در جلسه دادگاه تمکین چگونه تقاضای تهیه مسکن نمایم

در جلسه دادگاه تمکین چگونه تقاضای تهیه مسکن نمایم

این نوشته توسط وکیل خانواده تنظیم شده است حسن معاشرت زوجین با یکدیگر ، پرداخت نفقه از سوی شوهر و تمکین زن از همسر خود از جمله مهم ترین تکالیفی است که به حکم شرع و قانون در خصوص زوجین در نظر گرفته شده است ؛ اما گاهی بنا به دلایلی انجام این تکالیف با وقفه و مشکل مواجه شده و به همین دلیل شخص صاحب حق می تواند به مراجع قضایی صالح مراجعه و ایفای این تکلیف را از طرف مقابل درخواست نماید ؛ به عنوان مثال در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکرد ، مرد می تواند به دادگاه مراجعه نموده و دعوای الزام به تمکین زن را تقاضا کند . اما آنچه در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم آن است که دادگاه صالح برای اقامه دعوای الزام به تمکین زن کجاست ؟ بنابراین ابتدا به توضیح مفهوم تمکین از شوهر و دعوای الزام به تمکین زن پرداخته و سپس دادگاه صالح در دعوای الزام به تمکین زن از شوهر را بررسی می کنیم .البته بعنوان وکیل خانواده معتقد به مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری که وکیل ماهر برای طلاق است هستیم .

تمکین از شوهر یعنی چه وکیل خانواده توضیح می دهد 
یکی از مهم ترین وظایفی که به موجب عقد نکاح به عهده زن قرار گرفته است ، تمکین در برابر شوهر است . تمکین از شوهر به معنای پذیرش برتری مرد در امور کلی مربوط به زندگی خانوادگی است . بر اساس قانون مدنی ، انواع تمکین عبارت است از تمکین عام و تمکین خاص که هر یک از آنها مصادیق خاص خود را دارند . به عنوان مثال تمکین عام به معنای آن است که زن بدون اجازه شوهر از منزل مشترک خارج نشود و در کنار شوهر زندگی کند و تمکین خاص نیز ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین است . لذا در صورتی که زن از تمکین عام یا خاص در قابل شوهر خودداری کند ، مرد می تواند با مراجعه به مراجع قضایی الزام به تمکین زن از شوهر را تقاضا کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه تمکین از شوهر به چه معناست و الزام به تمکین یعنی چه کلیک کنید .

دعوای الزام به تمکین زن وکیل خانواده توضیح می دهد 
همانگونه که اشاره شد ، در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند ، به لحاظ قانونی مرد این حق را خواهد داشت که به دادگاه مراجعه کرده و دعوای عدم تمکین یا الزام به تمکین علیه زن اقامه کند که در این صورت دادگاه به عدم تمکین زن رسیدگی کرده و رای مقتضی صادر می کند . رای الزام به تمکین زن از شوهر که از سوی دادگاه صادر می شود ممکن است به سود مرد بوده و زن را ملزم به تمکین در قبال شوهر کند که در این صورت مرد می تواند با مراجعه به واحد اجرای احکام ، اجرای این رای را تقاضا کند ؛ در مقابل اگر قاضی دلایل زن برای عدم تمکین از شوهر را موجه و قانونی دانست ، به نفع زن حکم صادر می شود و زن الزام به تمکین از شوهر نخواهد شد . البته ذکر این نکته ضروری است که اگر مرد بخواهد در دادگاه دعوای الزام به تمکین زن اقامه نماید می تواند نخست با ارسال یک اظهارنامه حقوقی برای زن ، تمکین وی را خواستار شود که این اظهارنامه به نوعی اظهارنامه الزام به تمکین محسوب می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دعوای الزام به تمکین زن و اظهارنامه الزام به تمکین کلیک کنید .

دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین وکیل خانواده توضیح می دهد 
در قسمت های قبل به توضیح مفهوم تمکین زن از شوهر پرداخته شد و دعوای الزام به تمکین مورد بررسی قرار گرفت ؛ اما سوال مهمی که در خصوص این دعوا وجود دارد آن است که دادگاه صالح برای دعوای الزام به تمکین زن از شوهر کجاست ؟ به عبارت دیگر کدام مرجع و دادگاه در خصوص دعوای الزام زن به تمکین زن صلاحیت خواهد داشت ؟ ثمره پاسخ به این سوال در آن است که اگر مرد بخواهد علیه همسر خود دعوای الزام به تمکین اقامه کند باید به کدام دادگاه مراجعه کند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت دعوای عدم تمکین اصولا در صلاحیت دادگاه خانواده است ؛ چرا که به موجب بند ۸ ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ ، دعاوی مربوط به تمکین و نشوز زن در صلاحیت این دادگاه قرار دارد . لذا در صورتی که مرد بخواهد علیه زن دعوای عدم تمکین یا همان دعوای الزام به تمکین اقامه کند ، باید به دادگاه خانواده دادخواست الزام به تمکین دهد ؛ اما در خصوص اینکه کدام دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به تمکین را دارد ، باید گفت دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین ، دادگاه خانواده محل اقامت زوجه ( زن ) است . البته لازم به ذکر است که در حال حاضر مرد برای اقامه دعوای الزام به تمکین در دادگاه خانواده باید از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت دادخواست الزام به تمکین اقدام نماید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دادگاه خانواده در چه مواردی صلاحیت دارد کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین پاسخ دهند .

