شماره تلفن دادگاه خانواده ولنجک بهمراه ادرس جدید مجتمع قضایی خانواده ۲

شماره تلفن دادگاه خانواده ولنجک بهمراه ادرس جدید مجتمع قضایی خانواده ۲

این نوشته توسط وکیل خانواده تنظیم شده است .

آدرس جدید دادگاه خانواده ۲ (ونک) ولنجک

آدرس:
تهران – ولنجک – بلوار دانشجو – میدان یاسمن – خیابان عدالت

صلاحیت و محدوده رسیدگی :
دعاوي خانواده مناطق ۶ و ۳ و ۲ و ۱

شماره تلفن دادگاه خانواده ولنجک بهمراه ادرس جدید مجتمع قضایی خانواده ۲

طلاق توافقی در دادگاه خانواده ولنجک 

طلاق در لغت به معنی رهایی، ترک کردن و آزاد کردن است. در واقع وقتی مردی همسرش را طلاق می دهد او را ترک نموده و رها می سازد . صاحب جواهر در تعریف طلاق گفته اند: زایل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص. دكتر سيد حسين صفايي و دكتر اسد الله امامي آورده اند « طلاق عبارت است از انحلال نكاح دايم با شرايط و تشريفات خاص از جانب مرد يا نماينده قانوني . طلاق در معنای حقوقی عبارت است از انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفات ویژه. ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی در این باره مقرر داشته است: طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود . طلاق از جمله ایقاعات بوده و تنها در ازدواج دائم مطرح می‌گردد .
طلاق توافقی هرچند طلاق از نظر شرع مباح است ولی خداوند کسی را که بین جدایی زن و شوهر شود دشمن می شمارد و پیامبر اسلام آن را بدترین مباح می داند . خداوند در قرآن مجید در سوره نساء می فرماید : اگر از جدایی میان آندو بیم دارید پس داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن تعیین کنید ، اگر خواهان صلح و آشتی هستند خداوند میان آندو سازگاری خواهد داد ، خداوند دانا و آگاه است . از امام صادق نیز روایت گردیده است که خداوند عزوجل خانه ای را که در آن عروسی باشد دوست دارد و خانه ای که در آن طلاق باشد دشمن می دارد و هیچ چیز نزد خداوند از طلاق مبغوض تر نیست .
ملاحظه می گردد که خداوند احکام مختلفی را پیرامون طلاق در قرآن کریم بیان و در این آیات تاکید به صلح و سازش و داوری نموده و نهایتاً می فرماید چنانچه قصد جدایی از همسرانتان را دارید به شایستگی از آنها جدا شوید نه با جنجال و کینه توزی و عداوت . بنابراین طلاق امر مهمی است و نباید هرگاه مرد اراده نمود بتواند صیغه طلاق را جاری نماید ، لذا قانونگذار تشریفات خاصی را برای آن قرار داده است از جمله جاری شدن صیغه طلاق در حضور شهود و الزام به ثبت واقعه طلاق و مراجعه به دادگاه خانواده (حتی در صورت توافق) جهت صدور اذن در ثبت طلاق در صورت کارساز واقع نگردیدن تلاش برای اصلاح ذات البین و ایجاد زمینه تفاهم بین زوجین توسط دادگاه . در اسلام، طلاق صرفا به اراده مرد نهاده شده و طلاق به درخواست زن و نیز توافق بر طلاق، استثنای بر اصل دانسته شده است . اصولا طلاق به سه صورت امکان پذیر است: طلاق به درخواست مرد ، طلاق به درخواست زن و طلاق به درخواست طرفین(توافقی).
در متون قانونی تعریفی از طلاق توافقی به چشم نمی خورد ولی می توان گفت این نوع طلاق زمان است که زن و شوهر مایل به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر نیستند و در خصوص جدایی و نحوه و شرایط آن با یکدیگر به توافق می رسند . طلاق توافقی از اختیار مرد در طلاق ناشی می شود ولی جهت انجام طلاق توافقی زوجین به طور مشترک باید در دادگاه خانواده حاضر شوند و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه‌ی طلاق توافقی را بنمایند. تمام شرایط مالی و غیرمالی نیز با توجه به توافق زوجین در دادنامه و سند طلاق منظور می‌گردد ، پس علاوه بر حضور هر دو نفر زوج و زوجه، برای این نوع طلاق لازم است که پس از تعیین داور و یا مراجعه به واحد داوری و یا مراجعه به واحد مشاوره مستقر در دادگاهها ، زوجین در حضور داور یا مشاور در مورد پرداخت مهریه و مسایل مالی دیگر و حضانت فرزندان و … توافق حاصل کرده و صورت توافقات مکتوب گردد و به شعبه رسیدگی کننده ارائه گردد.

