حذف نام همسر از شناسنامه است

قانون حذف نام همسر اول از شناسنامه با توضیح وکیل پایه یک دادگستری 

یکی از مشکلات مردم حذف نام همسر از شناسنامه است که برای ان گاها هزینه زیادی می کنند بنده بعنوان وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی و فردی که سالها بعنوان وکیل خانواده وکالت نموده ام همچنان که در برنامه تلویزیونی خود در شبکه ۲ سیما به ان اشاره کرده ام عدم اگاهی از قوانین زمینه سودجویی را فراهم می کند لذا بر ای حذف نام همسراز شناسنامه  وقت کافی است از طریق وکیل خانواده ویا وکیل مربوطه اقدام کرد .حذف نام همسر از شناسنامه دارای قوانین و جزئیاتی است . افراد زیادی هستند که بعد از طلاق خواهان حذف نام همسر از شناسنامه خود هستند. با توجه به اینکه یک زوج از هم جدا شده اند ولی هرگاه نظرشان به شناسنامه می افتد، یاد و خاطر دوران تلخ طلاق و جدائی برایشان تداعی می شود و این هنگام است که درصدد آن بر می آیند تا راهی بیابد که بتوانند نام همسر خود را از شناسنامه شان پاک کنند، چرا که تمایلی به ماندن نام همسر سابق خود در شناسنامه ندارند.

حذف نام همسر از شناسنامه حذف نام همسر از شناسنامه مرد چگونه است ؟
حذف نام همسر از شناسنامه زن به چه صورت است ؟
حذف نام شوهر از شناسنامه زن چگونه صورت می گیرد ؟
حذف غیرقانونی نام همسر از شناسنامه چرا و چگونه ؟
هزینه حذف نام همسر از شناسنامه چقدر است ؟
مراحل حذف نام همسر از شناسنامه کدام است ؟
قوانین حذف نام همسر از شناسنامه
 و نحوه حذف نام همسر از شناسنامه

مطابق قانون چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

ازدواج همواره به عنوان یکی از ابزارهای حفظ و بقای جامعه و ادامه نسل ها و نیز یکی از ابزارهای رسیدن به سعادت و خوشبختی افراد شناخته شده است.

از همین روی قانونگذار بر آن شد تا همسو با این اتفاقات و نیز حمایت نسبی از زن و مرد در برابر جامعه، مقرراتی را در خصوص حذف کردن نام همسر از اسناد سجلی زن و مرد وضع نماید.

حذف نام همسر از شناسنامه بعداز طلاق

هرچند که این مقررات خالی از اشکال نیست؛ اما به نظر می رسد که فواید آن بیش از مضرات آن خواهد بود.

حذف نام زن از شناسنامه مرد
مطابق این مقرره چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه اش می تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:

۱٫ حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت نام ایشان در شناسنامه فرد است. بنابراین به صرف انتخاب همسر و معرفی آن نمی توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.

۲٫ اما در پاسخ معترضان به این مقرره باید بیان داشت که حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفاً پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می گیرد، لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد.

از طرفی دیگر اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه اینکه عمدتاً مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آن ها با خبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج می توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

۳٫ از اطلاق واژه همسر دوم باید اینطور نتیجه گرفت که استفاده از این مقرره صرفاً در مورد اختیار نمودن همسر دوم امکان پذیر خواهد بود و نه ازدواج های بعدی، اما به نظر می رسد که علی رغم نقص این مقرره در این خصوص بتوان در ازدواج های بعدی نیز از مزایای این مقرره قانونی استفاده کرد.

حذف نام مرد از شناسنامه زن
مطابق آنچه گفته شد باید بیان داشت حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد.

این در حالی است که مطابق اطلاق عبارت و قید باکره بودن باید اینطور نتیجه گرفت، زنانی که ازدواج دوم و سوم دارند و نیز افرادی که ازدواج اولشان می باشد؛ اما باکره نمی باشند، نمی توانند ازین مقرره استفاده نمایند.

اما در مورد حذف نام زن یا مردی که فوت نموده است باید بیان داشت که اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه اش حذف کند.

این در حالی است که عمده ایرادی را که می توان نسبت به این مقرره وارد نمود این می باشد که هیچ اشاره ای به فرزندان نشده است، چه اینکه مطابق اطلاق مقرره فوق حذف نام زن یا مرد از شناسنامه دیگری یا خود حتی در صورت وجود فرزند نیز امکان پذیر خواهد بود، هرچند که نام پدر یا مادر در شناسنامه فرزندان درج خواهد شد.

حذف نام همسر از شناسنامه چگونه است؟ آشنایی حذف نام همسر پس از طلاقتوسط امید ابولحسنی۳ ماه قبل ۰
حذف نام همسر از شناسنامه
شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید بدانید بعد از طلاق، نام طرفین چگونه از شناسنامه هم حذف خواهد شد و حذف نام همسر از شناسنامه چگونه است. برای مردان ماجرا کمی ساده‌تر از زنان است. حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه‌بودن زوجه مطابق احکام قضائی و سند طلاق قابل استنباط باشد. همچنین اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت‌شده از شناسنامه‌اش اقدامم کند.

طبق قوانین جدید که از سال ٩٣ اجرایی شده‌ است، اگر طلاق قبل از رابطه جنسی صورت می‌گرفت، زن می‌توانست با ارائه گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه، مستقیما به ثبت احوال مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه، تقاضای صدور شناسنامه المثنی کند و در این صورت نام همسر سابق از شناسنامه او حذف می‌شد. این حکم درمورد مرد نیز جاری بود و در صورت وقوع طلاق در دوران عقد، مرد نیز می‌توانست اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کند، اما اداره ثبت احوال از حذف نام همسر در طلاق‌های بعدد از برقراری رابطه جنسی خودداری می‌کرد.

چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. ازدواج همواره به‌عنوان یکی از ابزارهای حفظ و بقای جامعه و ادامه نسل‌ها و نیز یکی از ابزارهای رسیدن به سعادت و خوشبختی افراد شناخته شده است. از این‌رو، قانونگذار بر آن شد تا همسو با این اتفاقات و نیز حمایت نسبی از زن و مرد در برابر جامعه، مقرراتی را درخصوص حذف کردن نام همسر از اسناد سجلی زن و مرد وضع کند. هرچند که این مقررات خالی از اشکال نیست، اما به نظر می‌رسد که فواید آن بیش از مضراتش خواهد بود.

حذف نام همسر از شناسنامه با وکیل خانواده 

مطابق این مقرره چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت شدن نام او در شناسنامه‌اش، می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد. در رابطه با این مقرره توجه به چند نکته قابل توجه است:

حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و نیز ثبت رسمی ازدواج و ثبت‌نام ایشان در شناسنامه فرد است، بنابراین به‌صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی‌توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.
اما در پاسخ معترضان به این مقرره باید بیان داشت که حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، لذا همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد. از طرف دیگر، اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت‌تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه این‌که عمدتا مسائلی این‌چنینی در زمره خصوصی‌ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آنها باخبر باشند. این درحالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان داشت که زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.
از اطلاق واژه همسر دوم باید این‌طور نتیجه گرفت که استفاده از این مقرره صرفا در مورد اختیار کردن همسر دوم امکان‌پذیر خواهد بود و نه ازدواج‌های بعدی، اما به نظر می‌رسد که با وجود نقص این مقرره در این‌خصوص، بتوان در ازدواج‌های بعدی نیز از مزایای این مقرره قانونی استفاده کرد.

حذف غیرقانونی نام همسر از شناسنامه از زبان وکیل پایه یک دادگستری 

همپا با رشد آمار طلاق در کشور جرایم تازه‌ای نیز در جامعه رواج پیدا می‌کند؛ حذف غیرقانونی اطلاعات همسر سابق از شناسنامه، یکی از این جرایم است که در سایه تصورات اشتباه برخی افراد و خانواده‌ها بتازگی بازار پررونقی پیدا کرده، زیرا کم نیستند افرادی که به اشتباه تصور می‌کنند شکست در ازدواج اول گواهی است بر ضعف و ناتوانی آنها، به همین دلیل برای حذف نام همسر سابق خود راضی می‌شوند هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنند، هزینه‌هایی که این روزها به ۱۰ میلیون تومان نیز رسیده است.
هرچند بسیاری از وکلا چنین ماجرایی را تائید می‌کنند، اما در مقابل سازمان ثبت‌احوال این موضوع را رد کرده و تاکید می‌کند مدارکی که سودجویان ارائه می‌کنند جعلی است و آنها به این شکل از طعمه‌های خود کلاهبرداری می‌کنند.

براساس قانون روش‌هایی برای حذف مشخصات همسر سابق از شناسنامه وجود دارد؟ سازمان ثبت‌احوال درباره این روش‌ها به جام‌جم توضیح داده که: «براساس ماده ۳۳ قانون ثبت‌احوال در شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت باقی است، منعکس خواهد شد، همچنین ازدواج و طلاق بائن غیرمدخوله نیز با درخواست هر کدام از زوجین قابل حذف است.»

اکبر فتح اللهی ، وکیل دادگستری در قانون ثبت‌احوال پیش‌بینی شده است، زوج‌هایی که رابطه زناشویی با یکدیگر نداشته‌اند بعد از طلاق می‌توانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند. این درحالی است که تا مدتی قبل سازمان ثبت‌احوال با بخشنامه‌ای این موضوع را فقط به خانم‌ها محدود کرده بود به این شکل که آنها با تائیدیه پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن می‌توانستند نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌شان پاک کنند، اما دیوان عدالت اداری این بخشنامه را باطل کرد و در نتیجه این امکان برای آقایان نیز فراهم شد تا در صورتی که خانم باکره تشخیص داده شود، بتوانند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند.

دولتشاهی می‌افزاید: روش قانونی دیگری نیز وجود دارد که براساس آن زوج‌ها می‌توانند بعد از ازدواج دوم برای حذف نام همسر سابق خود اقدام کنند.

در این میان باید گفت آنچه سبب شده برخی زوج‌ها اصرار به حذف نام همسر سابق خود داشته باشند، باورهای اشتباهی است که راه را بر ادامه زندگی آنها بسته است، زیرا آنها به اشتباه تصور می‌کنند شکست در ازدواج اول نشانه‌ای از ناتوانی آنهاست، البته در این بین خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی نیز بی‌تقصیر نیستند، زیرا آنها با دامن زدن به این باور اشتباه، زمینه را برای گسترش آن فراهم کرده و سبب شده‌اند این روزها به قول معروف برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند، ماهی‌هایی که حدود ده میلیون تومان آب می‌خورند.

جعل سند برای تغییر شناسنامه

پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم از این حکایت دارد، افراد سودجویی هستند که در قبال گرفتن مبالغ میلیونی نام همسر سابق مشتریان خود را از شناسنامه‌های آنها پاک می‌کنند، اتفاق غیرمعمولی که تعدادی از وکلا نیز آن را تائید می‌کنند، اما مایل نیستند نام و نشان آنها در این گزارش درج شود.

یکی از آنها تصریح می‌کند: این سودجوها به برخی وکلا و دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و ادعا می‌کنند در قبال گرفتن حدود ده میلیون تومان قادر به انجام این کار غیر قانونی هستند و به این شکل برای خود مشتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این افراد ادعا می کنند با استفاده از رابطه هایی که دارند این کار را انجام می‌دهند و از مشتری خود می‌خواهند هزینه این کار را نزد واسطه‌ای قرار دهند.

به این ترتیب وقتی شناسنامه جدید خالی از نام همسر سابق در اختیار مشتری قرار گرفت و او از اصالت آن با روش‌هایی مانند گرفتن گذرنامه یا افتتاح حساب بانکی اطمینان پیدا کرد به شخص معتمد اجازه می‌دهد که پول را پرداخت کند.

وی درباره روش افراد سودجو برای حذف نام و مشخصات همسر سابق موکلانش توضیح می‌دهد: این افراد حکم دادگاه و نامه پزشکی قانونی را جعل کرده و به کمک آشنایی که دارند، اصالت اسناد تقلبی را تائید کرده و در ادامه کار نیز سازمان ثبت‌احوال به شکل قانونی نام همسر سابق را از شناسنامه مشتری‌های آنها حذف می‌کند.

 

ثبت‌احوال تکذیب می‌کند

مهدی تدین، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ثبت‌احوال در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: چون واقعه ازدواج قبلا در سند اصلی هویتی شخص در سازمان درج شده، امکان حذف آن وجود ندارد به همین دلیل اگر شخصی ادعا کند که می‌تواند آن را تغییر دهد ادعای کذب کرده است.

به گفته وی، ممکن است افراد سودجو سند جعلی ارائه کنند، اما در سند اصلی نمی‌توانند تغییری ایجاد نمایند.

