رای غیابی چیست و اعتبار حکم غیابی چقدر است

این نوشته توسط وکیل کیفری تنظیم شده است مهلت واخواهی برای اشخاص خارج از کشور ۲ ماه است واین مهلت برای افراد داخل ایران ۲۰ روز است پس از ابلاغ رای غیابی حکم غیابی که ظرف مهلت مقرر از آن واخواهی نشود پس از انقضای مهلت های واخواهی و تجدید نظر و فرجام خواهی به اجرا گذاشته می شود .

رای غیابی و واخواهی چیست ؟

در تمام جرایم به استثنای جرایمی که فقط جنبه حق اللهی دارند هر گاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود یا لایحه دفاعیه نفرستاده باشد دادگاه پس از رسیدگی رای غیابی صادر می کند در این صورت چنانچه رای دادگاه مبنی بر محکومیت متهم باشد او باید بمحض اطلاع از رای غیابی به حکم صادره اعتراض کند . البته برای اجرای حکم غیابی از شاکی حتما تامین مناسب مثل پرداخت مبلغی به صندوق دادگستری گرفته خواهد شد . در جرایمی که جنبه حق اللهی صرف دارد هرگاه محتویات پرونده مجرمیت متهم را اثبات نکند وتحقیق از متهم ضروری نباشد دادگاه می تواند بدون حضور متهم برای او رای حکم برائت صادر می کند .

شرایط ضامن برای رای غیابی چیست 

یکی از سوالاتی که معمولا بعنوان سوالات حقوقی در دفتر وکالت پرسیده می شود شرایط ضامن برای اجرای رای غیابی است که پاسخ ان اینست که ضامن باید یا فیش حقوقی معتبر با گواهی کسر از حقوق از کارگزینی محل کار بیاورد ویا سند معادل مبلغ تعیین شده توسط دادگاه معمولا برای رای غیابی جوار کسب پذیرفته نمی شود . 

اعتبار حکم غیابی چقدر است 

اعتبار حکم غیابی معمولا پس از سپردن ضامن همچون حکم حضوری است منتها در صورت مطلع شدن ویا اعتراض طرف مقابل پرونده احتمال نقض وجود دارد وبعضی اوقات هم حکم غیابی عیننا تایید می شود ودر هر مورد اعتبار حکم غیابی  بستگی به شرایط پرونده دارد .

تفاوت واخواهی در شورای حل اختلاف با دادگاه 

بعنوان وکیل دادگستری خاطرنشان می کنم واخواهی در شورا با دادگاه تفاوت چندانی ندارد و در اصول بر یک پایه و بستر حقوقی قرار می گیرند منتها معمولا واخواهی از رای دادگاه بسیار حساس تر و مهم تر می باشد . واحتمال عدم پذیرش آن بیشتر است لذا گرفتن وکیل در آن بسیار مهم است . 

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری