نکات مهم و ضروری در تنظیم قرار داد اجاره چیست ؟

نکات مهم و ضروری در تنظیم قرار داد اجاره چیست ؟

بعنوان وکیل پایه یک دادگستری سالهاست چه در مشاوره حقوقی در دادگستری و چه مشاوره حقوقی در دفترم متوجه اشتباهات مکرر مراجعه کنندگان در تنظیم قرار داد اجاره می شوم تنظیم قرار داد اجاره یک امر تخصصی بوده ودر صلاحیت وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی است و تنظیم آن نیازمند سالها تجربه و ممارست یک وکیل دادگستری برای تنظیم آن است در ذیل سعی شده است که نکات مهم و ضروری در تنظیم قرار داد اجاره بصورت مختصر و لی کامل از زبان بنده بعنوان وکیل پایه یک دادگستری اشاره شود .

حتما بخوانید  :آیا من میتونم قبل از حکم استرداد جهیزیه وسایلم را بیارم ؟

در ضرورت تنظیم قرارداد اجاره ویا کلا تنظیم قرارداد اجاره همین بس که در صورت اختلاف حاکم بین طرفین از حیث حل مشکل و مساله همین متن قرارداد اجاره خواهد بود و هر وکیل ویا قاضی بر اساس آن بین طرفین حکم خواهد کرد . 

وکیل پایه یک دادگستری: {لزوم قید مدت در قرارداد اجاره }

انچه که باید در تنظیم اجاره مورد اشاره قرار گیرد قید مدت اجاره است در غیر این صورت برابر با ماده ۴۶۸ قانون مدنی قرارداد اجاره باطل محسوب می شود لذا بعنوان وکیل پایه یک دادگستری معتقدم قید مدت اجاره در قرارداد اجاره بسیار مهم است . 

وکیل پایه یک دادگستری {لزوم قید عدم حق اجاره به غیر }

در اکثر قراردادها اکثرا این حق مورد اشاره قرار می گیرد که مستاجر حق اجاره مورد اجاره را به غیر را به صورت کلی یا جزیی ندارد اگر چنین شرطی در قرارداد گنجانده نشود مستاجر برابر قانون از حق اجازه به غیر برخوردار است . 

وکیل پایه یک دادگستری {نحوه پایان قرارداد اجاره }

در قرارداد اجاره لزوم قید مدت اجاره و همچنین زمان پایان آن ضروری است چراکه در صورت عدم پایان مدت اجاره مستاجر در حکم متصرف غیر قانونی بوده و باید علاوه بر تخلیه ملک اجرت المثل ایام تصرف را نیز پرداخت کند که بنحوی جایگزین مبلغ اجاره است 

وکیل پایه یک دادگستری {فوت مالک یا مستاجر }

عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نشده و فقط در صورتی باطل می‌شود که موجر برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجره باشد. در این صورت با فوت او قرارداد باطل می‌شود‌، ضمن اینکه اگر شرط مباشرت مستاجر شده باشد نیز با فوت وی قرار داد اجاره باطل می‌شود.

عدم اهلیت ورشکسته مالی برای تنظیم قرارداد

وکیل پایه یک دادگستری {امضاء ۲ شاهد برای قرارداد اجاره }

 شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم توقف، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند زیرا اداره اموال چنین شخصی با مدیر تصفیه است.

قرارداد با دو شاهد و در دو نسخه تنظیم شود در صورت عدم ذکر ۲ شاهد در ذیل قرارداد اجاره به مشکل اساسی برخواهید خورد و قرارداد شما مشمول قانون اجاره سال ۷۶ نخواهد بود و اینبار همه چیز در تخیله ملک استیجاری به ضرر مالک خواهد بود . 

قراردادهای عادی اجاره باید به وسیله دو نفر از افراد مورد اعتماد طرفین به عنوان شهود گواهی شود و نیز اینکه تاکید شده قرارداد حتما در دونسخه تهیه شود.ضمننا دقت داشته باشید که حتما قرارداد اجاره را هنگام خروج از بنگاه املاک تحویل گرفته و از تحویل گرفتن آن در اینده خودداری کنید . قرارداد اجاره در اصل رسید پول شماست و باید بهنگام خروج از املاک آن را تحویل بگیرید . 

حتما بخوانید  :بهترین وکیل خانواده در تهران  – قرارداد اجاره را چگونه تنظیم کنیم

 

 

تلفن مستقیم استاد فتح اللهی 

۰۹۱۲-۱۴۶۳۲۴۸ 

 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

کارشناس دعوت شده به شبکه ۲ سیما