طلاق توافقی در رویه قضائی

تعریف طلاق
طلاق ایقاعی است تشریفاتی که به موجب آن مرد به اذن یا حکم دادگاه، زنی را که بطور دائم در قید زوجیت اوست رها می سازد. طلاق در لغت به معني مفارقت و جدایی و بریدن و گشودن گره و رها كردن و در اصطلاح به معنی جدا شدن زن و مرد، رها شدن از قيد نكاح و رهائي از زناشوئي است و درعرف نیز از معنای حقیقی خویش دور نمانده است. در فقه اسلامي در تعريف طلاق گفته اند: طلاق عبارتست از زائل كردن قيد ازدواج با لفظ مخصوص.
در تعریف ایقاع باید گفت که ایقاع دسته ای از اعمال حقوقی است که با یک اراده انجام می شود یعنی یک شخص تصمیم می گیرد و اثر حقوقی بر آن بار می شود و طلاق تنها با اراده شوهر یا نماینده او واقع می شود و نیازی به موافقت زن ندارد. البته مقصود این نیست که زن هرگز نمی تواند درخواست طلاق نماید یا رای دادگاه هیچ اثری در وقوع آن ندارد بلکه زن حق دارد با شرایط معین اجبار مرد به طلاق را از دادگاه بخواهد.

انواع طلاق
مطابق با ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی طلاق بر دو قسم است : بائن و رجعی

به شرح ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی طلاق رجعی طلاقی است که برای شوهر در ایام عده حق رجوع می باشد و مطابق با ماده ۱۱۴۹ همان قانون رجوع به طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می شود که دلالت بر رجوع کند، مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد.
نکته : در طلاقی که به درخواست زن دادگاه حکم به آن کرده است، شوهر در زمان عده حق رجوع ندارد، هرچند که طبیعت طلاق رجعی باشد.
نکته : ثبت رجوع الزامی است و چنانچه مردی پس از وقوع رجوع تا یک ماه اقدام به ثبت آن ننماید، مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ این عمل جرم انگاری گردیده است (الزام به ثبت واقعه و پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت). مطابق با بند ۹ ماده ۴ همان قانون رسیدگی به این امر و تایید رجوع، در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد.

به شرح ماده ۱۱۴۴ قانون مدنی طلاق بائن طلاقی است که در آن برای شوهر حق رجوع نمی باشد و مطابق با ماده ۱۱۴۵ همان قانون، اقسام طلاق بائن عبارتند از :
۱) طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود
۲) طلاق یائسه
۳) طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد
۴) سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا نتیجه نکاح جدید
به شرح ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی طلاق خلع آن است که زن بواسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد ، اعم ازاینکه مال مزبور عین مهر و یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.
به شرح ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در اینصورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.
نکته : درصورت رجوع زن به عوض، برای زوج نیز حق رجوع ایجاد می شود و احکام راجع به طلاق رجعی به آن باز می گردد و در صورتی که زوج نیز در مدت عده رجوع نماید، صورتجلسه طلاق ابطال و با ثبت واقعه رجوع رابطه زناشویی استمرار می یابد.
نکته : رجوع به عوض برای زوجه زمانی مورد پذیرش قرار می گیرد که در زمان عده رجوع به اطلاع مرد رسیده باشد و امکان رجوع نیز برای وی فراهم باشد .
نکته : در قانون مدنی طلاق به عنوان عملی است که وابسته به اراده شوهر (زوج) و یا نماینده اوست که به شکل نفوذ اراده واحد تعریف شده است و این تعریف طلاق را از جمله مصادیق ایقاعات قرار می دهد. بنابراین حضور زن و مرد در دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش و متعاقباً عملکرد دفاتر طلاق، شرط صحت وقوع ایقاع طلاق است ولی در ساختار حقوقی طلاق اثر مستقیم ندارد. از نحوه انشاء ماده قانون مدنی چنین استنباط می شود که طبیعت طلاق رجعی بودن آن است، زیرا در ماده موصوف برای تاسیس طلاق بائن به احصاء شرایطی پرداخته است. تعریفی که قانون از طلاق خلع نموده که طی آن زن با اعطای عوضی به مرد وی را تحریک و تشویق به انشاء ایقاع طلاق می نماید، آن عوض اصطلاحاً موسوم به فدیه است و بر خلاف نظر افراد انگشت شماری از نویسندگان حقوق، ماهیت تبادل وابسته به هم به طلاق خلع نمی دهد، زیرا طلاق ماهیتاً و منحصراً منوط به اراده زوج نمی باشد و قانون حاکم بر روابط زوجین است که اختیار انشاء طلاق را با رعایت شرایطی به مرد تفویض نموده است. فلذا مبادله فدیه و طلاق متلازم هم نیستند و به عنوان مثال اگر فدیه در صورت معین بودن مستحق للغیر درآید، بطلان آن سبب بطلان طلاق نمی شود و فدیه باید عوضی برای تشویق مرد به انشاء صیغه طلاق تلقی گردد. بدیهی است در زمان عده حق رجوع شوهر به طلاق تا قبل از رجوع زن به فدیه ساقط است.

صلاحیت مرجع رسیدگی کننده به طلاق
به موجب ماده ۴ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ رسیدگی به امور و دعاوی زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است:

۱ـ نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن ۲ـ نکاح دائـم، موقت و اذن در نکاح ۳ـ شروط ضمن عقد نکاح ۴ـ ازدواج مجدد ۵ ـ جهـیزیه ۶ ـ مهریه ۷ـ نفقه زوجه و اجرت‌المثل ایام زوجیت ۸ ـ تمکین و نشوز ۹ـ طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن ۱۰ـ حضانت و ملاقات طفل ۱۱ـ نسب ۱۲ـ رشد، حجر و رفع آن ۱۳ـ ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان ۱۴ـ نفقه اقارب ۱۵ـ امور راجع به غایب مفقودالاثر ۱۶ـ سرپرستی کودکان بی‌سرپرست ۱۷ـ اهدای جنین ۱۸ـ تغییر جنسیت
همانطور که ملاحظه می گردد در بند ۹ به طلاق اشاره گردیده و این طلاق اعم است از طلاق توافقی یا طلاق یکطرفه .

تشریفات طلاق 
در سابق مطابق تبصره ۳ از لایحه قانون دادگاه مدنی خاص زن و شوهر می توانستند درباره طلاق توافق کنند و به استناد همین توافق از رجوع به دادگاه معاف شوند، ولی این تراضی و نفوذ آن ممنوع شد و امروزه طلاق تنها با اذن یا حکم دادگاه ممکن است. لازم به ذکر است که طلاق با صدور اذن یا حکم دادگاه انجام نمی شود و دخالت دادگاه پیش نیاز و مجوز واقع ساختن و ثبت طلاق در دفاتر طلاق می باشد. تحصیل اذن از دادگاه نیازمند تشریفات خاصی است که در ادامه به آن اشاره می گردد .
مطابق با ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۲۱ از تاريخ تصويب اين قانون زوج هايي كه قصد طلاق و جدايي از يكديگر را دارند بايستي جهت رسيدگي به اختلاف خود به دادگاه‌مدني خاص مراجعه و اقامه دعوي نمایند. چنانچه اختلاف فيمابين از طريق دادگاه و حكمين، از دو طرف كه برگزيده دادگاه هستند (‌آن طور كه قرآن‌كريم فرموده است) حل و فصل نگرديد دادگاه با صدور گواهي عدم امكان سازش آنان را به دفاتر رسمي طلاق خواهد فرستاد. دفاتر رسمي طلاق حق‌ثبت طلاق هايي را كه گواهي عدم امكان سازش براي آنها صادر نشده است ندارند. با تصویب قانون حمایت از خانواده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۱ و تایید شورای نگهبان و به استناد بند ۸ ماده ۵۸ این قانون، قانون فوق الذکر یعنی قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق (بجز بند ب تبصره ۶) نسخ و در خصوص انجام مراحل و تشریفات طلاق و نحوه عملکرد دادگاه، به شرح ذیل تعیین تکلیف گردید :
ماده۲۴ـ ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.
ماده۲۵ـ درصورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می ‌ توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.
در صورت عـدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص ‌کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعکس می‌کند.
ماده۲۶ـ در صورتی که طلاق، توافقی یا به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می‌کند.
ماده۲۷ـ در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رأی صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.
ماده۲۸ـ پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هریک از زوجین مکلفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از اقارب متأهل خود را که حداقل سی ‌ سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.
تبصره۱ـ محارم زوجه که همسرشان فوت کرده یا از هم جدا شده باشند، درصورت وجود سایر شرایط مذکور در این ماده به عنوان داور پذیرفته می‌شوند.
تبصره۲ـ درصورت نبود فرد واجد شرایط در بین اقارب یا عدم دسترسی به ایشان یا استنکاف آنان از پذیرش داوری، هریک از زوجین می ‌ توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند. درصورت امتناع زوجین از معرفی داور یا عدم توانایی آنان دادگاه، خود یا به درخواست هریک از طرفین به تعیین داور مبادرت می ‌ کند.