همین که زن و مرد با یکدیگر به عقد یکدیگر درآمدند ، شرع و قانون آنان را مکلف می کند که مجموعه ای از وظایف مقرر را در قبال یکدیگر انجام دهند . درست است که انجام این وظایف بیش از همه چیز به تفاهم میان دو طرف و میزان علاقه آنان به زندگی بر می گردد ؛ اما گاهی نیاز است که قانون نیز انجام این وظیفه را مورد حمایت خود قرار بدهد و برای عدم انجام آن ضمانت اجراهایی را تعیین کند . قانون مدنی ، از اصطلاح تمکین برای این وظایف مشترک استفاده نموده است . به همین دلیل ، در این مقاله به این مسئله می پردازیم که تمکین چیست و عدم تمکین به چه معناست .

تمکین چیست وکیل خانواده توضیح می دهد 

تمکین در لغت به معنای الزام می باشد . در واقع ، زمانی که صیغه عقد میان زن و مردی جاری شد ، هریک از آنها موظفند یکسری از تکالیف قانونی و شرعی را در روابط خود رعایت نمایند . یکی از این وظایف ، تمکین می باشد . به لحاظ عرفی ، غالبا واژه تمکین را برای زنان استفاده می کنند . یعنی زن موظف است در مقابل شوهر خودش به یکسری از وظایف پایبند باشد و حقوق شوهر خود را رعایت کند .

اما محدود کردن تمکین در رابطه با زنان صحیح نیست ؛ چرا که مردان نیز در رابطه با همسر خود وظایفی دارند و موظف به رعایت آنها در حق همسر خود هستند . یعنی علاوه بر اینکه زن باید از مرد تمکین نماید ، شوهر نیز موظف به آن می باشد .

مطابق قانون ، تمکین را می توان شامل دو نوع تمکین اعم از تمکین عام و خاص دانست . تمکین عام به این معناست که زن در امور خانوادگی موظف به اطاعت از همسر خود است و تمکین خاص به معنای اطاعت از همسر در روابط زناشویی می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تمکین خاص و تمکین عام کلیک کنید .

ذکر این نکته ضروری است که زن تنها در صورتی موظف به تمکین از شوهر است که این تمکین ضرری برای وی نداشته باشد . همچنین ، در قانون مواردی برای مجاز بودن عدم تمکین زن تا دریافت مهر پیش بینی شده است که به آن حق حبس گفته می شود . برای آشنایی با اینکه در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است کلیک کنید .

عدم تمکین به چه معناست وکیل معروف خانواده توضیح می دهد 
همانگونه که گفتیم ، زن و مرد موظف هستند تکالیف خود را در برابر یکدیگر انجام دهند و با یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند . در غیر این صورت ، عدم تمکین هر یک از زوجین ، مصداق نشوز تلقی شده و منجر به پیامدهایی برای آنان می شود . در واقع ، نشوز را می توان به معنای عدم تمکین یا عدم ایفای هریک از وظایف و تکالیف میان زوجین دانست . برای اطلاع بیشتر درباره اینکه نشوز به چه معناست ، کلیک کنید .

عدم تمکین زن از مرد و مرد از زن ، سبب بوجود آمدن آثار و نتایجی در روابط میان طرفین می شود . از جمله اینکه عدم تمکین زن سبب می شود که حق نفقه او از بین برود . برای آشنایی با ضمانت اجرای عدم تمکین کلیک کنید .
البته آثار و نتایج مذکور صرفا در صورت شکایت و اثبات عدم تمکین به بار می آیند و کسی که مدعی عدم تمکین است ، باید آن را اثبات کند . برای آشنایی با دادخواست عدم تمکین و اثبات دعوای عدم تمکین کلیک کنید .

جهت مشاوره حقوقی با استاد وکیل اکبر فتح اللهی

بر روی کلمه وکیل خانواده کلیک کنید .