شماره تلفن وکیل خانواده دعوت شده به شبکه ۲ سیما

خیلی از اوقات جهت حل مشکلات خود نیازمند شماره تلفن وکیل خانواده هستیم اما نه هر وکیل و مشاور حقوقی که برای مشکل حقوقی خود در دادگاه خانواده به ان نیازمندیم بلکه شماره تلفن وکیل خانواده خوب که علاوه بر مشاوره یک وکیل ماهر و حاذق باشد و نیاز حقوقی ما را برطرف کند .در ذیل به بررسی ان می پردازیم 
خوبی بدهد ، در مورد یکـی از حالات شماره تلفن وکیل خانواده (گواهی نداشتن توانایی سازش) و روش اقدام خانـم و شوهر و نحوۀ بازبینـی محکمه مطالبی را بیان نمودیم. در این قسمت، در مورد حالت دیگری از شماره تلفن وکیل خانواده نکاتی را یادآور می شویم.

حتما بخوانید :تهدید چیست و چگونه از ان می توان در دادگاه شکایت کرد 

گاهی پیش می­ آید که زوج تمایلی به حضور در محکمه ندارد؛ در این صورت و، نیز بطور کلی، موقعی توافق ، وکالتی از طرف زوج به زوجه داده خواهد شد که به سبب آن، زوجه می­تواند با رجوع به شماره تلفن وکیل خانواده (شماره تلفن وکیل خانواده) نسبت به تنظیم شکایت طلاق (گواهی نداشتن توانایی سازش) اقدام کند و نهایتا طلاق بگیرد. این وکالت که به وکالت در طلاق مشهـورهست اغلب پـس از عقد وصلت و در دفترخانۀ اسناد رسمی (با دفترخانۀ وصلت و طلاق گوناگـون می باشد) انجام می شود و حضور زوج برای تنظیم این وکالت لازم و ضـروری هست گرچه حضور زوجه الزامی نمی باشد و صرفا مشخصات هویتی زوجه جهت درج در وکالت نامه کفایت می­ کند. وکالت در طلاق می­تواند به فردی غیر از زوجه نیز داده شود، که اما رایـج نم باشد و اکثر وکالت های طلاق از طرف زوج به زوجه داده خواهد شد. زوجه با دارا بودن این وکالت می­تواند به شماره تلفن وکیل خانواده رجوع نماید و از طرف همسـرش به شماره تلفن وکیل خانواده برای اقدام به شماره تلفن وکیل خانواده (طرح ادعای تقاضـای گواهی نداشتن توانایی سازش) وکالت دهد. اما وکالتی که زوجه به شماره تلفن وکیل خانواده می­دهد از طرف همسـرش هست یعنی وکالت نامه را از طرف همسـرش امضا خواهد نمود. در این صورت، حضور خود زوجه جهت اقدامات بعدی و در محکمه ضـروری می باشد. چنان چه که زوجه بخواهد برای خودش نیز شماره تلفن وکیل خانواده اختیار نماید می­تواند وکالت نامۀ جداگانه­ ای به این منظور با شماره تلفن وکیل خانواده تنظیم نماید. در این صورت هست که حضور زوجه نیز برای اقدام در زمینه طلاق ضروری نخواهد بود. گفنن این نکته ضـروری هست که وکیلی که از طرف آقا (یعنی زوج) وکالت را به عهده گرفته باشد نمی­تواند وکیل زوجه هم باشد و ضـروری هست که وکیل دیگری نیز جهت وکالت از طرف زوجه حضور داشته باشد.

نحوۀ اقدام برای طلاق، به همـان صورت هست که در قسمـت اول گفته شد. شایان ذکر هست وکالت نامه ­ای که زوج به زوجه می­دهد می بایست بلاعزل بوده وحق توکیل نیز داده شده باشد. ضمناً ، اختیاراتی که به زوجه داده می­ شود به­ گونه­ ای باشد که در ادامه ی امور، ایجاد اشکال نکند. برای مثال اختیار ارجاع به مشاوره و داوری، قبول مابذل، اسقاط حق تجدید نظـر خواهی و فرجام خواهی، رجوع به دفترخانه ی رسمی طلاق و انجام صیغۀ طلاق با حق توکیل به سردفتر طلاق و امضای دفتر طلاق و دریـافت اسناد لازم. این مسائل از اصلی ترین مسائلی هست که مورد دقت محکمه قرار می­ گیرد. اما سایـر مسائل به گونه ­ای هست که اغلب در وکالت نامه ­های طلاق قید می­ شود و مطلب قابل ذکری ندارد. گرچه مناسـب تر هست برای ممانعـت از تضییع حق و سردرگمی و گرفتاری­ های بعدی، از مشاورۀ شماره تلفن وکیل خانواده در این زمینه بهره بگیرید.