ماده۲۹ـ دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می ‌ کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومٌ ‌‌ به نیز ثبت می ‌ شود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می ‌ تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.
ماده۳۰ـ در مواردی که زوجه در دادگاه ثابت کند به امر زوج یا اذن وی از مال خود برای مخارج متعارف زندگی مشترک که برعهده زوج است هزینه کرده و زوج نتواند قصد تبرع زوجه را اثبات کند، می‌تواند معادل آن را از وی دریافت نماید.
ماده۳۱ـ ارائه گواهی پزشک ذی صلاح درمورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است، مگر آنکه زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.
ماده۳۲ـ در مورد حکم طلاق، اجرای صیغه و ثبت آن حسب مورد منوط به انقضای مهلت فرجام ‌ خواهی یا ابلاغ رأی فرجامی است.
ماده۳۳ـ مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی است. هرگاه حکم طلاق از سوی زوجه به دفتر رسمی ازدواج و طلاق تسلیم شود، در صورتی که زوج ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می ‌ کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوی وی یا امتناع او از اجرای صیغه، صیغه طلاق جاری و ثبت می‌شود و مراتب به زوج ابلاغ می‌گردد. در صورت اعلام عذر از سوی زوج، یک نوبت دیگر به ترتیب مذکور از طرفین دعوت به‌عمل می ‌ آید.
تبصره ـ دادگاه صادرکننده حکم طلاق باید در رأی صادرشده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه طلاق در صورت امتناع زوج تصریح کند.
ماده۳۴ـ مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی ‌ شدن رأی است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.
تبصره ـ هرگـاه گواهی عـدم امکان سازش صادرشده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می ‌ گردد.
ماده۳۵ـ هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می ‌ کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.
تبصره ـ فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده (۳۴) این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول ‌ المکان باشند، دعوت از شخص مجهول ‌ المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیر ‌ الانتشار یا هزینه درخواست ‌کننده به وسیله دفترخانه به عمل می ‌ آید.
ماده۳۶ـ هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد، درصورتی که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.
ماده۳۷ـ اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر انجام می ‌ گیرد.
ماده۳۸ ـ در طلاق رجعی، صیغه طلاق مطابق مقررات مربوط جاری و مراتب صورتجلسه می ‌شود ولی ثبت طلاق منوط به ارائه گواهی کتبی حداقل دو شاهد مبنی بر سکونت زوجه مطلّقه در منزل مشترک تا پایان عده است، مگر اینکه زن رضایت به ثبت داشته باشد. در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق ابطال و درصورت عدم رجوع صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت می ‌ شود. صورتجلسه تکمیل ‌ شده به امضای سردفتر، زوجین یا نمایندگان آنان و دو شاهد طلاق می ‌رسد. در صورت درخواست زوجه، گواهی اجرای صیغه طلاق و عدم رجوع زوج به وی اعطاء می ‌ شود. در هر حال درصورت انقضای مدت عده و عدم احراز رجوع، طلاق ثبت می‌شود.
ماده۳۹ـ در کلیه موارد، قطعی و قابل اجراء بودن گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق باید از سوی دادگاه صادرکننده رأی نخستین گواهی و همزمان به دفتر رسمی ازدواج و طلاق ارائه شود.

