تهدید چیست و چگونه از ان در دادگاه می توان شکایت کرد ؟

تهدید چیست و چگونه از ان در دادگاه می توان شکایت کرد ؟

روز گذشته بانوی عزیزی در دفتر حاضر شدند برای مشاوره حقوقی خانواده در خصوص تهدید شوهر بنده نیز بعنوان وکیل پایه یک دادگستری و همچنین وکیل خانواده به سوالات حقوقی ایشان در خصوص تهدید  پاسخگو بودم متاسفانه ایشان باتوجه به اطلاعات غلط حقوقی که از افراد غیر وکیل و غیر متخصص گرفته بودند نه تنها اطلاعات درست حقوقی نداشتند بلکه از ادامه شکایت خود نیز منصرف شده بودند حال قصد دارم بعنوان وکیل پایه یک مطالبی را خدمت شما عرض کنم که نه تنها در جرم تهدید بکارتان می اید بلکه در جرایم دیگر هم بکارتان خواهد امد .متاسفانه عدم مشاوره با وکیل یک مشکلی است که باعث ضرر بسیاری از خانمها و اقایان شده است 

مجازات تهدید به بردن آبرو 

تهدید یعنی چه؟آیا قانون ایران تهدید را جرم انگاری کرده است؟مصادیق تهدید در قانون مجازات ایران چیست؟مجازات تهدید چیست؟عناصر تحقق تهدید چیست؟تهدید کننده چه ویژگی باید داشته باشد؟آیا در قرآن کریم حکمی در خصوص تهدید وجود دارد؟

یکی از سوالات حقوقی مردم این است که مجازات تهدید به بردن آبرو چیست ! اول باید دید طرف مقابل یعنی فرد تهدید کننده صرفا به تهدید بسنده می کند ویا خیر ! منظور مجازات تهدید تلفنی است ویا تهدید حضوری قصد از تهدید اخاذی است ویا صرفا ترساندن برای منظوری در کنار تهدید ضرب وشتم و تخریب اتفاق افتاده ویا خیر ! پس شرایط تهدید کاملا می تواند متفاوت باشد و قابل تعریف سوال حقوقی دیگر اینکه مثلا مجازات تهدید همسر با تهدید دیگران فرق دارد ویا خیر ! 

تهدید در قانون مجازات ایران چطور تعریف شده است؟

عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی، ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

تحقق تهدید چه شرایطی دارد؟

-تهدید باید واضح باشد.

-تهدید باید مخاطب مستقیم داشته باشد.

-تهدید باید نسبت به زمان آینده باشد.

-توانایی اجرای تهدید برای گوینده وجود داشته باشد.

-لازم است که تهدید با ارتکاب اعمال غیرقانونی محقق شود.

ضرر مالی در تهدید:
تهدید به اضرار مالی نیز چه نسبت به خود شخص باشد و چه بستگان وی، تحت شمول ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد. در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است؛ حال فرقی نمی‌کند وجه یا مال یا چیزی مطالبه کرده باشد یا خیر.

به عنوان مثال، اگر کس دیگری را تهدید کند که اتومبیل پدرش را سرقت خواهد کرد یا منزل برادرش را آتش می‌زند، با جمع شرایط تهدید واقع شده است. «وسیله» در ماده ۶۶۹ بی‌تاثیر است و این معنا از کلمه «به هر نحو» استفاده می‌شود اما نکته‌ای که حقوقدانان آن را مورد بحث قرار داده‌اند، ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن «هر کسی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تفاوت تهدید و انذار چیست؟
بنابراین تهدید حقوقی عملی مجرمانه است و با انذار که کاری ارزشی است فرق دارد، زیرا انذار هشدار و بیم از واقع است که با هدف شناساندن حق از باطل انجام می‌شود.
از همین رو قرآن کریم منذر واقعی را خداوندمی‌داند که آثار و پیامدهای واقعی و پوشیده گناهان را اعلام می‌کند. پیامبران و در مرحله بعد اوصیا وعالمان دینی به این کار اقدام می‌کنند.