زمان اعتبار رأی طلاق

مدت زمان اعتبار “حکم طلاق” و ” گواهی نداشتن توانایی سازش” و روش انجام هر کدام

مادۀ ۳۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱: “مدت اعتبار رأی طلاق شش ماه پـس از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی می باشد. هر وقت رأی طلاق از طرف زوجه به دفتر رسمی وصلت و طلاق تسلیم شود چنان چه که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به خانـم و شوهر ابلاغ می کند برای انجام صیغه ی طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. موقع عدم حضور زوج و نداشتن اعلام عذر از طرف او یا امتناع او از انجام صیغه، صیغۀ طلاق جاری و ثبت می­شود مراتب به زوج ابلاغ می­ شود. موقعی اعلام عذر از طرف زوج یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از دو طرف دعوت به عمل می­ آید.

تبصره- محکمه صادر کننده ی حکم طلاق می بایست در رای صادر شده بر نمایندگی سردفتر در انجام صیغۀ طلاق موقعی امتناع زوج تصریح نماید ”

توضیحات در زمینه این ماده:

۱ . در قانون سابق، اعطای اختیار نمایندگی در انجام صیغۀ طلاق برای سردفتر پیش­بینی نشده است.

میان حکم طلاق و گواهی نداشتن توانایی سازش که در مادۀ ۳۴ این قانون ذکر شده، فرق هست؛ رأی طلاق وقتی صادر می گردد که متقاضی آن زوجه باشد ولی گواهی نداشتن توانایی سازش وقتی است که متقاضی زوج باشد. مادل ۳۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱: ” مدت اعتبار گواهی نداشتن توانایی سازش برای تسلیم به دفتر رسمی وصلت و طلاق سه ماه پـس از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا قطعی شدن رای می باشد. ضمنا اگـر گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده هست ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا اسناد ضـروری را عرضه نکند، گواهی صادر شده از درجۀ اعتبار ساقط می باشد.
وکیل طلاق

تبصره- هر وقت گواهی نداشتن توانایی سازش صادر گردد بر حسب توافق خانـم و شوهر به رأی قانون از درجه ی اعتبار ساقط شود، کلیه ی توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده هست ملغی می­ گردد”

توضیحات در زمینه این ماده:

پرسشی که مطرح می­ شود این هست آیا رویه ی قضایی که فرجام خواهی را در زمینه گواهی نداشتن توانایی سازش هم تجویز کرده با دقت به مادۀ ۳۴ قانون مذکور نسخ گردیده و ضمنا اگـر گواهی نداشتن توانایی سازش صادر گردد بـقیـه حق فرجام خواهی وجود ندارد؟ پاسخ: فرجام خواهی با دقت به رای وحدت رویه هنوز در گواهی نداشتن توانایی سازش وجود دارد ولی انجام گواهی نداشتن توانایی سازش منوط به فرجام خواهی نمی باشد بلکه با قطعیت حکم، توانایی فرجام خواهی وجود دارد ولی انجام گواهی نداشتن توانایی سازش با مانعی مواجه نبوده و منوط به انقضاء مدت فرجام ­خواهی نیست.

عامل مهـم طلاق در ایران

آمارها حاکی از آن هست که در دهه اخیر درصد طلاق خیلی بالا رفته، به طوری که گفته اند در شهرها از هر ۳ ازدواج، یکـی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ ناپذیری را به دنبال دارد. گفته اند یكی از شیرین‌ترین قسمت های زندگـی ، وصلت هست اما متاسفانه برای اکثر جوانان این شیرینی به تلخی طلاق منجر می شود. متاسفانه یکـی از نکاتی که هم اکنون در اجتماع پررنگ‌تر از پیش شده، پدیده طلاق می باشد.آمارها حاکی از آن هست که در دهه اخیر درصد طلاق خیلی بالا رفته، به طوری که می‌گویند در شهرها از هر ۳ ازدواج، یکـی به طلاق منجر می‌شود که متاسفانه پیامدهای جبران‌ناپذیری را در پی دارد. در این مطلب به علت‌های مهـم طلاق در اجتماع ایران اشاره خواهیم کرد.

