مهریه عقد موقت

مهریه عقد موقت به بیان وکیل خانواده 

این نوشته توسط وکیل خانواده تنظیم شده است .عقد موقت علیرغم اینکه در نظر برخی مذموم شناخته می شود ، به موجب شرع و قوانین جاری کشور امری پذیرفته شده است . به همین دلیل قواعد مربوط به آن هم در متون دینی و هم در متون قانونی پیش بینی شده است .

یکی از این قواعد در خصوص مهریه و تعیین میزان آن در عقد موقت است .بعنوان وکیل خانواده معتقدم  موقت بودن عقد و یا کم بودن میزان مهریه در عقد نیز نباید سبب ایجاد این تصور شود که نمی توان مهریه را مطالبه نمود . بلکه مطالبه مهریه عقد موقت نیز با شرایطی امکانپذیر است . بنابراین ، در این مقاله مهریه عقد موقت و احکام مربوط به مهریه در عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .

مهریه عقد موقت به بیان وکیل خانواده 

بر خلاف عقد دائم ، تعیین مهریه یکی از ارکان اصلی عقد موقت است . در ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر کرده است : ” در نکاح منقطع ، عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است ” . مطابق این ماده تعیین مهریه و میزان آن در عقد موقت یکی از شرایط صحت این عقد است .

در صورتی که مهریه در عقد موقت ذکر نشود ، عقد باطل است . این بدلیل ویژگی خاص عقد موقت است . به همین دلیل تعیین مهریه و میزان آن و همچنین تعیین مدت در عقد موقت جزء شرایط صحت این عقد است . این ویژگی بر خلاف عقد دائم است . در عقد دائم تعیین مهر ضروری نیست و زوجین می توانند بعد از عقد نیز نسبت به تعیین مهریه به توافق برسند . حتی اگر مهریه ای هم تعیین نشود ، باز هم زن می تواند از مهر المثل و مهر المتعه استفاده کند . اما تعیین مهر و میزان آن در عقد موقت لازم و ضروری است و عدم تعیین آن سبب بطلان عقد می شود .

احکام مربوط به مهریه عقد موقت
بجز در مواردی که مطابق قانون مدنی احکام ویژه ای آورده است ، سایر احکام مربوط به مهریه در خصوص عقد دائم و عقد موقت مشابه و یکسان است . یکی از این موارد ویژه لزوم تعیین مهر در عقد موقت بود . بنابراین ، سایر احکام مربوط به مهریه در این دو نوع عقد مشابه است . در خصوص احکام مربوط به مهریه در عقد موقت چند نکته حائز اهمیت است :

مهر المتعه و مهر المثل صرفا مخصوص عقد دائم است . این دو نوع مهر در صورتی به زن تعلق می گیرند که مهریه به موجب عقد دائم تعیین نشده باشد و مرد قبل یا بعد از رابطه زناشویی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد . اما به دلیل اینکه عدم ذکر مهریه در عقد موقت سبب بطلان عقد است ، این دو نوع مهریه نیز به زن تعلق نمی گیرند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهر المتعه و مهر المثل کلیک کنید .

همچنین ، به موجب ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی ” در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند ” . بنابراین ، اگر زن در طول مدت عقد موقت فوت کند یا مرد با او زناشویی نکند ، باز هم مهر از بین نخواهد رفت .

مهریه چیست وکیل خانواده توضیح می دهد 

یکی از حقوق مالی زن ، مهریه است که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد . به موجب عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند . بعلاوه اینکه زن از حق حبس در مطالبه مهریه نیز برخوردار است . از جمله انواع مهریه رایج می توان به مهریه عند المطالبه و مهریه عندالاستطاعه اشاره نمود . با توجه به اینکه این روزها آمار پرونده های محکومیت در این خصوص بالاست ، قانونگذار شرایط جدیدی را هم برای مطالبه مهریه پیش بینی کرده است . بنابراین در این مقاله اینکه مهریه چیست ، انواع مهریه و پرداخت مهریه را مورد بررسی قرار می دهیم .

مهریه چیست
ویدیو بررسی ویدیویی تعریف مهریه
از جمله حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد ، مهریه یا مهر می باشد. به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی : ” به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید ” . همانگونه که از این ماده مشخص می شود ، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد ، زن مالک مهر می شود و هیچ چیز نمی تواند جلوی این مالکیت را بگیرد . هرچند که در عمل ، بسیار اتفاق می افتد که زن موقع طلاق بخواهد این مهریه را مطالبه کند ؛ اما او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه کند . به هرحال ، مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز زن یا عدم تمکین و یا هر عمل دیگری از جانب زن ، مانع از استحقاق زن نسبت به مهریه نیست . البته در برخی از شرایط ، زن مستحق مهریه نیست . برای مطالعه در مورد شرایط عدم تعلق مهریه به زن کلیک کنید .

انواع مهریه به بیان وکیل خانواده 
برخلاف عقد موقت ، تعیین مهریه در عقد دائم شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نیست . بنابراین ، در صورتی که در زمان عقد ، مهریه ای تعیین نشده باشد نیز عقد صحیح است و طرفین می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند . به همین دلیل ، بسته به اینکه مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد ، می توان انواع مهریه را شناسایی کرد که انواع آن اعم اند از مهر المسمی ، مهر المثل و مهر المتعه . برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به انواع مهریه کلیک کنید .
به لحاظ عرفی و در رابطه با چگونگی پرداخت و مطالبه مهریه نیز می توان آن را به مهریه عند المطالبه و مهریه عند الاستطاعه تقسیم کرد که با یکدیگر متفاوت بوده و احکام خاص خود را دارند . تفاوت این دو مهریه از جهت آن است که برای دریافت مهریه عندالاستطاعه ، زن باید استطاعت یا توانایی مرد برای پرداخت مهریه را ثابت کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عند الاستطاعه و مهریه عند المطالبه کلیک کنید .

پرداخت مهریه به بیان وکیل خانواده 
همانطور که گفتیم ، بدلیل اینکه زن به محض عقد مالک مهریه می شود ، می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه به زن می باشد . امروزه بدلیل مشکلات ناشی از ازدیاد پرونده های مربوط به مهریه ، رویه ای متفاوت با قبل به لحاظ پرداخت مهریه پیش بینی شده است ، از جمله مهریه تا یکصد و ده سکه . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط جدید مطالبه مهریه کلیک کنید بر روی وکیل خانواده تا از برنامه های تلویزونی جناب دکتر اکبر فتح اللهی دیدن کنید .

بر اساس قانون مدنی که بر گرفته از قواعد فقهی نیز هست ، یکی از ارکان مهم عقد موقت ، تعیین مهریه است . به این معنا که تعیین مهریه و میزان آن شرط صحت و درستی عقد موقت است و عدم تعیین آن موجب باطل شدن عقد است . ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر نموده است : ” در نکاح منقطع ، عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است ” . بر همین اساس ، به موجب عقد موقت نیز زن مالک مهریه می شود و می تواند مهریه اش را مطالبه کند و از این لحاظ تفاوتی میان مهریه عقد موقت و مهریه عقد دائم وجود ندارد . به همین دلیل در این مقاله به بررسی مطالبه مهریه عقد موقت ثبت شده و مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده خواهیم پرداخت .

” مهریه عقد موقت را می توان از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده مطالبه نمود “

مطالبه مهریه عقد موقت ثبت شده
موقت بودن عقد نباید باعث این تصور شود که زن نمی تواند مهریه خود را بگیرد . در عقد موقت نیز زن به محض عقد مالک مهریه می شود و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه نماید . مطالبه مهریه عقد موقت در دو فرض امکانپذیر است . فرض اول زمانی است که عقد موقت در دفتر ازدواج به ثبت رسیده باشد . مطابق قانون حمایت خانواده در مواردی مرد ملزم به ثبت صیغه در محضر است . برای مشاهده موارد الزام به ثبت عقد موقت کلیک کنید . در این حالت دریافت مهریه آسان است و زن می تواند با استناد به سند رسمی مربوط به ازدواجشان مهریه را مطالبه کند . بنابراین ، زن با مراجعه به دفاتر ازدواج درخواست صدور اجراییه و ابلاغ آن به شوهر خود می کند . در صورتی که مرد در مهلت مقرر مهریه زن را نپردازد ، چون زن یک سند رسمی دارد می تواند آن را به اجرا بگذارد که امکان توقیف اموال یا ممنوع الخروج کردن شوهر در این حالت متصور است .

مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده به بیان وکیل خانواده 

بعنوان وکیل خانواده معتقدم در صورتی که عقد موقت ثبت نشده باشد و طرفین صرفا به خواندن صیغه محرمیت اکتفا کرده باشند ، مطالبه مهریه صرفا از طریق دادگاه به عمل می آید و چون زن سند رسمی برای اثبات صیغه ندارد ، لذا باید با استفاده از سایر ادله اثبات دعوا همچون شهادت شهود یا اقرار خود مرد ادعای خود را ثابت کند . در این حالت اگر مبلغ مهریه تا بیست میلیون تومان باشد ، دادخواست مطالبه مهریه در عقد موقت را باید به شورای حل اختلاف داد و در صورتی که مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد باید برای مطالبه مهریه عقد موقت به دادگاه خانواده مراجعه کرد .

 وکیل اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

دعوت شده به شبکه ۲ سیما