چگونه مهریه قسطی می شود و حدود پیش قسط آن چقدر است

این نوشته توسط وکیل خانواده تنظیم شده است  ُ هر چیزی را که مالیت داشته باشد وقابل تملک باشد می توان مهریه قرار داد مهریه باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت بکند معلوم باشد تعیین مقدار مهریه منوط به تراضی طرفین است به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در در آن بنماید برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساط قرارداد . 

دادخواست تقسیط راه حل قسطی نمودن مهریه 

پس از آن که زن خود یا بتوسط وکیل خانواده ویا وکیل طلاق مهریه خود را در دادگاه خانواده به اجراء گذاشت یعنی دادخواست وصول مهریه را علیه مرد در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نمود و پس از تشکیل جلسه دادرسی در دادگاه مهریه مرد به پرداخت مهریه محکوم شد بایستی آقا یا زوج بلافاصله پس از ابلاغ حکم مهریه به ایشان نسبت به ثبت وارایه دادخواستی بنام دادخواست تقسیط مهریه در دادگاه خانواده اقدام کند که البته آقا باید پس از ابلاغ رای مهریه به خود در صورت عدم توانایی در پرداخت مهریه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی رفته واقدام به ثبت دادخواست تقسیط مهریه نماید که البته مدارک لازم برای دادخواست تقسیط مهریه عبارتند از کارت ملی و شناسنامه و اصل رای مهریه ابلاغ شده و پر کردن فرم شهود که توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارایه می شود . پس از تکمیل مدارک پرونده توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده به همان دادگاه مهریه می رود که رای مهریه را صادر کرده و تقاضای قسط بندی مهریه توسط همان دادگاه خانواده رسیدگی می شود . بعد از جلسه قسط بندی مهریه در دادگاه خانواده مشخص خواهد شد دادگاه خانواده با قسط بندی مهریه موافقت کرده یا خیر !

حدود اقساط مهریه چقدر است و آیا دادگاه خانواده با حذف پیش قسط مهریه موافقت می کند 

تعیین حدود اقساط مهریه و مبلغ پیش قسط آن متاسفانه امری سلیقه ایی است و البته ۲ مورد در آن تاثیر گذار است اولین مورد محل حوزه دادگاه خانواده که کدام منطقه تهران باشد و دوم شغل و تمکن مرد و دفاع همسر ویا زوجه بر علیه شوهر واما در مورد حذف پیش قسط مهریه در ۹۰ درصد موارد دادگاه خانواده با حذف پیش قسط مهریه موافقت نمی کند چراکه این امر در وهله اول رویه قضایی بوده و در مرحله دوم بر خلاف عدالت قضایی است . اما معمولا مبلغ پیش قسط مهریه حدود ۱۵ درصد اصل مهریه در نظر گرفته می شود .

مجازات عدم پرداخت اقساط مهریه بعلت نداشتن پیش قسط مهریه 

مجازات نداشتن و ندادن مهریه در خصوص پیش قسط مهریه قطعا صدور حکم جلب و زندان است لذا مرد باید در صورت محکومیت پرداخت مهریه و پس از دادن دادخواست تقسیط مهریه حتما پیش قسط مهریه را بدهد که اگر در زندان است فورا آزاد شود ویا اگر زندان نرفته حکم جلب او صادر نشود . لذا در صورتیکه برای مرد پرداخت مهریه و پیش قسط آن سنگین است باید دادخواست دیگری بنام دادخواست تعدیل تقسیط بدهد . 

اگر توان نداستن حداقل مهریه را ندارید دادخواست تعدیل تقسیط مهریه بدهید .

دادخواست تعدیل تقسیط مهریه زمانی مطرح می شود که مرد پس از یکبار قسطی نمودن مهریه توان مالی پرداخت همان حداقل مبلغ تعیین شده مهریه را هم ندارد لذا اقدام به ارایه دادخواست مهریه از نوع دادخواست تعدیل تقسیط مهریه به دادگاه خانواده می کند بیاد داشته باشید دادگاه رسیدگی کننده به دادخواست تعدیل تقسیط مهریه همان دادگاه اولیه رسیدگی کننده به مهریه و اقساط اول است . 

 

حتما بخوانید : رای غیابی چیست و اعتبار حکم غیابی چقدر است

تلفن پذیرش ۸۸۷۲۲۳۳۶

دکتر وکیل اکبر فتح اللهی