اگر طرف شما بسیار با شما متفاوت است احتیاط نماید

۱- نداشتن معرفت از همدیـگر پیش از ازدواج

نخستین علت مهـم طلاق در جامعه‌ ایران، نداشتن معرفت مناسب زوج ها نسبت به همدیـگر پیش از وصلت می باشد. به بیان دیگرخانواده و خود شخـص نسبت به ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگـی ‌اش آگاهی ندارد.

اما راه‌حل این مشكل چیست؟ برای معرفت صحیح، زوج‌ها اول می بایست خود را بشناسند و وقتی که به خودشناسی رسیدند در درجه بعد به دنبال فردی باشند که با توانایی‌ها و ارزش‌هایشان هم خوانی داشته باشد. برای شناختن همدیـگر باید چند ملاک و ملاک را مورد بازبینی قرار دهند از جمله:از نظـر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شبیه هم باشند، چون مشاهده و گفت‌وگوی فضای زندگـی از این مدخل هست به لحاظ مذهبی در یک راستا باشند و به اعتقادات همدیـگر احترام بزارند.

اختلاف سنی را در نظـر داشته باشید. اغلب یک وصلت معقول آن هست که پسر بزرگ‌تر از دختر باشد. بعضـی این پرسش را مطرح می‌کنند که چنان چه سن دختر از پسر بیشتر باشد چه پیش خواهد آمد؟ در جـواب باید گفت که چنان چه طرف مقابل همـه ملاک‌های دیگر طرف مقابل را داشته باشد و فرق سنی را هم دختر و هم پسر قبول کرده باشند مشكلی نمی باشد.
توجه به ظاهر: می بایست هر دو طرف از ظاهر و آراستگی شریک زندگـی ‌شان خوششان بیاید. چنان چه بسیار از جوانان این مورد را به عنوان اولین و مهم‌ترین نكته در نظـر می‌گیرند و پـس سراغ دیگر ملاک‌ها و معیارها می‌روند که این نوع شیوه انتخاب، اشتباهی می باشد.میزان یکسان انرژی: دختر و پسر می بایست انرژی‌های یکسان داشته باشند، چون این مورد به آنان کمک خواهد کرد که همپا و دوست همدیـگر باشند.توجه به عادت‌های شخصی: می بایست به این مورد دقت داشت که آیا ما به عنوان یک همسـر می‌توانیم با عادت‌های شریک آینده زندگـی ‌مان مثل نوع و روش حرف زدن، لباس به تن کردن، راه رفتن وغیره کنار بیاییم.

میزان پول خرج کردن: این را می بایست آگاه باشید كه نوع، میزان و روش پول خرج کردن در زندگـی مشترک خیلی با ارزش می باشد و چنان چه در این زمینه مشكلی باشد، می‌تواند حتی منجر به طلاق شود.زوج‌های جوان می بایست اطلاع داشته باشند که پـس از وصلت هیچ تغییری رخ نخواهد داد بلکه اصرار در تغییر باعث ایستادگی طرف مقابل، لج و لجبازی، اختلاف و قهر و در آخر منجر به طلاق خواهد شد، بـعد اگر نمی‌خواهید با طلاق و تبعات آن روبه رو شوید، این ملاک‌ها را جدی بگیرید. بارها مشاهده شده که دختران و پسران جوان برای گزینش همسـر به دنبال فردی گوناگـون از خود در واقع نقطه مقابل خود به لحاظ شخصیتی می‌گردند. به عنوان مثال شانس دارد که دختری اجتماعی با روابط عمومی پر قدرت به دنبال آقای باشد که روابط اجتماعی محدودی داشته باشد، وقتی این زوج کنار هم قرار گیرند مسلما همدیـگر را درک نخواهند کرد و در آینده این درك نكردن، مسئله ساز می شود. اشخاص برای گزینش شریک زندگـی ‌شان می بایست تشابه شخصیتی را در نظر داشته باشند و شریکـی را گزینش كنند که از هر جهت شبیه خودشان باشد.

می‌توانید با هم صحبت کنند؟

توانایی نداشتن رابطه اثر گذار و سازگار نبودن (عدم تفاهم) -۲

دومین دلیل طلاق در جامعه‌ایران‌ نداشتن تفاهم می باشد. زوج‌ها برای ادامه یک رابطه رضایتمند می بایست از مهارت‌های زندگـی مثل صحبت کردن، گوش دادن و توانایی حل مسئله اطلاع داشته باشند و این را بدانند که با تشکیل زندگـی «من» و «منیت» از میـان رفته و «من» مبدل به «ما» خواهد شد. در زندگـی ‌مشترک نفع «ما» مطرح می باشد. ضمناً زوج‌ها می بایست توانایی سازگاری در هر شرایطی را داشته باشند. در زندگـی مشترک، صحبت کردن به عنوان یک علت با ارزش در وصلت موفق می باشد. زوج‌هایی که زیـادتر اهل صحبت کردن می باشند ، توانایی حل مسئله را نیز دارند. متاسفانه از هر ۱۰ زوج، کمتر از ۳ زوج توانایی صحبت کردن به روش مناسب را دارند. می بایست به این مسئله دقت داشت که وقتی نتوان با گفت‌وگو به حل مسئله‌ای پرداخت، مساله بغرنج خواهد شد.