مراحل انجام طلاق توافقی در دادگاه خانواده ولنجک 

پس با توجه به قانون جدید حمایت از خانواده و با در نظر گرفتن رویه قضائی، مراحل انجام طلاق توافقی را می توان به شرح ذیل تشریح نمود :
۱) به نقل از روابط عمومی دادگستری استان تهران، حسب توافق حاصله میان دادگستری کل استان تهران و اداره کل بهزیستی در خصوص اجرای مفاد ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ از تاریخ ۹۷/۹/۱ بدین وسیله به اطلاع کلیه متقاضیان محترم طلاق توافقی می رساند ؛ از تاریخ فوق، ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ الزاما با تسلیم گواهی عدم انصراف از طلاق، صادر شده از سوی مراکز مشاوره خانواده بهزیستی به دفاتر فوق الذکر میسر خواهدشد.
بر این اساس ضرورت دارد ؛ متقاضیان محترم از دو طریق غیر حضوری یا حضوری به شرح ذیل در این زمینه اقدامات لازم را معمول دارند.
الف) ثبت نام در سامانه مداخله در بحران طلاق (سامانه تصمیم) به نشانی اینترنتی www.zaman.behzisti.net و دریافت اطلاعات مورد نیاز، از جمله زمان مراجعه و نشانی مرکز مشاوره خانواده مربوطه.
ب) مراجعه حضوری به متقاضی به مراکز مشاوره خانواده اداره بهزیستی بر اساس شهر ، شهرستان و یا بخش محل سکونت خود مطابق با جدول اعلامی.
جهت ملاحظه آدرس مراجع اعلامی به این لینک مراجعه نمایید :
۲) زوج و زوجه یا وکیل آنها به همراه گواهی عدم انصراف از طلاق و شناسنامه وکارت ملی و عقد نامه و کارت عابر بانک به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه و فرم دادخواست بوسیله دفاتر مربوطه تکمیل و مدارک لازم اسکن و پس از تایید موارد مرقوم در فرم دادخواست، امضاء الکترونیک زوجین یا وکلاء آنها اخذ و بعد از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به دفاتر، برای مجتمع قضائی مربوطه ارسال می گردد .
۳) پس از گذشت چند روز پیامک ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه خانواده ، برای زوجین یا وکلاء آنها ارسال می گردد .
۴) متعاقباً طرفین با در دست داشتن مدارک ذکر شده به شعبه مربوطه مراجعه و پس از اعلام حضور و تکمیل مدارک، با راهنمائی مدیر دفتر و پس از پرداخت هزینه مشاوره، به واحد مشاوره مستقر در مجتمع قضایی و عندالزوم واحد داوری و در صورت رویه شعبه یا مجتمع قضایی پس از اخذ نامه معرفی به آزمایشگاه و متعاقباً پرداخت هزینه آزمایش، به واحدهای مذکور مراجعه می نمایند .
نکته : لازم به ذکر است با توجه به ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده جدید در طلاق توافقی نیازی به مراجعه به داوری نمی باشد ولی در برخی مجتمع های قضائی انجام داوری الزامی بوده و داوری و مشاوره هر دو انجام می پذیرد.
نکته : در برخی از مجتمع های قضائی و شعبات دادگاه خانواده، گواهی عدم امکان سازش با اقرار زوجه یا وکیل وی مبنی بر عدم بارداری صادر می گردد، در اینصورت زوجه در مراجعه به دفتر طلاق جهت اجرای صیغه طلاق موظف به انجام آزمایش و ارائه گواهی عدم بارداری می باشد.
نکته : زوجه حتماً به همراه یک قطعه عکس سه در چهار به دادگاه و آزمایشگاه مراجعه نماید که عندالزوم عکس را به شعبه و آزمایشگاه تقدیم نماید.
نکته : در مواردی که زوجه یائسه باشد ارائه گواهی عدم بارداری لزومی نداشته و مورد نیاز نمی باشد.
۵) مشاور خانواده (عندالزوم داور) با طرفین مذاکره و دلایل و علت عدم تفاهم را پرس و جو و بررسی نموده و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می نمایند. در صورت اصرار زوجین به طلاق و موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی های افراد مذکور، با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می گردد و فرم توافقنامه ( شامل توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند، نحوه و میزان ملاقات با فرزند، هزینه حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن و سایر حقوق مالی و غیر مالی ) توسط واحد مربوطه تکمیل و به امضاء مشاور خانواده و یا داور و طرفین رسیده و سپس به زوجین یا وکلاء آنها تحویل می گردد.
نکته : جهت رجعی نشدن طلاق الزاماً باید قسمتی از مهریه یا اموال زوجه به زوج بذل گردد و زوج قبول مابذل نماید .
۶) در مواردی که گواهی عدم بارداری می بایست به دادگاه ارائه گردد زوجه پس از مراجعه به آزمایشگاه و با در دست داشتن گواهی عدم بارداری به همراه زوج (یا وکلاء طرفین پس از اخذ گواهی عدم بارداری از زوجه) به شعبه مراجعه و سپس دفتر شعبه اقدام به تعیین نوبت جهت حضور در جلسه دادگاه می نماید . ( جلسه رسیدگی ممکن است در همان روز یا روز دیگر تعیین گردد )
نکته : در صورت یائسه بودن زوجه نیازی به اخذ گواهی عدم بارداری نبوده و در صورت غیر مدخوله بودن، زوجه پس از اخذ معرفی نامه از دفتر شعبه به اداره پزشکی قانونی مراجعه و پس از انجام آزمایش، نامه تائید دوشیزگی را از آن اداره دریافت و به دفتر شعبه دادگاه مربوطه تسلیم می نماید. توجه گردد اگر زوجین میخواهند که نام یکدیدگر را از شناسنامه خویش حذف نمایند، رای دادگاه الزاماً باید مستند به نامه پزشکی قانونی مبنی بر بکارت و غیرمدخوله بودن زوجه باشد که در این صورت نوع طلاق از خلع به بائن غیر مدخوله تغییر می نماید. متاسفانه برخی از زوجین به جهت عدم اطلاع از این امر، علیرغم دوشیزه بودن زوجه اقدام به اخذ گواهی عدم بارداری می نمایند و توانایی حذف نام همسر خویش از شناسنامه را از دست می دهند.
۷) پس از حضور در جلسه رسیدگی دادگاه با احراز علقه زوجیت و با عنایت به محتویات پرونده و با توجه به نظریه کارشناس (مشاور) و به شرح توافقات طرفین ، اقدام به صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) می نماید.
نکته : مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی ‌ شدن رأی است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.
۸) در گواهی عدم امکان سازش صادره نوع طلاق مشخص و در صورت رجعی نبودن طلاق، پس از ابلاغ رای به طرفین و اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی و گواهی قطعیت دادنامه توسط شعبه، زوجین یا وکلا آنها به دفتر طلاق مراجعه می نمایند.
۹) دفتر طلاق پس از مطالعه و احراز قطعیت دادنامه، با رعایت جهات شرعی به وکالت از زوج و در حضور شهود صیغه طلاق را جاری و هزینه ثبت و اجرای صیغه طلاق پرداخت می گردد و مراتب در شناسنامه طرفین قید و سند طلاق صادر می گردد.
نکته : جهات شرعی در خصوص مرد عبارتند از اهلیت، سلامت عقل و اختیار و قصد و این جهات در خصوص زن عبارت است از اینکه زوجه در طهر غیر مواقعه به سر برد یعنی در دوره پاکیزگی باشد که در آن دوره ، نزدیکی بین زوج و زوجه صورت نگرفته باشد. جهات عمومی شرعی طلاق نیز عبارت است از حضور و شهادت دو مرد عاقل بالغ و …
نکته : با توجه به ماده ۳۵ قانون حمایت خانواده ، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می ‌ کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.
فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده (۳۴) این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول ‌ المکان باشند، دعوت از شخص مجهول ‌ المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیر ‌ الانتشار یا هزینه درخواست ‌ کننده به وسیله دفترخانه به عمل می ‌ آید.
از ظاهر ماده چنین بر می آید که عدم حضور زوجه در دفتر طلاق اجرای صیغه طلاق را منتفی نمی سازد و اجرای صیغه طلاق و استفاده از گواهی عدم امکان سازش برای زوج ، بدون حضور زوجه (پس از انجام تشریفات قانونی) امکانپذیر می باشد . ولی بدون حضور زوج اجرای صیغه طلاق منتفی می گردد و گواهی عدم امکان سازش قابلیت اجرا ندارد .
نکته : نظر به ماده ۳۶ قانون حمایت از خانواده هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد، درصورتی که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.
نکته : با توجه به ماده ۳۸ قانون فوق الذکر در طلاق رجعی، صیغه طلاق مطابق مقررات مربوط جاری و مراتب صورتجلسه می ‌شود ولی ثبت طلاق منوط به ارائه گواهی کتبی حداقل دو شاهد مبنی بر سکونت زوجه مطلّقه در منزل مشترک تا پایان عده است، مگر این ‌ که زن رضایت به ثبت داشته باشد. در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق ابطال و درصورت عدم رجوع صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت می ‌ شود. صورتجلسه تکمیل ‌ شده به امضای سردفتر، زوجین یا نمایندگان آنان و دو شاهد طلاق می ‌ رسد. در صورت درخواست زوجه، گواهی اجرای صیغه طلاق و عدم رجوع زوج به وی اعطاء می ‌ شود. در هر حال درصورت انقضای مدت عده و عدم احراز رجوع، طلاق ثبت می‌شود.
نکته : زوجین می توانند جهت انجام تمامی مراحل و تشریفات طلاق توافقی به یکدیگر و یا شخص ثالث وکالت اعطا نمایند .

