ارشي باشد، ميزان آن را اعلام کنند.

صدور قرار مجرمیت

در تاريخ ۶/۷/۹۲ قرار مجرميت متهم توسط دادیار پرونده صادر و حسب دستور دادستان محترم، كيفرخواست نيز تنظيم و صادر مي‌شود. به این ترتیب پرونده برای رسيدگي به شعبه دادگاه کیفری مجتمع قضايي ارجاع شده و شعبه مذکور نسبت به تعيين وقت رسيدگي و دعوت از طرفين و نماينده دادستان اقدام مي‌كند. در تاريخ ۲۹/۱۰/۹۲ در وقت مقرر دادگاه تشكيل شده و طرفين با وجود ابلاغ قانوني در دادگاه حاضر نمی‌شوند. اما نماينده دادستان تقاضاي صدور حكم به محكوميت متهم را کرد. به این ترتیب دادگاه پس از بررسي پرونده ختم رسيدگي را اعلام و راي را صادر کرد.

رأي دادگاه

در خصوص اتهام آقاي حسين داير بر بي‌احتياطي در امر رانندگي منجر به تصادف و مصدوميت خانم رزا، نظر به كيفرخواست صادر شده از سوي دادسراي عمومی و انقلاب تهران و با عنايت به اين‌كه متهم علي‌رغم ابلاغ قانوني در دادگاه حاضر نشده و دفاعي در مقابل اتهام خود انجام نداده، لذا دادگاه به استناد يك فقره گواهي پزشكي قانوني به شماره ۱۹۶۰۸/م/۱۱/۱ مورخ ۱۳/۱۲/۹۲ و به استناد مواد قانون مجازات اسلامي راجع به ديات و ماده ۷۱۷ از همان قانون و عطف به بند يك ماده ۳ از قانون نحوه وصول برخي از درآمدهاي دولت، آقاي حسين را به پرداخت چهار میلیون ريال به عنوان جزاي نقدي در حق صندوق دولت و پرداخت دیه بابت يك فقره شكستگي استخوان ران پاي چپ در حق خانم رزا محكوم مي‌کند. اين راي غيابي است و پس از ابلاغ به مدت ۱۰ روز قابل واخواهي در همين دادگاه و سپس تا ۲۰ روز قابل تجديدنظرخواهي در محاكم محترم تجديدنظر استان تهران است.

تحلیل پرونده

با توجه به نظريه افسر، كيفرخواست صادره و اقرار متهم و نظريه پزشكي قانوني كه همه اينها دلايل كافي و وافي جهت اثبات جرم است، دادگاه به درستي و با استناد درست به ماده ۷۱۷ قانون مجازات اسلامی و نيز بند يك از ماده ۳ قانون نحوه وصول برخي از درآمدهاي دولت راي به محكوميت متهم صادر كرده است و با توجه به اين‌كه متهم گواهينامه و بيمه‌نامه داشته، لازم است پرونده در اجراي احكام جهت اخذ ديه مقرره به بيمه معرفي و مبلغ دیه از این نهاد اخذ شود.

گفتنی است ماده ۷۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ در کتاب تعزیرات مقرر کرده است: «هر گاه يکي از جهات مذکور در ماده (۷۱۴) موجب صدمه‌ بدني شود، مرتکب به حبس از يک تا پنج ماه و پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه‌ي مصدوم محکوم مي‌شود». بنابراین ماده اخیر به ماده دیگر یعنی ماده ۷۱۴ که البته مربوط به قتل عمدی است، اشاره کرده است. به موجب ماده اخیر: «هرگاه بي‌احتياطي يا بي‌مبالاتي يا عدم رعايت نظامات ‌دولتي يا عدم مهارت راننده اعم از وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي‌ يا متصدي وسيله‌ موتوري منتهي به قتل غيرعمدي شود، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه‌ي اولياي دم محکوم مي‌شود. تبصره: اظهارنظر کارشناسي در خصوص تشخيص بي‌احتياطي يا بي‌موالاتي يا عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت در مورد سوانح مربوط به وسايل نقليه‌ي زميني، آبي و هوايي حسب مورد اداره راهنمايي و رانندگي، شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، سازمان بنادر و کشتيراني و سازمان هواپيمايي کشوري مي‌باشد». با جمع بین این دو ماده نتیجه گرفته می‌شود که در صورت ایراد صدمه بدنی به علت بي‌احتياطي يا بي‌مبالاتي يا عدم رعايت نظامات ‌دولتي يا عدم مهارت راننده مرتکب به حبس از يک تا پنج ماه و پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه‌ مصدوم محکوم مي‌شود که قاضی این پرونده تصادف جرحی مجازات حبس متهم را در اجرای قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب سال ۱۳۷۳ به جزای نقدی تبدیل کرده است

سوالات پیرامون تصادف جرحی از وکیل پایه یک دادگستری 

سلام علیکم بنده یک تصادف جرحی با یک موتورسیکلت داشتم من مقصر شناخته شدم و راننده موتورسیکلت به پزشکی قانونی رفته و طول درمان گرفته. نظر کارشناس پلیس هم در مورد تقصیر بنده بی احتیاطی،نقض ماده ۱۱۹ راهور و بی توجهی به آیین نامه های راهور بوده.
سوال من این است که آیا دادسرا بنده را جریمه می کند؟ اگر آره معمولا چه مقدار جریمه می کنند؟

پاسخ :

مطابق مواد ۷۱۴ و ۷۱۷ قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب سال ۱۳۷۵ هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منجر به صدمه بدنی شود ، دادگاه کیفری ( مرجع قضائی رسیدگی کننده ) پس از رسیدگی به موضوع ، در رأی صادره راننده مقصر حادثه را به مجازات حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد کرد .