تكراری نشوید

۳-تکراری شدن رابطه

سومین علت اختلاف و طلاق میـان زوج‌ها، تکراری شدن خانـم و شوهر برای همدیـگر می باشد. این را می بایست بدانید که رابطه زناشویی مثل یک گیاه هست و می بایست برای پیشرفت آن و ممانعـت از خراب شدن و پژمرده شدن به آن بازبینـی نمود. منظور این هست که حس‌ها و نگاه‌های جدید که در روزهای اول آشنایی وجود داشته را مجـدد بسازیم. تازگی دارا بودن برای همدیـگر باعث می‌شود که هر دو طرف از لحاظ عاطفی به همدیـگر نزدیک شوند و حس با ارزش بودن را به همدیـگر منتقل کنند. وقتی که زوج‌ها داخل فضای طلاق می‌شوند در واقع این پیغام را برای همدیـگر ارسال می کنند که «تو برای من با ارزش نیستی.» این در حالی هست كه هر دو طرف می‌توانند كارهایی انجام دهند كه برای طرف مقابل تكراری و خسته‌كننده نشوند وطرف مقابل هم ارزش آنها‌ را در زندگـی خودش بداند‌.

هنگامی که دیگران زندگـی را خراب می نمایند

۴- دخالت‌هایی از خارج

چهارمین علت مهـم طلاق را می‌توان دست‌های دخالت‌گری از خارج دانست، دخالت‌ها می‌تواند حاوی مسائل زیـر باشد:دخالت خانواده: متاسفانه اکثر زوج‌ها این مجال و اجازه را به خانواده‌هایشان می‌دهند که از همـان روزهای اول وصلت در زندگـی ‌شان دخالت نمایند. علت این دخالت به وابستگی شخـص به خانواده اولینش بازمی‌گردد. دختر و پسر وقتی درصدد تشکیل زندگـی مشترك می باشند ، می بایست وابستگی خود را از خانواده کم كنند و هر یک از آنان برای ایستادگی زندگـی شان به مدیریت خانواده خود بپردازند.

وکیل پایه یک دادگستری کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما می گوید :

دخالت کارها شغلی و کاری: ارزش دادن بیشتر از حد به کار و شغل باعث می‌شود که زوج‌ها نتوانند هنگام سودمند و ضـروری کنار همدیـگر داشته باشند که بالطبع این مسئله باعث می‌شود محبت در خانواده کم رنگ شود. این را می بایست دانست که شغل همه زندگـی نمی باشد بلکه ابزاری برای زندگـی می باشد. دخالت اهداف شخصی: بعضی وقت ها یکـی از خانـم و شوهر اهداف خود را بزرگ جلوه داده و به آن بها می‌دهد، برای مثال شانس دارد یکـی از همسـران دوست داشته باشد به خارج از کشور مهاجرت نماید یا اینکه در منطقه ویژه ای مسکن داشته باشد، در حالی كه طرف مقابل چنین تفكری ندارد. وقتی به این موارد بیشتر از حد پرداخته شود عملا سکان زندگـی از دست خانـم و شوهر بیرون می‌شود و روابط به سمت گسسته شدن پیش می‌رود. برترین راه‌حل برای این دسته از زوج‌ها این هست که تمایلات و هدف های خود را در مسکن مطرح نمایند و تصمیم مشارکتی بگیرند. هم اکنون فضا، فضای مشارکتی می باشد. دخالت فرزندان: زوج‌ها بعضـی اوقات به فرزندان‌شان بیشتر از حد بها می‌دهند، به طوری که تصمیمات را فرزندان بر عهده می‌گیرند تا جایی که حتی خانـم و شوهر به دلیل توقعات بالای فرزندانشان لحظه‌ای نمی‌توانند با همسـرشان خلوت كنند.

حتما بخوانید :مهریه به نرخ روز چگونه محاسبه می شود 

 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

نویسنده روزنامه 

کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما