چه مواردی جزء حریم شخصی زوجین است ؟

وقتی ۲ نفر وارد زندگی زناشویی می شوند بخش هایی از خود را با دیگری به اشتراک گذاشته اند پس حق دارند از ان چه در زندگی همسرشان هست با اطلاع شوند چراکه روی زندگی انها تاثیر گذار است مثلا تصمیم های مالی ار تباطات اجتماعی ان چه که به بچه ها مربوط می شود .زندگی مشترک طبق نظر مشاور خانواده یعنی یک قرارداد مشترک بین ۲ نفر این قرارداد تعهد سنگینی است که متاسفانه ادم ها آن را فراموش می کنند .

از طرف دیگر بحث حریم خصوصی حسابی داغ است !

در واقع در دنیای مدرن و فن اوری که برای همسران جدید است هنوز تعریف درست و بدیهی از حریم خصوصی وجود ندارد واین به این دلیل است که ما نزد والدین ویا محیط مدرسه و دانشگاه اموزش ندیده ایم که حریم حصوصی واقعا چیست ویا در زندگی زناشویی چه تعریفی دارد این است که گاهی حریم خصوصی با شکستن تعهد قاطی می شود .حریم خصوصی به این معنا نیست که انها می توانند روابطی داشته باشند که همسر انها از ان بی خبر است .یا این که دست به کارهایی بزنند که محیط خانواده به خطر بیافتد .مانند مصرف مواد مختلف، مشارکت در جرم، مشارکت در رفتارهای پرخطر و … مرز باریکی است بین تلاش برای حفظ حریم خصوصی طرفین و در عین حال، مشارکت داشتن در هر آن چه به زندگی دو طرف گره خورده است.

خط قرمز :پنهان کاری و فریب 

این که لازم نیست دو طرف در زندگی مشترک از همه چیز زندگی هم باخبر باشند، معنایش این نیست که یکی می تواند یک سری از چیزها را پنهان کند. پنهانکاری و تلاش برای مخفی نگاه داشتن، معمولا به این دلیل است که فرد می داند مورد مخالفت و سرزنش قرار می گیرد یا این که زندگی زناشویی اش به مخاطره می افتد. وقتی برای این پنهانکاری، دروغ و فریب به مجموعه اضافه شود، احتمال آسیب بالا و بالاتر می رود.

بخش های مشترک حریم ها

وقتی دو نفر وارد زندگی زناشویی می شوند، بخش هایی از زندگی خود را با دیگری به اشتراک گذاشته اند. پس حق دارند از آن چه در زندگی همسرشان است اما روی زندگی خودشان هم تاثیر خواهد گذاشت، باخبر شوند. مثلا تصمیم های مالی، ارتباطات اجتماعی، آن چه به بچه ها مربوط می شود، تصمیم هایی که به راحتی خانواده مربوط می شوند، مانند این که کجا زندگی کنند یا این که منبع درآمد طرف مقابل چیست.

پس، از یک طرف، حد و مرز حریم خصوصی خود و طرف مقابلتان را تعریف کنید. مرزهایی که واقعا شخصی هستند را از آن چه روی زندگی طرف مقابلتان اثر می گذارد مجزا کنید و نگاه یکسانی به آن ها نداشته باشید.

یادتان باشد حریم مشترک شما با همسرتان کجا است، به عنوان راهنما، بدانید هر آن چه روی زندگی همسرتان هم تاثیر بگذارد، حریم مشترک هر دو حساب می شود. شاید شما بخواهید خودتان در موردش تصمیم بگیرید، مثلا تصمیم به تغییر شهر زندگی، اما دست کم همسرتان حق دارد بداند و باید به او هم به اندازه خودتان حق بدهید تصمیم خودش را داشته باشد.

از قدیم گفته اند، آن چه برای خودت می پسندی برای دیگری هم بپسند. در مورد حفظ حریم ها، هر جا شک کردید که حریم خودتان به تنهایی است یا نه، تصور کنید اگر همسرتان جای شما بود چه انتظاری داشتید؟ همان را انجام دهید.

تلفن وکیل معروف خانواده جناب دکتر وکیل فتح اللهی دعوت شده به شبکه ۲ و ۵ سیما 

۰۹۱۲۱۴۶۳۲۴۸ 

تلفن کارشناس محترم روان شناسی 

۰۹۳۷۲۵۰۲۴۰۱