حق حبس مهریه به بیان وکیل معروف خانواده

یکی از مشکلات مراجعین بنده از بابت وکیل و مشاور حقوقی به وکیل خانواده اینست که ابتدا دادخواستی را به غلط به دادگاه خانواده می دهند سپس بدنبال وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی هستند متاسفانه عمده مشکل اینست که خیلی ها به پیچیدگی وکالت اعتقادی ندارند و زمانی که گرفتار می شوند بدنبال وکیل هستند که البته شاید در ابتدای راه با یک مشاوره حقوقی هرگز به مشکلات پیش رو دچار نمی شدند . سوالات حقوقی پاسخ های تخصصی دارند و این طور نیست که با وب گردی ویا تسلط به اصول حقوقی بتوان برای ان چاره یافت . در این مقاله سعی کردم در مورد حق حبس مهریه برای شما عزیزان توضیحاتی ارایه نمایم .

توضیح حق حبس مهریه در بیان وکیل معروف خانواده جناب اکبر فتح اللهی 

در مشاوره طلاق یک وکیل خانواده همیشه اذعان می کند که :اگر مهریه حال باشد. برابر ماده ۱۰۸۳ قانون مدنی مهر می تواند کلا یا جزئاً حال یا به وعده باشد. حق حبس در ان مستتر خواهد بود .
اگر مهر مدت دار باشد زمانی زوجه حق مطالبه آنرا دارد که مدت سپری گردد و چون از زمان عقد نکاح، زوج مجاز است که ایفای وظایف زناشویی را از زوجه طلب کند، زوجه نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند. اما در فرضی که زوج از زوجه طلب ایفای وظایف زناشویی را ننماید و زمان پرداخت مهریه فرا رسد زوجه خواهد توانست از حق حبس خود تا استیفای مهرش استفاده کند. در صورتی که مهر وعده دار نباشد چون به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهر می شود، و اگر مهر وجه نقد باشد می تواند آنرا مطالبه کند و تا زمانی که زوج آن را تادیه ننماید می تواند از حق حبس خود استفاده کند.
زوجه قبل از گرفتن مهریه به ایفای وظایف زناشویی اقدام نکرده باشد. برابر ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه به اختیار و اراده خود از زوج، تمکین خاص نماید، حق حبس وی ساقط گردیده و دیگر مجاز به امتناع از تمکین و سایر وظایف زناشویی نیست.زوجه را نمی توان ملزم به تمکین خاص و ایفای سایر وظایف زناشویی کرد.

آثار حق اعمال حق حبس زوجه در مصاحبه با جناب وکیل فتح اللهی وکیل معروف خانواده :


در صورت تقسیط پرداخت مهریه حق حبس زوجه تا پایان دریافت تمامی اقساط به قوت خود باقی می ماند.
زوجه مستحق نفقه خواهد بود.
در صورت خودداری زوج از پرداخت نفقه، زوجه حق شکایت کیفری از زوج خواهد داشت.به همین جهت در ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید»

از برنامه های تلویزیونی جناب وکیل در شبکه ۲ سیما با سرچ نام ایشان وکیل اکبر فتح اللهی در سایت اپارات به دیدن ان بپردازید ویا در پاییین سایت وارد کانال تلگرامی ویا اینستاگرام ما شوید .

تلفن تعیین وقت مشاوره با جناب وکیل ۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