تدین توضیح می‌دهد: در بدو تولد شخص در سازمان ثبت‌احوال برای او سند اصلی ایجاد می‌شود که براساس آن شناسنامه فرد صادر می‌شود و این سند در سازمان به شکل لاک و مهر شده نگهداری می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت‌احوال ادامه می‌دهد: هنگام باز شدن لاک و مهر این سند باید نماینده برخی سازمان‌ها مانند دادستانی و ثبت‌احوال حضور داشته باشند.

تدین یادآور می‌شود: واقعه طلاق و ازدواج در محضر در شناسنامه درج شده و اعلامیه آن به ثبت‌احوال فرستاده می‌شود تا در سند اصلی فرد ثبت شود، به همین دلیل دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد و اگر براساس حکم دادگاه تغییری صورت بگیرد به شکل توضیح در سند ثبت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در سه سال گذشته سازمان ثبت‌احوال حدود ۱۲۶ میلیون سند هویتی را الکترونیک کرده است، عنوان می‌کند: تعداد محدودی از کارشناسان ثبت‌احوال اجازه دسترسی به اسناد هویتی را دارند که برای آنها نیز کد کاربری و پسورد صادر شده، علاوه بر این هر اقدامی که این افراد در سراسر کشور انجام دهند در تهران قابل پیگیری و رصد است.

تدین درباره حذف نام همسر سابق در طلاق‌های بائن نیز خاطرنشان می‌کند: با درخواست زوج‌ها و تائید پزشکی قانونی این کار شدنی است، اما توضیح این تغییر در سندی که در سازمان ثبت‌احوال نگهداری می‌شود، ثبت شده و برای همیشه باقی می‌ماند.وی با بیان این‌که هر شخصی می‌تواند از سازمان ثبت‌احوال تقاضای گواهی تجرد کند، بیان می‌کند: هر کسی که بخواهد می‌تواند از ثبت‌احوال تقاضای گواهی تجرد کند و در این گواهی درج می‌شود که شخص تاکنون ازدواج کرده، طلاق گرفته یا مجرد بوده است.

این درحالی است که باید تاکید کرد، چنانچه مدارک ارائه شده از سوی سودجویان جعلی نیز باشد، گواهی است بر آشفته‌بازار اوضاع اجتماعی و فرهنگی کشور، زیرا به نظر می‌رسد مسئولان پیشگیری از جرم را به فراموشی سپرده‌اند و در سایه این فراموشی، امروز شاهد شیوع جرایمی مانند جعل یا به قول معروف کارچاق‌کنی هستیم، برای نمونه مسئولان با توجه به مسائل فرهنگی کشور باید شرایطی را به‌وجود آورند که در آن خانواده‌ها و زوج‌ها به این حد دغدغه وجود اسم همسر سابق را در شناسنامه خود یا فرزندان‌شان نداشته باشند که برای حذف آن حاضر به پرداخت مبالغ میلیونی شده و برای سودجویان بازارهای وسوسه‌کننده‌ای به‌وجود بیاورند.

تعاریف و مفاهیم

۱- قیم
نماینده قانونی محجور که از طرف مقامات صلاحیتدار قضائی در صورت نبودن ولی قهری (پدر- جدپدری) و وصی جهت انجام امور او تعیین می گردد

۲- وصی

۳- امین
امین کسی است که جهت انجام امور محجور در زمان نبودن ولی قهری (پدر-جدپدری) ویا در مواردیکه ولی بنا به دلایلی قادر به اداره امور محجور تحت ولایت خود نباشد موقتاً از طرف مقامات صلاحیتدار قضائی جهت انجام امور مربوط به محجورکه در قانون ذکر گردیده منصوب می گردد.

۴- محجور
اشخاص ذیل محجور میباشند :

۱٫ صغار (کمتر از ۱۸ سال تمام )
۲٫ اشخاص غیر رشید
۳٫ مجانین

دقت داشته باشید برای حذف نام همسر از شناسنامه حتما از طریق وکیل پایه یک دادگستری اقدام کنید و مشاوره حقوقی لازم را انجام دهید تا در دام شیادان و کارچاق کن ها نیوفتید برای تعویض شناسنامه پس از اخد مدارک لازم توسط وکیل خانواده باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرد .

اکبر فتح اللهی نوشهر 

وکیل پایه یک دادگستری 

نویسنده روزنامه ابتکار 

کارشناس شبکه ۲ سیما