تفاوت تهدید و ارعاب چیست؟
با توجه به تعریف تهدید، ارعاب های قانونی از مصادیق تهدید اصطلاحی به شمار نمی‌آیند؛ همچنین به نظر می‌رسد کاربرد این اصطلاح در مورد ارعاب‌های مخالفان انبیا برای محدود کردن پیامبران و پیروانشان جای تامّل دارد، زیرا درخواست تهدید کنندگان در چنین مواردی برخلاف قوانین پذیرفته شده در این جوامع نبوده است، با این حال به دلیل دور بودن این قوانین از منطق و حق و نیز نزدیکی فراوان این دو مفهوم، پرداختن به مجموعه مباحث ارعاب و ترساندن ناروا در این مقاله توجیه پذیر است.

*جامعه بی تهدید در قرآن:
قرآن کریم جامعه عاری از تهدید و بیم را نعمتی الهی می‌داند که با ریشه کنی عوامل تهدید و پیروزی مؤمنان محقق شد: «واذکُروا اِذ اَنتُم قَلیلٌ مُستَضعَفونَ فِی الاَرضِ تَخافونَ اَن یَتَخَطَّفَکُمُ النّاسُ فَـٔوکُم واَیَّدَکُم بِنَصرِه»[
امنیت مکه را نیز نعمتی الهی می‌شمارد که بیشتر مردم از آن نا آگاه اند: «اَوَ لَم نُمَکِّن لَهُم حَرَمـًا ءامِنـًا یُجبی اِلَیهِ ثَمَرتُ کُلِّ شَی ءٍ رِزقـًا مِن لَدُنّا ولـکِنَّ اَکثَرَهُم لا یَعلَمون» [
و جامعه تهی از تهدید و ترس را به مؤمنان صالح وعده می‌دهد: «وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکُم و عَمِلوا الصّــلِحـتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ… و لَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنـًا». [
در آیه ۱۱۲ سوره نحل از مردمی یاد شده است که در پرتو لطف الهی از شهری امن و بدون ترس و نعمت‌های فراوان برخوردار بودند؛ ولی بر اثر ناسپاسی با گرسنگی و ترس کیفرشدند: «و ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَریَهً کانَت ءامِنَهً مُطمَئِنَّهً یَاتیها رِزقُها رَغَدًا مِن کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَت بِاَنعُمِ اللّهِ فَاَذقَهَا اللّهُ لِباسَ الجوعِ والخَوفِ بِما کانوا یَصنَعون».
در شماری از آیات، خداوند ایمنی مردم مکه از ترس و تهدید را به خود نسبت می‌دهد: «اَلّذی… وءامَنَهُم مِن خَوفٍ». [
در برابر این موهبت الهی یعنی نبود تهدید، شیطان به هراس افکنی می‌پردازد: «اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطـنُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَه و با ترویج حق گریزی فساد دشمنی و خدا فراموش امنیت را در عرصه‌های مختلف تهدید می‌کند

مجازات جرم تهدید چیست؟
در مورد مجازات مرتکب تهدید پس از اثبات جرم و جمع شدن شرایط ماده ۶۶۹ به قاضی حق انتخاب حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه را داده است که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال قضیه و شخصیت طرفین مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می نماید . جرم موضوع ماده ۶۶۹ نیز مانند ماده ۶۶۸ از جرائم حق الناس و مشمول ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی است که جز با شکایت شاکی خصوصی شروع نمی شود و در صورت رضایت واعلام گذشت شاکی ، دادگاه می تواند در مجازات مرتکب تخفیف داده و با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرفنظر نماید.

چند سوال مهم در خصوص تهدیداز مشاور حقوقی ووکیل پایه یک 

آیا هر تهدیدی جرم محسوب میشود؟
خیر هر تهدیدی جرم نمی باشد چنانکه اگر شخصی، دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمتهای خود ادامه بدهد باتوجه مدارکی که دارد نزد مراجع قضایی شکایت خواهد نمودچنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نمی باشد.