البته با توجه به سیاست قضائی حبس زدایی و با استناد به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ، قاضی دادگاه حبس را تبدیل به جزای نقدی بدل از حبس می نماید .

میزان جزای نقدی تصادف جرحی  در نظر گرفته طبق رویه معمول در مراجع قضائی از یک میلیون ریال تا یک میلیون تومان در دادنامه ها متغیر بوده و بستگی به نظر قاضی دادگاه و وضع متهم دارد .

سوال از وکیل در پرونده تصادف جرحی توافق با شرکت بیمه بهتر است یا پیگیری از طریق دادگاه ؟

دراين پرونده آقاي حسین  متهم است به بی احتياطی در رانندگی منجر به صدمه بدنی غير عمدی  تصادف جرحی در تاريخ۱۳۹۶/۳/۲۶درروستاي – شهرستان- موضوع

شكايت آقاي محسن . با عنايت به مجموع محتويات پرونده ، گزارش مرجع انتظامی ،شکايت شاكي ،اقرار متهم در دادسرا، گواهی

پزشکی قانونی ، نظريه کارشناس كه مصون از ايراد مانده است ، کيفر خواست و ساير قرائن و امارات بزه انتسابی محرز است به استناد

مواد -۵۶۹-۴۸۸-۴۴۸قانون مجازات اسلامی و ۷۱۷قانون تعزيرات به پرداخت ۸درصد ديه كامل بابت شكستگي استخوان زند زيرين ساعد

راست و دو درصد ديه كامل بابت ارش آسيب نسج نرم ساعد راست و دو درصد ديه كامل بابت ارش دررفتگي مفصل مچ دست راست و

چهاردرصد ديه كامل بابت آسيب نسج استخوان زند زيرين ساعد راست و نيم درصد ديه كامل بابت ارش خراشيدگي شانه راست و نيم درصد

ديه كامل بابت ارش خراشيدگي سمت راست لگن در حق آقاي محسن محکوم می گردد. این تصادف تو محدوده روستا و درجایی اتفاق افتاد که هیچ نوع موبایلی آنت دهی نداره به همین دلیل راننده مقصر من رو تا محدوده روستا برد و اونجا با اورژانس تماس گرفتم و بعد از ترخیص از بیمارستان پیگیر شکایت شدم حالا بیمه میگه کروکی تصادف بعد از چند روز کشیده شده و نیروی انتظامی و اورژانس سر صحنه تصادف حاضر نشده .حالا شرکت بیمه از پرداخت خسارت امتناع میکنه و میگه اصالت تصادف زیر سواله . میگه بیا ۶۰ درصد مبلغ رو بگیر یا برو اجرای احکام ماهم اعتراض ثالث میزنیم . کدام راه را پیشنهاد میکنید توافق یا پیگیری حقوقی؟؟ از تاریخ تسلیم پرونده و رای قطعی ۸۰ روز میگذرد

ادعاي شركت بيمه كاملا واعي و در جهت فرار از پرداخت خسارات مي باشد زيراكه اگر تصادف مشكل داشته باشد شركت بيمه اصلا نبايد يك درصد خسارات را نيز پرداخت كند چه برسد به ٦٠ درصد و همچنين باتوجه به اين طبق ماده ٥٠ قانون بيمه شخص ثالث در مهلت مقرر نسبت به دادنامه اعتراضي نزده است حق اعتراض ندارند شما مي توانيد از طريق شكايت در سامانه شكايت بيمه مركزي كه در اين نوع موارد سريعترين روش براي دريافت خسارات مي باشد، اقدام نموده و درصورت عدم جوابگويي از طريق طرح شكايت حقوقي بيمه گر را ملزم به پرداخت كامل خسارات بصورت يوم الادا با احتساب جريمه تاخير در پرداخت خسارات ، نماييد.

سوال از وکیل در خصوص تصادف جرحی آیا برای آزاد کردن موتور بعد از تصادف ضامن لازم است ؟

موتور سیکلت بنده به دست یکی دیگه بوده تصادف جرحی  میکنن با ماشین

ماشینی مقصره و میگن برای ازادی موتور نیاز به ضامنه
در ضمن راننده گواهینامه نداره موتورم بیمه نیس

ایا واقعا برای ازادی موتور ضامن لازمه؟ یابرای شخصیه که گواهینامه نداشته که دیگه بدون گواهینامه سوار نشه؟

شما باید برای ازادی موتور به دادسرا مربوطه مراجعه کنید ودر خواست بدهید در صورت شمول موارد قانونی موتور ازاد خواهد شد .

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

نویسنده روزنامه ابتکار 

کارشناس شبکه ۲ سیما برنامه عصر خانواده