برگه دادخواست
در برگه دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مواردی که باید درج شود عبارتند از:
مشخصات طرفین: نام، نام خانوادگی، نام پدر، شغل، محل اقامت خواهان و خوانده
مشخصات وکیل یا نماینده قانونی (در صورت وجود)
تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی)
دلایل و منظمات دادخواست: فتوکپی مصدق عقدنامه ازدواج و مدارک شناسایی طرفین
شرح تقاضا :
ریاست محترم مجتمع قضایی …
سلام علیکم
احتراما ، با تقدیم این دادخواست به استحضار عالی می رساند اینجانبان به استناد عقدنامه شماره …… صادره از دفترخانه شماره …… شهر ….. در تارخ ……. به عقد نکاح دائمی یکدیگر درآمده ایم و دارای ….. فرزند مشترک …..ساله می باشیم . نظر به عدم حصول تفاهم اخلاقی در استمرار زندگی مشترک و با توجه به اینکه از هر جهت برای جدایی و تفریق به توافق رسیده ایم ، با عنایت به مواد ۲۵ ، ۲۶ و ۲۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱/۱۲/۱۳۹۱ ، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) را داریم . با تشکر و تجدید احترام
نام و نام خانوادگی (زوج)
نام و نام خانوادگی (زوجه)
امضاء
نکته : دادخواست طلاق توافقی را می توان در سایت adliran.ir آماده و پس از اخذ کد رهگیری به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه نمود. لازم به ذکر است جهت مراجعه به این دفاتر تهیه و تکمیل دادخواست الزامی نداشته، زیرا نسخه کلی دادخواست طلاق توافقی در رایانه این دفاتر موجود می باشد و ارائه مدارک مربوطه به همراه ارائه اطلاعات برای تکمیل دادخواست کفایت می نماید. البته بدیهی است که هزینه انجام این تشریفات نیز دریافت می گردد .

وکالت در طلاق
اقدام برای طلاق به دو صورت مستقیم و بدون واسطه توسط زوج یا زوجه و یا بصورت غیر مستقیم و توسط وکیل قابل انجام می باشد .طلاق از امور قائم به شخص نیست، تنها یکی از مراحل انجام تشریفات اخذ رای یا اخذ گواهی عدم امکان سازش قائم به شخص است که آن حضور زوجه در آزمایشگاه و اخذ گواهی عدم بارداری می باشد (در صورت یائسه نبودن زوجه) در صورت غیر مدخوله بودن زوجه می بایست به جای آزمایشگاه به اداره پزشکی قانونی مراجعه نماید. لازم به ذکر است پیرو اقدام زوج مبنی بر طلاق یکطرفه اگر زوجه پس از دستور دادگاه جهت معرفی به آزمایشگاه و انجام آزمایش حاضر نگردد ، دادگا%

 

۰۹۱۲-۱۴۶-۳۲-۴۸

تلفن منشی دفتر وکالت و لی عصر ۶۶۴۵۴۴۸۹

تلفن منشی دفتر وکالت نازی آباد ۵۵۰۸۲۳۵۲