آیا تهدید تلفنی و پیامکی قابل پیگیری است؟
بله تهدید چه به صورت حضوری انجام شده باشد و چه از طریق پیامک شده باشد از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری میباشد.

تهدید کردن افراد به دادن نوشته، سند و یا امضا چه مجازاتی دارد؟
هرکس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

شکایت تهدید اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

انجام وکالت شما زیر نظر کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما ووکیل پایه یک دادگستری

جناب  وکیل اکبر  فتح اللهی 
مدت زمان اثبات جرم تهدید کمتر میباشد.
نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود.
وکیل میتواند از قاضی بخواهد تا به صورت موقت فرد تهدید کننده بازداشت شود.
وکیل میتواند برای جبران خسارت معنوی شخص تهدید شونده اقدام کند.
وکیل میتواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

مراحل طرح شکایت تهدید توسط وکیل ومشاور حقوقی در دادسرا 

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید. (برای دریافت وقت با دفتر حاصل فرمائید.)
پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
در این مرحله وکیل مراحل قانونی اثبات جرم تهدید و یا دفاع از متهم را پیگیری می کند.
مدارک لازم برای شکایت تهدید توسط وکیل
مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
ارائه مدارک لازم برای اثبات تهدید و یا رفع اتهام و همچنین معرفی شهود 

سوالات تهدید در مشاوره حقوقی تلفنی  (پرسش‌های مردمی در طی ۱۰  سال) در دفتر وکالت 

آیا هر تهدیدی جرم محسوب میشود؟
خیر هر تهدیدی جرم نمی باشد چنانکه اگر شخصی، دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمتهای خود ادامه بدهد باتوجه مدارکی که دارد نزد مراجع قضایی شکایت خواهد نمودچنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نمی باشد.
آیا تهدید تلفنی و پیامکی قابل پیگیری است؟
بله تهدید چه به صورت حضوری انجام شده باشد و چه از طریق پیامک شده باشد از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری میباشد.
آیا می توانم با استناد به صدای ضبط شده شخصی که من را تهدید کرد از او شکایت کنم؟
می توانید با استناد به صدای ضبط شده بابت تهدید شکایت کنید و لیکن صدای ضبط شده تنها به علم قاضی کمک می کند و در صورتی که دلیل دیگری برای آن نداشته باشید ممکن است شکایت شما رد شود.
اگر پسر، دختری را تهدید به انتشار عکس و فیلم شخصی او کند مجازات دارد؟
می توانید تحت عنوان تهدید به انتشار عکس و فیلم های شخصی از ایشان شکایت نمایید اما ممکن است در این حین رابطه نامشروع شما نیز اثبات شود که در اینصورت برای هر دو نفر شما مجازات در نظر گرفته می شود.
از شخصی بابت تهدید شکایت کرده ام چه مجازاتی برای او در نظر می گیرند؟
مجازات تهدید تا ۷۴۴ ضربه شلاق یا از دو ماه تا دو سال زندان است.
تهدید کردن افراد به دادن نوشته، سند و یا امضا چه مجازاتی دارد؟
هرکس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا ۷۴۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
هرگاه فردی دیگری را تهدید به قتل و یا انتشار عکس های شخصی کند چه مجازاتی دارد؟
هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرقی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
اگر فرد معلولی به فرد ورزشکاری بگوید تو را میکشم تهدید میباشد؟
اگر شخص ناتوانی که از لحاظ جسمی ضعیف است ورزشکاری را تهدید کند که در صورت عدم انجام کاری وی را می کشد به دلیل اینکه تهدید کننده توانایی انجام مورد تهدید را ندارد تهدید صورت نگرفته است.شما می توانید جهت مشاوره حقوقی خانواده با وکیل خوب ووکیل دادگستری پایه یک در دفتر حقوقی حاضر شده و سوال از وکیل راا نجام دهید .شماره تلفن ها در سایت وکیل دادگستری قرار داده شده است از برنامه تلویزیونی جناب وکیل در شبکه ۲ سیما در ابتدای سایت مشاهده و دیدن کنید .